Trabant se stal víc než jen automobilem; byl to symbol éry, touhy a každodenního života v socialistickém bloku. Tento minimalistický vůz, na který se čekalo i deset let, představoval pro mnohé splněný sen o vlastním autě.
Přes své technické nedostatky se zapsal do srdcí milionů a jeho kultovní status přetrvává dodnes. Ponořte se s námi do historie „bakeliťáku“, který se stal součástí filmů i pražských ulic.
Trabant se stal spolu s Berlínskou zdí symbolem východního Německa. V socialistickém bloku se na dvoutaktní bezúdržbový stroj čekalo i deset let! Trabant si zahrál ve filmu Goodbye, Lenin!.
Ve východním Německu i u nás se pro mnohé stal splněným snem po vlastním autě, vyrobilo se jich kolem tří milionů kusů.
Jedním slovem minimalistický. Takový byl Trabant, vozítko ověšené přívlastky jako legendární či kultovní. Na voze, který se stal ekonomickou záchranou a symbolem východního bloku, nebylo nic navíc.
Žádná designová palubovka, žádné vychytávky, žádné pásy na zadních sedadlech. V interiéru, exteriéru i motoru bylo jen to, co bylo nezbytné. Díky tomu se „trabík“ řadil do kategorie levných vozů. Kdo si jej chtěl koupit, čekal na něj roky. I deset.
Doma ve východním Německu i dvacet. A zhruba stejně tak dlouho se i šetřilo. V roce 1978 stál Trabant P 601 S 36 500 Kčs (korun československých). A průměrná měsíční mzda byla tehdy kolem dvou tisíc korun.
(Například Škoda 100 tehdy stála kolem 45 000 Kčs a Škoda 110R Coupé 64 000 Kčs).

Automobilka vyslala do světa tři miliony trabantů
Trabant je označení automobilů, vyrobených v bývalém východním Německu (NDR) společností VEB Sachsenring Automobilwerke Zwickau (proto je na kapotě Trabantu stylizované písmeno S v kruhu).
Automobilka fungovala od roku 1957 a ukončila svoji éru chvíli po pádu železné opony, v roce 1991. Vyrobila kolem tří milionů kusů vozidel s titulem jednoduchý, spolehlivý a dostupný, zároveň technologicky zastaralý a nekvalitní.
Německé slovo Trabant znamená družice, satelit nebo souputník, průvodce. Trabanty byli nazýváni pěší vojáci konce středověku, dělávali doprovod nebo osobní stráž.
Název Trabant má ale odkazovat hlavně na dobu vesmírných výzkumů a technologického pokroku. Sovětský svaz tehdy totiž úspěšně vypustil do vesmíru družici Sputnik.
Místo plechů duroplast, zrezavět ale může taky
Ano, základní kostra tohoto vozidla je ocelová. O dalším tradičním materiálu ale nemůže být řeč. Díly karoserie jsou totiž z pevného duroplastu. A to je recyklovaný materiál, takže v dnešní době zaměřené na ekologii by možná zabodoval:
je směsí bavlněného odpadu a fenolové pryskyřice. Je fakt, že u Trabantů vysmívaný materiál se tradičně používá třeba při výrobě záchodových sedátek. Na druhou stranu, jako plast vyniká svojí odolností, tvrdostí, má stabilní rozměry a je odolný při hoření.
Nelze ovšem říci, že trabant nikdy nezrezaví. Jeho podvozek je na tom stejně jako u jiných aut.
Socialistické auto potřebovalo socialistického člověka
Nezapomenutelný modrý a smradlavý kouř. To je charakteristika trabantů s dvoutaktním motorem.
Posílá do ovzduší devětkrát více uhlovodíků a pětkrát více emisí oxidu uhelnatého než průměrné evropské auto roku 2007. Spotřeba je sedm litrů benzinu na 100 kilometrů. Zrychlení a samotná rychlost bídná.
Navíc vzhledem k tomu, že motor je dvoudobý, do 24litrové nádrže se musel přidávat olej. Zajímavost? Trabant neměl palivové čerpadlo. Nádrž byla nad motorem, benzin se lil přímo do ní, pod kapotu, k motoru mu pomáhala gravitace.
To ovšem zvyšovalo riziko požáru při čelní srážce. I palivoměru se socialistické vozy dočkaly až v roce 1977. Nevýhody ale byly vyváženy výhodami. Celé auto bylo prakticky bezporuchové.
Běžný socialistický člověk si vše zvládl opravit a vyladit doma dostupným nářadím, dokonce i vyměnit lehký motor.
Označení modelů vozu je úsporné
Ačkoli nejpopulárnější a nejznámější variantou vozu je Trabant 601, v průběhu let továrna ve Zwickau poslala do světa několik modelů. Jako první vyrazil do světa Trabant P50 (Trabant 500).
Vyráběl se pět let od roku 1957. Měl dvoudveřovou karoserii a motor o objemu 500 cm³. Jeho nástupce Trabant P60 (Trabant 600) jej vystřídal jen na dva roky. Rozdíl? Vzhledově minimální, zato motor byl vylepšený na objem 600 cm³.
Na osmadvacet let ovládl trh východního bloku další model, Trabant 601.
Poprvé sjel z výrobní linky v roce 1963 a ve výrobě se udržel až do roku 1991. Byl to nejoblíbenější model Trabantu, oproti svým předchůdcům vypadal moderněji a měl vylepšený motor. Nejdříve o objemu 600 cm³, později dokonce 1000 cm³.
Trabant 1.1 přišel na svět jako poslední roku 1990. Ačkoli měl modernější motor o objemu 1043 cm³ a další technologická vylepšení, svět si jej užil pouze do roku 1991, kdy výroba Trabantů definitivně skončila.

Je libo limuzínu, či kabriolet?
Vedle hlavních modelů existovaly různé varianty upravené podle speciálních potřeb. Například Trabant Universal byl kombi verzí Trabantů. Automobilka Sachsenring zvládla i malou dávku luxusu.
Stačilo prodloužit standardní verzi a na světě byla Trabant Limousine, která poskytla více prostoru pro cestující v zadní části vozu.
Na kombi verzi Trabantu Universal, ovšem s otevřenou nástavbou, byl založen model určený pro vojenské účely, nazvaný Trabant Kübelwagen.
Trochu parády a okázalé jízdy nabízela zase kabrio verze Trabantu 601. Trabant P 601 Kabriolet byl ovšem vyráběn jen v malých sériích.
Zvýšený podvozek a pevnější kostra
Neuvěřitelné vozítko se dočkalo i své off-road varianty. Měla zvýšenou světlou výšku a ochranné prvky pro jízdu v terénu. Dostala název Trabant Tramp.
Zvýšená verze Trabantu Universal robustnějšího vzhledu se honosila jménem Trabant Safari. Snadno zvládala terén a nezpevněné cesty. Nesmrtelné auto se dočkalo i své elektrické verze.
Vyrobeno bylo však jen málo kusů, do masové výroby Trabantu Elektro se automobilka nikdy nepustila. Možná tehdy předběhla svoji dobu a zájmy trhu. V roce 2009 to vypadalo, že legendární auto znovu ožije.
Na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem (Německo) byl představen model moderního elektromobilu s názvem Trabant nT. Design vycházel z původního dvoudveřového kombi 601. Neokouzlil ovšem natolik, aby se rozjela jeho sériová výroba.