Děsí vás představa obří lodi, jež se v úzkém průlivu vyhýbá skalám nedaleko břehu, aniž by na její palubě stál kapitán nebo aspoň kormidelník? Podle norské firmy Yara nemusíte mít sebemenší důvod k obavám.
Její inženýři stavějí první samořídicí elektrickou loď, která by úplně bez živé duše měla začít převážet náklad již v roce 2020.
Když se řekne Norsko, možná se vám vybaví země fjordů, příběhy o trollech a ropné plošiny v Severním moři. Poslední dobou se ale tato skandinávská země s 5,2 miliony obyvatel stala také rájem elektromobilů.
Po klikatých norských silnicích se prohání přes 100 tisíc čistě elektrických vozů. Koncem roku 2016 na každých 1000 obyvatel připadlo 19 elektromobilů, což je suverénně nejvíc elektrického pohonu na čtyřech kolech na hlavu ze všech zemí na světě.
Norské elektromobily zdarma parkují v centrech měst
Majitelé elektrických aut si užívají různých výhod. Neplatí některé daně při nákupu vozu, mohou zdarma jezdit trajekty nebo v určitých městech využívat jízdní pruh pro autobusy a bezplatně parkovat. Norové obrazně i doslovně na elektromobilech trochu ujíždějí.
Elektromobilita se ale netýká jen pozemní dopravy.
Elektrolodě vyčistí ucpané dálnice od kamiónů
Námořní projektantská společnost Kongsberg a výrobce hnojiv Yara spojili síly, aby postavili první autonomní elektroloď na přepravu nákladu. Ponese jméno Yara Birkeland.
Dnes podniknou kamiony vezoucí hnojiva z továrny do přístavů Brevik a Larvik zhruba 40 tisíc cest ročně. Všechny výjezdy náklaďáků jedoucích na diesel by mohla nahradit jediná elektroloď, jež do ovzduší nevypouští žádné zplodiny.
Poprvé vypluje mezi norské fjordy už příští rok, kdy ještě poveze kapitána s posádkou.
O rok později už by plavidlo řídil pouze kormidelník vzdáleně ze břehu a během roku 2020 se z elektrolodě stane opravdová „loď duchů“.
Tahle představa vás nemusí děsit. Podle odhadů americké Pobřežní stráže totiž 96 % všech úrazů a ztrát v námořní dopravě zaviní lidská chyba. V útrobách Yary Birkeland budou samozřejmě chybět ubytovací kajuty i řídící můstek. Uvolní se tak místo pro další přepravní kontejnery.
Auta bez řidičů, lodě bez námořníků i letadla bez pilotů
Každá nová technologie si získá nadšené fanatiky i zaryté odpůrce. Již nyní se ozývají skeptické hlasy z námořnických odborů. Tvrdí, že umělá inteligence nemůže nahradit zkušeného, větrem ošlehaného, mořského vlka.
Navíc Mezinárodní námořní organizace (International Maritime Organization, IMO), která má pod palcem bezpečnostní a navigační standardy, plavbu bez posádky výslovně zakazuje.
Jenže, když se podíváme na silnice, jízda autonomních vozidel prozatím také není povolena. Přesto se automobilky předhánějí v tom, která vyrobí lepší vůz, kde bude volant jen zaclánět jako zbytečná dekorace. Stejně to vypadá i ve vzduchu.
Provoz bezpilotních letadel s pasažéry je zatím hudbou budoucnosti, ale už se pracuje na vývoji létajících taxíků.