Nepříznivé klimatické podmínky, které v uplynulých týdnech potrápily Českou republiku, měly negativní vliv na kvalitu pozemních komunikací.
Rychle se zhoršující stav vozovky, který se projevil vznikem vysokého počtu nových výtluků, řidiči zaznamenali mj. na frekventovaném silničním tahu I/35 z Čech na Moravu.
K řešení této kritické situace si ŘSD Správa Pardubice přizvala také společnost FMH, jež realizuje opravy poruch asfaltových vozovek mikrovlnnou technologií FUTTEC®.
Tato technologie je jediná, která dokáže při teplotách pod – 10 °C zajistit kvalitní bezespáré – a tím i trvanlivé – opravy výtluků a trhlin na silnicích a dálnicích.
„Zacelování výtluků na silnici I/35 u obce Gajer mikrovlnnou technologií FUTTEC probíhalo i za extrémně nízkých teplot kolem – 15 °C: byli jsme v tu dobu jediní, kdo se do něčeho takového vůbec odvážil pustit a pomohl tak ŘSD kritický stav řešit.
Navzdory nepřízni počasí jsme dodrželi všechny technologické postupy oprav: nevznikly při nich žádné spáry, které by vedly k opětovnému vytvoření poruchy.
Náš stroj FT3, jehož prostřednictvím jsme silnici opravovali, navíc není díky mikrovlnnému zářiči nijak závislý ani na dodávkách teplé asfaltové směsi z obaloven, ani na studené obalované asfaltové směsi.
Kvůli tuhým mrazům se sice zvýšila doba ohřevu poškozené vrstvy vozovky na přibližně 50 minut a naše opravy tak trvaly mnohem déle, přesto jsme ale nemuseli slevit nic z jejich výsledné kvality,“ vysvětluje Hynek Schmidt, Business Development Manager společnosti FUTTEC.
Princip mikrovlnné technologie FUTTEC
Možnost provádět preventivní opravy asfaltových komunikací po celý rok je dána již samotným principem technologie FUTTEC: využívá totiž mikrovlnného záření s frekvencí 2450 MHz.
To dokáže šetrně ohřát směs asfaltového pojiva a kameniva, z níž je tvořena vozovka, na teplotu 145 °C. Při ní asfaltové pojivo na hranici neporušené vozovky a příslušné poruchy změkne, ale nedegraduje.
Následně se do výtluku přidá přesně nadávkovaná, teplá asfaltová směs. Ta se rovněž ohřeje pomocí mikrovln na 145 °C a poté se zhutní.
Při tomto procesu se nová směs přirozeně prolne s ohřátou vrstvou vozovky a uzavře poruchu bez vzniku spáry, do které by mohla vnikat voda a dále ji narušovat.
Na opravu je navíc použita asfaltová směs stejného druhu jako u poškozené asfaltové vrstvy, a proto si opravované místo zachovává vlastnosti původní vozovky – zejména v protismykových parametrech a únosnosti.
Definování hrany výtluku probíhá pomocí kapalného penetračního činidla podle vlastního patentu FUTTEC, které umí rychleji absorbovat mikrovlnnou energii, což přispívá k rychlejšímu ohřevu vozovky.
Samotná oprava výtluku nebo trhliny do velikosti cca 60 x 80 cm navíc není vázaná na dlouhodobou uzavírku či objížďku, protože v běžných podmínkách zabere dvoučlenné posádce s jedním vozidlem a strojem FT3 maximálně hodinu času.