19. století. Věk tajemných laboratoří a ještě tajemnějších vynálezců. Století páry a elektřiny. Století, které přineslo vzducholodě. Jaký je jejich příběh?
Už v roce 1783 přišly první zaznamenané a potvrzené pokusy vznést se do vzduchu s pomocí balónu. Jenže na vzducholodě bylo potřeba si počkat ještě desítky let.
V roce 1852 představil první řiditelnou vzducholoď vybavenou parním strojem francouzský vynálezce Henri Giffard. V roce 1872 létala jedna z prvních vzducholodí nad Brnem.
V roce 1897 pak vystoupala do vzduchu první vzducholoď se spalovacím motorem. Zášleh plamene ale způsobil zkázu a smrt vynálezce i posádky.
Prudký rozvoj
Na přelomu 119. a 20. století vstupuje do hry slavný německý konstruktér Ferdinand von Zeppelin. Až jeho vzducholodě se masivně rozšířily a byly široce využívány hlavně během první světové války.
Němci s jejich pomocí bombardovali cíle v Anglii. Po válce rozvoj vzducholodí pokračoval. Využívaly se pro cestování mezi městy a přes Atlantik, a také k výzkumu.
Například známý cestovatel Umberto Nobile se na vzducholodích vypravil k severnímu pólu.
Nebezpečná doprava?
Nadšení mírnily jen katastrofy způsobené hlavně vysoce vznětlivým vodíkem, který tvořil obsah vzducholodí. Tou nejslavnější se stala zkáza Zeppelinovy vzducholodi Hindenburg v roce 1937. Při dobře zdokumentovaném požáru zahynulo 36 lidí.
Důvěra veřejnosti v bezpečnost tohoto způsobu dopravy byla otřesena a vedla ke konci Zeppelinovy společnosti a po prudkém rozvoji letadel i ke konci éry vzducholodí. Jak se ale zdá z některých zpráv, jejich čas se možná zase vrátí…