Odvážní hrdinové, mocní bohové, ale i příšery a bizarní nestvůry mají domov v prastarých mýtech, které si vyprávějí všechny kultury světa. Že byli Kyklopové obři s jedním okem a Medúzy měly místo vlasů hady, víme.
Jak ale vypadalo filipínské monstrum Tikbalang a kde se v japonských mýtech vzala nemytá gigantická noha Ashiarai Yashiki? Tyto bytosti, které se zjevují v prastarých vyprávěních, odrážejí hluboké lidské strachy, ale i fascinaci neznámým a nadpřirozeným.
Věda sice popírá existenci nadpřirozených jevů, přesto jsou nestvůr plné mýty celého světa, což svědčí o jejich významné roli v utváření kulturní identity a morálních hodnot.
Pojďme se podívat na některé z nich, odhalit jejich podoby a pochopit, co nám říkají o světě, ve kterém vznikly.
„Žije v domě postaveném na kuřích nožkách a žere děti…“ Stručný popis Baby Jagy v našich končinách moc neohromí. Představit si Kyklopa, obra s jedním okem uprostřed čela, díky povinné školní četbě taky není velkou výzvou.
Japonská obrovská nemytá noha Ashiarai Yashiki, která vstupuje do domů a vyžaduje umytí, je ale často záhadou pro samotné domácí. Klidně si vyčnívá ze standardů japonské mytologie a straší lidi už stovky let.
Někteří tvrdí, že se prostě jen „řídí zákony, které daleko přesahují lidské chápání“, což jen dodává na její tajemnosti a hrůzostrašnosti. Tyto bytosti často zosobňují hluboké, existenciální strachy, které se prolínají napříč kulturami a časy.

Filipíny: Pralesům vládne obr s velikánskou cigaretou
Filipínská mytologie je bohatá na bizarní a děsivé bytosti. Opakem známého řeckého Kentaura – postavy s koňským tělem a lidskou hlavou – je na Filipínách Tikbalang.
Tahle stvůra s koňskou hlavou a dlouhými končetinami s kopyty a drápy se pohybuje temnými pralesy. Zbloudilce pomocí triků ještě více zamotá, plete jim cesty a vrací je na začátek, pokud se vůbec odváží vstoupit do jeho lesa.
Někdy neopatrného člověka i sežere, zbloudilou ženu znásilní, a tak se rozmnoží, což z něj činí nebezpečnou a zákeřnou bytost.
Pověsti říkají, že pokud člověk otočí své oblečení naruby, Tikbalang už si jej nevšímá, což je typický lidový zvyk, jak se bránit před zlými duchy.
S obří postavou s tmavou pletí, která se často skrývá v korunách stromů, se na Filipínách dá i spřátelit. Dokonce prý Kapre může přinést i štěstí. To když mu šťastlivec vezme bílý kámen z ruky, čímž ho obdarovaný ovládne. Kapre je silný a zarostlý.
Jeho hlavní poznávací znamení – vždy kouří obří cigaretu, což mu dodává na mystičnosti a zároveň ho činí snadno rozpoznatelným. Není obvykle agresivní, děsivý je ale dost.
A když lidé pokácí strom, který obývá, může se i mstít, čímž symbolizuje ochranu přírody a varování před jejím ničením.
Japonsko: Japonce straší dědek s hůlkou
Japonská mytologie je známá svými jedinečnými a často bizarními nadpřirozenými bytostmi, Yokai. Ashiarai Yashiki ztělesňuje strach z nevyhnutelných situací, které narušují domácí klid.
Jde o japonskou „příšeru-nohu“ a jeden z nejpodivnějších příběhů v japonské mytologii. Najednou se zjeví v místnosti a žádá o umytí. Pokud jí místní vyhoví, zmizí.
Jinak se rozzuří a vše pošlape, čímž zosobňuje chaos a nepředvídatelnosti, kterých se lidé ve středověkém Japonsku obávali. Tento strach z narušení pořádku a harmonie domova je pro japonskou kulturu typický.
To dědek Konaki-jiji (Konakidžidži) vedle dekadentní nohy vypadá trochu přízemně. Svým pláčem, připomínajícím naříkání dítěte, záměrně láká do hor starostlivé lidi.
Ve chvíli, kdy jej zvednou, naroste, nebo se promění ve velký kámen, zalehne je a zadusí, což z něj činí krutou a zákeřnou bytost. Některé japonské příběhy znají i takovou ženu – Konakibabu.
Podobné postavy chodí i ve slovanských lesích (poroniec) a skandinávských lesích (mylingara). Vznikají prý z mrtvě narozených plodů či dětí pohozených v lese, což dává těmto bytostem tragický a zároveň děsivý původ.
Jsou extrémně mocnými démony díky potenciálu neuskutečněného života, který v sobě nesou.

Severní Amerika: Mytický krvelačný Wendigo
Severoamerické mýty, zejména z oblasti Velkých jezer, jsou plné bytostí, které odrážejí drsné životní podmínky a morální ponaučení. Wendigo je děsivá bytost z legend severoamerických indiánů.
Má vyhublé tělo, vystupující kosti, svítící oči, dlouhé zažloutlé tesáky a rty potrhané a krvavé. Navíc je cítit hnilobou, což jen podtrhuje její zvrácenost. Má obrovské drápy a někdy zvířecí hlavu, což poukazuje na její divokou a bestiální povahu.
Podle legend se v něj může člověk proměnit, pokud se uchýlí ke kanibalismu. Stvůra tak v oblasti dlouhých hladových zim symbolizuje varování před morálním úpadkem a zradou lidskosti.
Lakotská mytologie, jedna z mnoha indiánských kultur, zná šejdíře a podvodníka Iktomiho. Jeho podoba není jednotná, což mu umožňuje měnit se a klamat. Často vypadá jako pavouk nebo muž s pavoučími rysy, což symbolizuje jeho schopnost tkát složité intriky.
Iktomi je obratný vypravěč, šprýmař a intrikán. Ačkoli jeho triky někdy přinášejí zmatek a zkázu, Lakotové vědí, že také uděluje životní lekce o obezřetnosti a důležitosti moudrosti, čímž se stává složitou a ambivalentní postavou.
Slovanské země: Dvě ženské postavy z lesů a vod
Slovanské mýty jsou bohaté na ženské postavy, které zosobňují sílu přírody, často s temnými a nebezpečnými rysy. Mýtům slovanských národů vládne Baba Jaga, obývající chatrč na kuřích nohách.
Starší žena se špičatým nosem a dlouhými nehty si ráda pochutná na lidském mase, zejména na dětech, které k sobě láká, což z ní dělá děsivou postavu z dětských pohádek.
Navzdory tomu je ale mocnou strážkyní lesa a může pomoci hrdinům najít ztracenou cestu nebo překonat obtíže, pokud obstojí v jejích zkouškách, což ukazuje na její ambivalentní, ale nezbytnou roli v rovnováze přírody.
Zatímco Baba Jaga symbolizuje temnou, ale potřebnou sílu přírody, Rusalky jsou symbolem neklidných duší, které hledají spravedlnost a lásku. Podle legend jsou dušemi mladých dívek, které zemřely nešťastnou smrtí, často utonutím.
Tyhle krásné a nadpřirozené vodní bytosti podobné nymfám se na jaře vynořují z řek a jezer a tančí v měsíčním světle.
Lákají tak neopatrné muže do vody, kde je utopí, čímž se stávají nebezpečnými, ale zároveň tragickými postavami toužícími po pomstě nebo naplnění.