Skip to content

Jak přežít automobilovou havárii?

S tím, jak roste počet aut na silnicích i výkon jejich motorů, dochází častěji k závažným dopravním nehodám. Jaké části těla jsou nárazem nejvíce ohroženy? Jaká preventivní opatření lze učinit pro minimalizaci rizika nehody a jejích následků?

V období od ledna do června 2019 došlo na území České republiky k 51 859 dopravním nehodám. Při nich, nebo jejich následkem, zemřelo 237 osob, těžce zraněno bylo 982 lidí a lehce dalších 10 834 osob. Celková hmotná škoda se vyšplhala na 3,29 miliardy korun.

Počet dopravních nehod stále roste, zatímco v první polovině roku 2010 jich bylo cca 36 tisíc, o 9 let později už téměř 52 tisíc.

Počet nehod stále stoupá.

Porušování předpisů vede k nehodám

Čeští řidiči jsou velice neukáznění a řada z nich porušuje předpisy. Mezi nejčastější prohřešky patří vyšší než povolená rychlost, telefonování za jízdy, jízda na červenou, nebezpečné předjíždění a jízda pod vlivem alkoholu a jiných návykových látek.

Dále také agresivita řidičů, nedání přednosti v jízdě či nepřizpůsobení rychlosti jízdy stavu vozovky, provozu či viditelnosti.

Při čelním nárazu jsou cestující prudce hození dopředu a následně jsou stejnou silou vráceni do sedadel, čímž hrozí vážné poškození krční páteře.

Co se děje s lidským tělem při autohavárii?

Při nárazu se pohybová energie vozu přenáší na lidské tělo, hlava je těžší, jde tedy napřed. Když není osoba sedící na předním sedadle připoutaná, dojde k nárazu lebky na přední sklo. To může způsobit vážný úraz hlavy s bezvědomím, při kterém mohou selhat základní životní funkce.

U řidiče může při nárazu o volant dojít ke zlomení žeber a potížím s dýcháním. Zlomeniny velkých kostí mohou vyvolat masivní krvácení, stejně jako vážná poranění v oblasti břišní dutiny.

Jak přežít nehodu?

Automobilů je na silnicích čím dál víc, a s nimi i řada agresivních řidičů. Ne vždy je možné srážce zabránit, snažte se však alespoň eliminovat rizika. Co můžete udělat pro to, aby následky nehody byly co nejmenší?

Věnujte se plně řízení, a naopak neřiďte, když jste unavení nebo se necítíte dobře. A dodržujte tyto zásady:

Připoutejte se – bezpečnostní pás v případě nehody zabrání tomu, abyste při nárazu vyletěli z kabiny vozu. Dle výzkumů snižuje výskyt vážných zranění či úmrtí při nehodě až o 50 %. Dodržuje povolenou rychlost – energie nárazu při nehodě je částečně pohlcena vaším vozem. Pokud ale jedete rychle, část energie již nemůže být vstřebána vozem a přenese se na vaše tělo, což může vést k vážným zraněním či smrti. Seďte správně – bezpečností pás vás ochrání, jen pokud budete v sedadle sedět vzpřímeně. Při přehnaném předklonu či záklonu nebude fungovat. Vážná zranění při havárii hrozí i spolujezdcům, kteří si během jízdy dávají nohy na palubní desku. Při vymrštění airbagu jim nohy mohou polámat žebra, poranit obličej a podobně. Řiďte bezpečné auto – při pořizování auta vezměte v úvahu i jeho bezpečnost. Zajímejte se o deformační zóny, bezpečností prvky, pásy i airbagy. Odstraňte volné předměty z kabiny vozu – všechny věci, které není možné v kabině upevnit, dejte do kufru vozu. Při nárazu vás totiž mohou uhodit a zranit, přičemž platí: čím těžší předměty, tím závažnější zranění přivodí. Nebezpečná je už 1,5litrová láhev s pitím.

Nebezpeční chodci

Každý pátý mrtvý na silnici je chodec. Nejvíce chodců umírá v listopadu, prosinci a lednu a za snížené viditelnosti, více v noci než ve dne. Chodci nemají na přechodech absolutní přednost, naopak ve městech má například tramvaj vždy přednost před chodcem.

Za zvyšujícím se počtem usmrcených chodců stojí používání sluchátek a mobilních telefonů, které odvádějí jejich pozornost od dění na silnici.

Chodci často podceňují situaci na silnici.

Může se chodec ubránit srážce s autem?

Když je srážka s autem nevyhnutelná, nadzvedněte nohu, která je blíže k vozidlu. Díky tomu vás následný náraz spíše položí na kapotu auto místo toho, aby vás tvrdě odhodil na zem. Rukama si při nárazu kryjte hlavu.

Pokud se před nárazem snažíte utéct, ale nejste dost rychlí, opět se raději pokuste naskočit na kapotu vozu.

Hlavní příčiny dopravních nehod

nepřiměřená rychlost nerespektování dopravního značení řízení pod vlivem alkoholu nebo návykových látek nedostatečná zkušenost s řízením nedodržení bezpečné vzdálenosti neopatrné couvání prudké změny při řízení předjíždění v nepřehledných úsecích či v dopravních zácpách příliš prudké brzdění přejíždění mezi pruhy neopatrné přecházení vcházení do vozovky změna směru bez indikace jízda v protisměru

Muži versus ženy

Ač většina mužů nepovažuje ženy za příliš dobré řidičky, statistiky nehodovosti hovoří jinak. Jen necelých 20 % dopravních nehod mají na svědomí ženy, navíc většinou jen takových, které nemají vážné následky.

Ženy jsou zkrátka opatrnější, a to zejména vezou-li v autě děti nebo starší osoby.

Celých 80 % vážných dopravních nehod tak mají na svědomí muži.

Jak by musel vypadat člověk, aby ho nehoda neohrozila?

V Austrálii vytvořila sochařka Patricia Piccininiová ve spolupráci s chirurgem Christianem Kenfieldem tzv. Grahama – figurínu člověka, který by v pohodě přežil dopravní nehodu. Jak vypadá? Graham má velkou hlavu, která chrání mozek v případě nárazu, naopak nemá krk, aby nemohlo dojít k poškození krční páteře, a jeho žebra jsou superodolná, aby se při nehodě nezlomila.

My bohužel jako on nevypadáme, a dopravní nehoda se nám tak může stát osudnou.

Foto: Shutterstock.com, Wikimedia Commons
Právě v prodeji
Sdílej!
Komentáře
Další články z rubriky Zajímavosti
Zobrazit více …