První veřejná železnice zahájila svoji činnost v roce 1825. Stalo se tak v Anglii a kromě zboží tehdy poprvé v historii přepravovala rovněž i osoby.
Rozvoj železniční dopravy v průběhu 19. století se již během několika desetiletí projevil zejména tím, že byla postupně vybudována hustá dopravní síť, jež velmi zkrátila tehdejší cestování nejen po Evropě, ale i v Severní Americe.
Katalyzátor průmyslové revoluce
Železnice se stala urychlovačem nástupu průmyslové revoluce, způsobila nutnost vzniku těžkého průmyslu a vytvořila předpoklad velké poptávky po železe, oceli i strojích.
Rozmach železnice s sebou přinesl rovněž i nutnost modernizace technologie výstavby mostů a tunelů, aby bylo možné budovat nové železniční úseky.
Pražská železnice
Do Prahy dorazila železnice od Olomouce v roce 1845 a roku 1851 byla zprovozněna trať z Prahy do Drážďan.
V srpnu 1872 byly pak vznikem Pražské spojovací dráhy provázány veškeré již existující a navíc rovněž i teprve naplánované železnice, které přicházely do Prahy.

Jako alpská horská dráha…
Jednou z nich byl i tzv. Pražský Semmering, tedy dráha z Hostivic na Smíchov.
Všeobecný provoz na této trati byl zahájen o měsíc později, tedy v září 1872. Pojmenování „Pražský Semmering“ si tato trať vysloužila podle proslulé horské alpské dráhy, a to zejména zásluhou svých poměrně impozantních viaduktů a sklonových poměrů vůbec, tedy v podstatě díky vinutí doslova přes hory a přes doly.
I když se v podstatě jednalo o poměrně krátkou trať, právě vzhledem k těmto náročným podmínkám byla budována dva roky, konkrétně v letech 1870–1872.

Záchranná doprava i v rámci města
I když železnice představovala dopravu zejména meziměstskou a příměstskou, stala se také platným dopravním prostředkem v rámci města, jak bylo patrné ze stále přibývajícího počtu zastávek, které byly zřizovány zejména po vzniku Velké Prahy v roce 1922. Osmdesát let poté se nám pak význam pražské železnice znovu připomíná, a to v době povodně, kdy vlaky suplovaly ochromené pražské metro a kupříkladu po Pražském Semmeringu se jezdilo kyvadlově mezi Smíchovem a Zličínem.