Nadzvuková nebo také supersonická dopravní letadla vládla obloze v letech 1969–2003. Jejich nespornou výhodou byla úspora času, protože oproti běžným osmi hodinám, potřebným na přelet Atlantiku, to dokázaly Concordy za pouhé tři hodiny.
NASA nyní chystá velký návrat.
Byli to jedlíci
Jedinými představiteli nadzvukových dopravních letadel byl francouzský Concorde a sovětský Tupolev TU-144. Poslední transatlantický let nadzvukového letadla Concorde se uskutečnil před 11 lety, 24. října 2003. K jejich vyřazení vedly tři hlavní důvody:
zaprvé aerodynamický třesk při překonání rychlosti zvuku, za druhé velký hluk při startu a za třetí velká spotřeba paliva a následné emise spalin do ovzduší. Všechny tyto problémy se rozhodli odborníci v NASA vyřešit.
Překáží jen „velká rána“
Jak agentura NASA nedávno oznámila, první dva problémy jsou vyřešeny a zbývá potlačit aerodynamický třesk, což je vlastně velká rána podobná zahřmění hromu vznikající ve chvíli, kdy letadlo překonává rychlost zvuku.
Konkrétně k tomu dochází při dosažení rychlosti 1240 km/h. Pro potlačení třesku je důležitý co nejštíhlejší tvar letadla a umístění motorů. Podle testů je vhodnější jejich umístění na křídlech než pod nimi.
Staví se prototypy
V poslední fázi vývoje jsou dva typy nadzvukových strojů připravované pro NASA u výrobců Boeing a Lockheed Martin. U obou bylo po zkouškách trvajících 5 let dosaženo takového aerodynamického tvaru trupu letadel, který potlačuje onen velký třesk na minimum.
Obnovení supersonických letů by tak už nic nestálo v cestě. Nové typy těchto supersonických letadel by pak mohly dosahovat až čtyřnásobku rychlosti zvuku!