Uličkou mezi sedadly procházejí usměvavé letušky, někdo si objedná vodu, někdo další víno. „Nesnáším létání, nejlepší je to prospat“ svěří se jedna z cestujících své kamarádce a spolkne prášek na spaní. Svoji šanci na přežití v případě letecké havárie právě výrazně snížila.
Nebojte se, létání je stále nejbezpečnější způsob přepravy, a ač to tak podle zpráv v televizi a novinách nemusí vypadat, letecké havárie přežije v celkovém součtu více jak 90 procent pasažérů.
Samozřejmě – pokud váš let někdo například sestřelí, šance na přežití je minimální. I přes to platí, že pravděpodobnost, že zemřete během letecké katastrofy, je jen jedna ku pěti milionům. Jízda autem je v porovnání s tím ryzí hazard se životem.
Přesto se může hodit několik jednoduchých rad, které vám mohou zachránit krk. Pokud nelétáte rutinně, věnujte pozornost školení personálu a přečtěte si takzvané safety cards – bezpečnostní karty, kde naleznete krizové informace.
Většina problémů? Těsně nad zemí
Použití pásu vypadá v instruktáži primitivně, ale pokud jste zvyklí na cestování autem a letadlem takřka nelétáte, párkrát si jeho zapnutí a rozepnutí zopakujte.
Funguje jinak, než ten v autě a těch pár vteřin lomcování přezkou v panice vám při evakuaci může chybět. Vzlet a přistání bývají během běžného letu pro piloty nejnáročnější okamžiky, ostatně většina problémů nastává právě při nich, proto mějte pásy zapnuté.
Tenhle fakt je i dobrým rádcem při výběru letu – máte-li strach, zvolte přímý let. Startů a přistání pak bude méně. Dobrá rada je i pro velikost letadla: Čím větší stroj, tím bezpečnější.
Pozor na hlavu
V případě krize zaujměte bezpečností pozici – tělo složte do klína a skloněnou hlavu si chraňte rukama či ji srčte mezi kolena. Sedačka před vámi zafunguje jako ochranná bariéra. Co když to neuděláte? Bez zapnutého pásu se vaše tělo vymrští a poletíte vpřed.
Se zapnutým pásem bez bezpečnostní polohy nohy zůstávají na místě, ale trup jde prudce vpřed. Pás vás udrží, ale pravděpodobně si rozbijete hlavu o sedačku před vámi.
Personál vám předvede kyslíkové masky a záchranné vesty. Dávejte bedlivý pozor, jak se vesty nafukují. Pokud letadlo skončí na vodní hladině, nikdy vestu nenechte nafouknout, dokud se nedostanete ven. Proč?
Ztížíte si možnost pohybu, a pokud se trup letounu začne plnit vodou, nemusíte se zvládnout dostat k nouzovému východu. A co dál? Ve vodě s nafouknutou vestou je nejlepší držet se co nejvíc pohromadě – uchováte si tak víc tepla.
O vysvobození se obvykle postarají okolní lodě nebo záchranný vrtulník. A tady také číhá nebezpečí. Vrtulník spustí na ocelovém laně kovový koš. Počkejte, až se dotkne vody, jinak můžete dostat pořádnou ránu od nahromaděné statické elektřiny.
Čím blíž východu, tím lépe
Ale zpět do letadla. Víte, kde jsou nouzové východy? Dobře si to zafixujte. Při většině havárií začne letadlo více či méně hořet. Začíná hra o vteřiny. Nejlépe na tom jsou samozřejmě ti, kdo sedí přímo u východu a řada vedle.
S každou další řadou je riziko vyšší. Po šestou řadu od východu jsou vaše šance na záchranu ještě statisticky slušné. Všude je kouř, řev, panika. Kdo stojí a nadýchá se, ztratí vědomí.
Držte se při zemi – ostatně i svítící navigace k východům se proto umisťuje dole. Pro případ požáru není moudré mít na sobě lehce vznětlivé oblečení, které máte problém ze sebe dostat i v klidu domova.