Skip to content
reklama

Hitlerova Krysa zůstala na papíře

23. června 1942 Edward Grotte, jeden z ředitelů koncernu Krupp, předložil Adolfu Hitlerovi ambiciózní plán. „Postavíme největší tank historie,“ navrhl. Vůdci zářily oči. O jeho vášni pro velké zbraně se vědělo.

Jedno, zda šlo o lodě, nadzvukové rakety či trysková letadla.

To, o čem Edward Grotte mluvil s Adolfem Hitlerem (1889–1945), mělo být skutečně velké. Přesně taková zbraň by byla skvělým trumfem v konceptu bleskové války. Konstruktéři Kruppových závodů nastoupili k rýsovacím prknům.

Sovětské zkušenosti

Ačkoli měl Grotte v koncernu Krupp zkušenosti především s ponorkami, pokud jde o tanky, nebyl rozhodně žádným začátečníkem. Byl jedním z odborníků, které si ve 30. letech najal Sovětský svaz, aby mu pomohli nahradit již zastaralý tank MS-1 (označovaný také jako T-18).

Tento lehký stroj vážící necelých šest tun se vyráběl do roku 1931. Program nepřinesl valnější výsledky, ale Grotte načerpal během let 1930 až 1931 řadu zajímavých nápadů.

Ruský tank T-35 byl jediným sériově vyráběným pětivěžovým tankem v historii. FOTO: Neznámý autor / Creative Commons / volné dílo

Jak to dělá protivník?

Jenže na začátku války už Sověti svůj vlastní těžký tank měli. Tank T-35 byl na svou dobu skutečným kolosem. Vážil 52 tun a pět věží umožňovalo pálit současně na všechny strany. Výzbroj tohoto tanku byla skutečně ohromující – 76,2milimetrový kanon doplňovala dvojice 45milimetrových kanonů a čtveřice tankových kulometů ráže 7,62 milimetru.

Jeho posádku tvořilo až 11 mužů. Němcům se postavil v roce 1941 po přepadení SSSR, ovšem bez valného úspěchu.

Pětkrát větší než Panther

Právě studium sovětských těžkých tanků – tou dobou již pracovali i na použitelnějším IS-2 – inspirovalo Grotteho k návrhu vlastního super tanku. A tak mohl Hitlerovi představit koncept nazvaný Landkreuzer P. 1000 Ratte (tedy Krysa).

Měl to být bez nejmenších pochyb největší tank všech dob. Číslovka tisíc v typovém označení měla signalizovat jeho váhu. Neuvěřitelných tisíc tun, to je asi 20krát více než sovětský T-35 a asi pětkrát více než německý Panther VII.

40členná posádka

Stejně jako sovětský T-35 měla mít i Krysa více věží, pracovalo se s variantou tří až šesti. Pokud se zbraně otočily dopředu, měl tank dosáhnout celkové délky až 39 metrů, jinak byl o čtyři metry kratší.

Při 14 metrech šířky se měl tyčit do výše 11 metrů. Jen pro porovnání – americký M26 Pershing měl při své premiéře na konci druhé světové války délku necelých sedm metrů, široký byl 3,51 metru a vysoký jen necelé tři metry.

Byl tak téměř čtyřikrát nižší. Posádku Krysy mělo tvořit až 40 mužů, 20 mělo být minimem.

blank
Srovnání velikosti Ratte s německými tanky Maus a Tiger FOTO: Alebo / Creative Commons / volné dílo

Lodní výzbroj

Hledat na souši srovnání pro takto obrovský stroj nebylo možné, a tak Grotte hledal inspiraci na vodě. To ostatně v tankovém průmyslu není až taková novinka, první tanky byly považovány za „bitevní lodě na souši“. V nejzranitelnějších místech měl mít P.1000 pancéřování až 360 milimetrů, v těch nejslabších 150 milimetrů, což mu mělo umožnit odolat téměř jakékoli nepřítelově palbě. Výzbroj tvořila dvojitá kanonová věž s lodními děly ráže 280 milimetrů typu SK C/34.

Kromě nich měl být tank vybaven dvojicí 128milimetrových protitankových děl KwK 44 L/55, osmi protiletadlovými děly Flak 38 ráže 20 milimetrů a dvěma 15milimetrovými děly Mauser MG 151/15.

Až osm motorů

Rozhýbat takový kolos by nebyl jednoduchý úkol ani dnes. Kvůli své obrovské šířce musel mít Ratte na každé straně hned trojici pásů, každý o šířce 1,2 metru, aby se rozložila váha a zlepšila stabilita.

Pohon měly podle původního projektu zajišťovat motory používané v ponorkách. V první variantě mělo jít o dva 24válcové motory MAN V12Z32/44, každý s výkonem až 8400 koní. Alternativou bylo osm 20válcových motorů Daimler-Benz MB 501 s výkonem 2000 koní každý.

blank
Ministr zbrojního a válečného průmyslu nacistického německa Albert Speer projekt zastavil. FOTO: Charles Alexander / Creative Commons / volné dílo

Narazily u Speera

Technologické nákresy byly hotovy zřejmě koncem roku 1942, podle všeho se s nimi německé velení seznámilo 29. prosince. Jenže ministr pro vyzbrojování a válečnou produkci Albert Speer (1905–1981) si byl dobře vědom skoro fiaska, kterého utrpěl sovětský T-35.

Jeho skvělá výzbroj byla téměř eliminována neohrabaností a obrovskou nespolehlivostí. Zřejmě proto Speer projekt už počátkem roku 1943 zastavil.

Foto: flickr / Creative Commons / CC0, Neznámý autor / Creative Commons / volné dílo, Alebo / Creative Commons / volné dílo, Charles Alexander / Creative Commons / volné dílo
Právě v prodeji
reklama
Sdílej!
Komentáře
Další články z rubriky Historie
Zobrazit více …

Nenechte si ujít další zajímavé články