Jaké to je být ve středověku lámán kolem? Velké štěstí odsouzený má, když popravčí začne lámat odshora a přerazí mu hned vaz. Lámání odspoda je bolestivější, protože trpí končetiny a k hlavě popravčí postupuje pomalu. Teprve, když se z mučeného stává krvavá masa, vplete mu kat údy do kola.
Odsouzenec v utrpení stráví i několik hodin. Tato varianta popravy se těší velké oblibě u nás i v Německu. Francouzi dávají přednost způsobu, při kterém je odsouzený přivázaný k vodorovně umístěnému kolu, které kati často roztočí a během otáčení tlučou do údů.
Zohavené mrtvé pak vystavují na veřejnosti pro výstrahu. Jací hříšníci zažívají takhle krušné poslední chvíle? Lupiči, vrahové nebo násilníci, kteří připravili nějakou ženu o panenství, hlavně pokud byla oběť z vyšší společenské vrstvy než oni.
V průběhu času se způsoby lámání v kole mění a přesný postup se liší nejenom v jednotlivých zemích, ale i v krajích.

Strůjce stihne prchnout
Rafinovaný způsob mučení se nevyhne ani středověkým Čechám. Vládu přemyslovského knížete Soběslava I. (1090‒1140) charakterizují vleklé spory v jeho dynastii. Nejdříve má konflikt s bratrem Vladislavem I. (1070‒1125), poté s Otou II. Olomouckým (1085‒1126).
I když se mu potom daří upevnit si svoje pozice, na vládu si dělá nárok více lidí. Dokonce se zrodí spiknutí s jediným cílem: zabít Soběslava. Naštěstí ho kníže roku 1130 včas odhalí. Se zrádci se vypořádá rázně.
Vyzkouší na nich i horkou novinku v podobě rozčtvrcení a lámání kolem. Umírají čtyři lidé, Střezimíř, Miroslav, Skoch a Jaroš. Břetislav (1095‒1130), syn knížete Břetislava II., trestu unikne, ale je oslepen.
Hlavní strůjce, pražský biskup Menhart, stihne před činem odcestovat do Jeruzaléma.

Na smrt posílá i děti
K tomu, aby si někdo vykoledoval umírání v kole, stačí někde i poměrně málo, a to i po skončení temného středověku. V renesanční Francii třeba pouhá krádež.
Francouzskému králi Jindřichovi II. (1519–1559) se lámání údů zalíbí natolik, že ho pasuje na univerzální trest prakticky za cokoliv od drobné krádeže až pro vraždu. Za svoje prohřešky tehdy v kole pykají i děti.
Zajímavé je, že se tento trest nepoužívá v Anglii, doložen je jenom jednou v roce 1604 jako trest pro vrahy lorda Kincaida.