„Škrrrrrr!“, zaskřípějí brzdy auta. Chodec taktak stačí přeběhnout na druhou stranu silnice. Řidič vztekle stočí okénko: „Blbče jeden! To neumíte přejít na přechodu?“, zakřičí na něj rozzuřeně.
„Mohl jsem vás zabít!“, rychle vytočí okénko nahoru a odjíždí pryč. Kdy a kde se objevily první přechody pro chodce?
Pompejská žena jde roku 50 n. l. s dcerou na procházku po městě. Míjí patníky, které oddělují zónu pro pěší od cesty pro povozy. Dcera už chce vstoupit do „silnice“, ale matka jí v tom mávnutím ruky zabrání.
Teprve když dojdou k pásu vyvýšených kamenů, který vede přes cestu, pokývne, aby šla.
![Zebra v Londýně. Velká Británie je kolébkou přechodů pro chodce. FOTO: Philafrenzy/Creative Commons/CC BY-SA 4.0](http://epochaplus.cz/wp-content/uploads/2023/10/2-52-768x576.jpg)
Inovace z Londýna
„Please cross here (Přejděte zde, prosím)!“ hlásá tabulka na sloupu. Londýňané se roku 1926 zastavují a poslušně přecházejí ulici mezi dvěma bílými čarami na zemi.
![](https://rfapi.digicon.cz/img/logo/rf-hobby.cz.small.jpg)
Britský ministr dopravy Sir Leslie Hore-Belisha (1893–1957) roku 1934 přechody na obou stranách ulice nechává ještě označit oranžovou koulí na černobíle pruhovaném sloupu.
„Že se netrefíš,“pokřikuje jeden londýnský uličník na druhého a vystřelí z praku. Kulička trefí skleněnou oranžovou kouli, která se roztříští. „Tohle není dobrý nápad,“ dumají na ministerstvu dopravy nad značením přechodů. Koule proto nahrazují nerozbitná stínítka, bílé pruhy zůstávají.
![Britský ministr dopravy sir Leslie Hore-Belisha zajistí označení přechodů pro chodce. FOTO: Bassano Ltd/Creative Commons/Public domain](http://epochaplus.cz/wp-content/uploads/2023/10/3-58.jpg)
Přelomový rok
Mladý muž se za rozčileným řidičem, kterému vlétl do cesty ani neohlédne. Přechází rušnou křižovatku před rokem 1952 a je vlastně úplně jedno, kudy si to namíří. Ovšem rok 1952 ve Velké Británii přináší přelom.
Objevují první „zebry“ v dnešní podobě. Tedy černobílé pásy, které označují, kde je možné bez úhony přejít ulici. Mnozí lidé je ale nerespektují. V polovině 20. století je automobilový provoz minimální, a tak chodcům hrozí mnohem menší riziko než dnes.
V Československu přechody pro chodce poprvé popisuje dopravní vyhláška z roku 1953.