Francouzská automobilka se nedávno pochlubila svou vizí budoucnosti pro dopravu ve městech. Elektromobil Renault EZ-GO překvapí originálně řešenými dveřmi. Cestující bude mít spíš dojem, že se naloďuje na palubu trajektu, než že nastupuje do auta!
Váží vaše zavazadlo skoro stejně jako malé slůně? Snažíte se doskákat k zastávce tramvaje o berlích nebo delší dobu marně čekáte na autobus, kam byste se ve špičce dokázali vtěsnat i s bicyklem nebo s kočárkem ?
Na všechny tyto problémy měl myslet tým francouzské automobilky, když navrhoval koncept městské dopravy pro budoucnost Renault EZ-GO.
Stříbřité vozítko, které sveze až 6 osob, má umožňovat bezproblémové nastupování a vystupování velkými zdvihacími dveřmi. Vše navíc usnadňuje vysouvací nástupní rampa, která spojí podvozek vozidla s chodníkem či jinou plochou.
Kolik to bude stát?
Světem na čtyřech kolech hýbe elektromobilita a samořídící technologie, proto asi nikdo ani nepozvedne obočí nad tím, že v EZ-GO cestující nenajdou volant, spalovací motor ani žádného řidiče.
Zákazníci si budou moci auto zavolat přes mobilní aplikaci stejně jako dnes Uber či Liftago, nebo čekat „postaru“ na zastávce. Pokud se na zvolené trase objeví další zájemci o odvoz, autonomní vůz přibere i nové pasažéry.
Nicméně aplikace dovolí možnost spolujízdy omezit, například při nočních jízdách si budou moci ženy vybrat, zda si přejí cestovat jen se ženami apod.
Renault představuje nejen vůz samotný, ale především službu na pomezí individuální osobní dopravy a linek MHD. EZ-GO tedy v žádném autosalonu nekoupíte, flotily těchto vozů by měly provozovat soukromé společnosti i obce a města.
Cestující by proto zaplatili o malinko více než za jízdenku v městském autobusu, ale o poznání méně než za jízdu taxíkem.
Budoucnost městské dopravy?
U elektroauta můžete zapomenout na známý hukot motoru. Vozidla na elektrický pohon nevydávají při jízdě téměř žádný zvuk.
Renault EZ-GO se bude proplétat městskou džunglí, proto na jeho blízkost kolemjdoucí upozorní umělý zvuk, který doplní i komunikace na vnějších displejích vozu, vhodná třeba pro signalizaci chodcům na přechodu.
Moderní technologie se skrývají i uvnitř kabiny. Mobily si cestující dobijí indukčně položením na speciální výsuvné přihrádky.
Líbí se vám taková budoucnost moderní městské dopravy? Ještě si na ni nějaký ten pátek počkáme. Poprvé by mohl Renault EZ-GO vyjet do bludišť městské dopravy kolem roku 2022.