Z Lisabonu vyplouvají na počátku srpna 1487 dvě karavely a zásobovací loď. Vedoucí karavele velí portugalský mořský vlk Bartolomeo Diaz. U afrického pobřeží míjí kameny, na nichž je vytesán portugalský znak a kříž. Míří do vod, kde před nimi žádný krajan ještě nebyl.
Potomek staré námořnické rodiny Bartolomeo Diaz (1450‒1500) objevuje na 33 stupni jižní šířky záliv sv. Heleny. Poklidná plavba končí. V polovině ledna 1488 se lodě dostanou do bouře. Vlny s nimi smýkají jako se skořápkami ořechů. Hrůzné divadlo trvá 13 dní.
„Vrátíme se k pobřeží,“ rozhodne Diaz, jakmile se moře uklidní. Jenže široko daleko žádná pevnina. „Změnit kurz na sever,“ rozkazuje. 3. února 1488 konečně spatří africké pobřeží. Spodní cíp kontinentu na dohled!
Lekne se vzpoury
Přistanou v dnešní Mossel Bay (Záliv mušlí). Pustí se do oprav lodí, když jim zkříží cestu zdejší domorodci – Hotentoti. Jeden z nich naštvaně mrští kamenem a trefí námořníka. Následuje odveta z kuší. Jeden z domorodců padá mrtev. Námořníci musejí rychle zmizet.
„Pokračujme dál k východu,“ vybídne své muže Diaz.
„Posádka, velmi unavená a utrápená přestálými bouřemi, začala naléhat, aby nepluli dále, neboť již mají málo zásob a všichni by mohli zemřít dříve, než by se vrátili zpět,“ líčí kronikář Jan Barros.
Přesto plují ještě tři dny východním směrem. „Je-li vám život milý, dál ani míli,“ vyhrožují veliteli námořníci 12. března 1488. Tváří v tvář vzpouře Diaz kapituluje. Nařizuje otočit kormidla zpátky. Na konci prosince doplují do Lisabonu.
Na moři strávili 16 měsíců a 17 dní a prozkoumali téměř 2300 kilometrů afrického pobřeží.
Přednost dostane králův miláček
Mys, který Diaz nazve Bouřlivým, král Jan II. Portugalský (1455‒1495) přejmenuje na mys Dobré naděje, protože otevírá cestu na východ.
Bartolomeo teď sní o výpravě do Indie, ale Janův nástupce, portugalský král Manuel I. (1469‒1521), dá při výběru velitele další výpravy přednost svému oblíbenci, Bartolomeovu konkurentovi, synovi královského úředníka Vascovi da Gama (1469‒1521).
„Diaz nikdy nebyl řádně odměněn panovníkem a stal se zapomenutým mužem… Dohlížel na stavbu lodí Vasca de Gama, ale nebyl na jeho historické cestě do Indie,“ píše americký historik Daniel J. Boorstin (1914–2004).
Mys Dobré naděje se Bartolomeovi nakonec stane osudným při další plavbě, kdy si chce konečně splnit životní sen o Indii. V květnu roku 1500 se u něj dostane do bouře, při které živel pohltí čtyři lodě včetně té Diazovy.