Byla doba, a není to zas tak dávno, kdy lidé ve filmech zastávali role robotických zařízení. V budoucnu s postupným vývojem umělé inteligence budou roboti hrát roboty.
Japonští kybernetici z Osacké univerzity vytvořili humanoidní stroj, jenž bude debutovat v připravovaném snímku.
Nejen fanoušci filmové série Hvězdné války mohou obdivovat, jakým způsobem se tvůrci popasovali se ztvárněním humanoidním robota C-3PO, kterého skvěle zahrál Anthony Daniels.
Filmová sága byla na tomto poli průkopníkem a záhy ji následovaly stovky dalších snímků, které roli robota dovedly k dokonalosti.
O vědci a robotce
Současná doba filmovému průmyslu příliš nepřeje, přesto se najdou i nějaká ta pozitiva, jako je tomu v případě natáčení velkorozpočtového sci-fi snímku s AI herečkou, robotkou Erikou, která je vůči onemocnění covid-19 zcela imunní.
Film b sleduje příběh vědce, jenž odhaluje nebezpečí spojená s programem, který vytvořil pro zdokonalení lidské DNA, a pomáhá uniknout androidce Erice, jíž sám navrhl. Rozpočet filmu byl odhadnut na 70 milionů dolarů (cca 1,5 miliardy korun).
V reálu za vytvořením Eriky stojí vědecké duo Hiroshi Ishiguro a Kohei Ogawa. Při vytváření stroje byly využity principy metodického jednání. A výsledek?
Erika je zcela autonomní, umí mluvit s lidmi v japonském jazyce – odpovídá na otázky a zapojuje se do konverzace – a díky neustálému připojení k počítačovému systému je stroj schopen skenovat své okolí.
„Herci obvykle během své role využívají vlastní životní zkušenosti. Ale Erika nemá žádné životní zkušenosti. Prostřednictvím individuálních sezení jsme tak museli simulovat její pohyby a emoce,“ řekl filmový producent Sam Khoze.
Zaujímá druhé místo
Ishiguro Eriku označil za „nejkrásnějšího a nejinteligentnějšího“ androida na světě.
„Princip krásy je zachycen v průměrné tváři, a tak jsem použil obrázky třiceti krásných žen, promíchal jejich rysy a použil průměr pro každou z nich k vytvoření nosu, očí atd.,“ vysvětlil Ishiguro, jak bylo docíleno výsledku.
Než nastoupila na hereckou dráhu, působila Erika nějakou dobu jako hlasatelka v japonské Nippon TV. V případě Eriky se jedná o odvážný experiment, který by filmový průmysl mohl posunout na zcela novou úroveň, alespoň co se robotů týče.
Je nutno zmínit, že Erika není prvním robotem na velkém plátně. V roce 2015 se v postapokalyptickém japonském filmu Sayonara objevil vůbec první humanoidní filmový robot na světě – Geminoid F, za jehož návrhem stál rovněž Hiroshi Ishiguro.
Bude patřit svět robotům?
Nomura Research Institute ve své zprávě informoval o tom, že téměř polovina všech pracovních míst v Japonsku může být do roku 2035 vykonávána roboty. „Roboti jsou zrcadlem pro lepší porozumění sobě samým.
V robotech vidíme lidské vlastnosti a začínáme přemýšlet o skutečné povaze lidského srdce, o touze, vědomí a záměru,“ sdělil Ishiguro důvody, proč jsou lidé vůči robotům stále skeptičtí a nedůvěřiví.
Ne každému se líbí, když je mu nastaveno zrcadlo, pro řadu lidí je to silně znepokojující.
Čím více se budou androidi „polidšťovat“, tím více se budou smazávat rozdíly mezi nimi a lidmi a kdo ví, třeba v budoucnu nastane i jejich soužití, jako tomu bylo v kultovním snímku Andrew – člen naší rodiny.