Uličkou mezi sedadly procházejí usměvavé letušky, někdo si objedná vodu, někdo další víno. „Nesnáším létání, nejlepší je to prospat“ svěří se jedna z cestujících své kamarádce a spolkne prášek na spaní. Svoji šanci na přežití v případě letecké havárie právě výrazně snížila.
Nebojte se, létání je stále nejbezpečnější způsob přepravy, a ač to tak podle zpráv v televizi a novinách nemusí vypadat, letecké havárie přežije v celkovém součtu více jak 90 procent pasažérů.
Samozřejmě – pokud váš let někdo například sestřelí, šance na přežití je minimální. I přes to platí, že pravděpodobnost, že zemřete během letecké katastrofy, je jen jedna ku pěti milionům. Jízda autem je v porovnání s tím ryzí hazard se životem.
![](https://rfapi.digicon.cz/img/logo/rf-hobby.cz.small.jpg)
Přesto se může hodit několik jednoduchých rad, které vám mohou zachránit krk. Pokud nelétáte rutinně, věnujte pozornost školení personálu a přečtěte si takzvané safety cards – bezpečnostní karty, kde naleznete krizové informace.
![Důležitá je i velikost letadla. Čím větší stroj, tím bezpečnější. Foto: UnSplash](http://epochaplus.cz/wp-content/uploads/2022/03/bao-menglong-fhojynw-cg-unsplash-768x512.jpg)
Většina problémů? Těsně nad zemí
Použití pásu vypadá v instruktáži primitivně, ale pokud jste zvyklí na cestování autem a letadlem takřka nelétáte, párkrát si jeho zapnutí a rozepnutí zopakujte.
Funguje jinak, než ten v autě a těch pár vteřin lomcování přezkou v panice vám při evakuaci může chybět. Vzlet a přistání bývají během běžného letu pro piloty nejnáročnější okamžiky, ostatně většina problémů nastává právě při nich, proto mějte pásy zapnuté.
Tenhle fakt je i dobrým rádcem při výběru letu – máte-li strach, zvolte přímý let. Startů a přistání pak bude méně. Dobrá rada je i pro velikost letadla: Čím větší stroj, tím bezpečnější.
![Po šestou řadu od východu jsou vaše šance na záchranu ještě statisticky slušné. Foto: UnSplash](http://epochaplus.cz/wp-content/uploads/2022/03/gerrie-van-der-walt-uoc3ldmsaiy-unsplash-768x512.jpg)
Pozor na hlavu
V případě krize zaujměte bezpečností pozici – tělo složte do klína a skloněnou hlavu si chraňte rukama či ji srčte mezi kolena. Sedačka před vámi zafunguje jako ochranná bariéra. Co když to neuděláte? Bez zapnutého pásu se vaše tělo vymrští a poletíte vpřed.
![](https://rfapi.digicon.cz/img/logo/rf-hobby.cz.small.jpg)
Se zapnutým pásem bez bezpečnostní polohy nohy zůstávají na místě, ale trup jde prudce vpřed. Pás vás udrží, ale pravděpodobně si rozbijete hlavu o sedačku před vámi.
Personál vám předvede kyslíkové masky a záchranné vesty. Dávejte bedlivý pozor, jak se vesty nafukují. Pokud letadlo skončí na vodní hladině, nikdy vestu nenechte nafouknout, dokud se nedostanete ven. Proč?
Ztížíte si možnost pohybu, a pokud se trup letounu začne plnit vodou, nemusíte se zvládnout dostat k nouzovému východu. A co dál? Ve vodě s nafouknutou vestou je nejlepší držet se co nejvíc pohromadě – uchováte si tak víc tepla.
O vysvobození se obvykle postarají okolní lodě nebo záchranný vrtulník. A tady také číhá nebezpečí. Vrtulník spustí na ocelovém laně kovový koš. Počkejte, až se dotkne vody, jinak můžete dostat pořádnou ránu od nahromaděné statické elektřiny.
![Přes to všechno je letecká doprava stále nejbezpečnější Foto: Pixabay](http://epochaplus.cz/wp-content/uploads/2022/03/plane-1697226-1280-768x576.jpg)
Čím blíž východu, tím lépe
Ale zpět do letadla. Víte, kde jsou nouzové východy? Dobře si to zafixujte. Při většině havárií začne letadlo více či méně hořet. Začíná hra o vteřiny. Nejlépe na tom jsou samozřejmě ti, kdo sedí přímo u východu a řada vedle.
S každou další řadou je riziko vyšší. Po šestou řadu od východu jsou vaše šance na záchranu ještě statisticky slušné. Všude je kouř, řev, panika. Kdo stojí a nadýchá se, ztratí vědomí.
Držte se při zemi – ostatně i svítící navigace k východům se proto umisťuje dole. Pro případ požáru není moudré mít na sobě lehce vznětlivé oblečení, které máte problém ze sebe dostat i v klidu domova.