„Hráči začali díky ní raději tvořit a stavět než ničit a bořit. Proto jsem na tu hru pyšný,“ má jasno Markus Persson. Minecraft je jeho dítě. Dítě, které vypiplal z nechtěného v celosvětový hit a nejprodávanější hru všech dob.
Pokud jste ji nehráli, už jste o ní určitě alespoň slyšeli. Minecraft je fenoménem dnešních dní, který si pro sebe uzurpoval čas hráčů na počítačích, konzolích i mobilních telefonech. A to i přes triviální koncept a jednoduchou grafiku.
Ponořený do světa jedniček a nul
Švéd Markus Persson (*1979) už od mala střídá skutečný svět s tím z jedniček a nul. Místo lítání venku s kamarády raději dlouhé hodiny vysedává u otcova počítače Commodore 128. Občas dokonce předstírá nemoc, jen aby mohl u milovaného stroje zůstat.
Spíše než hraní her ho ale zajímá jejich vývoj. První textovou adventuru vytvoří v osmi letech. Není to žádný zázrak, spíš taková první vlaštovka, ze které Markus systematickou prací postupně vytvoří celé hejno.
Nejde ovšem o nic, na co by ve výsledku byl nějak obzvlášť hrdý. Prostě jen jako programátor plní úkoly od svého nadřízeného v herní firmě. Chybí mu, že nemůže přispět vlastními nápady. Přitom jich má spoustu.
Rozhlehlý svět bez příběhu
Když tak v roce 2004 zakotví ve společnosti King.com, k obvyklým povinnostem si přidá ještě vedlejšák v podobě práce na vlastních projektech ve volném čase. V tom pokračuje i v Jalbumu, poslední firmě, kde si ještě nechá od někoho velet.
Fascinují ho hlavně budovatelské strategie. V titulu RollerCoaster Tycoon je schopný dlouhé hodiny stavět horské dráhy. Nejen ten se stane inspirací pro jeho vlastní projekt, který už nějaký čas nosí v hlavě. Jedno ví už od začátku jistě.
Hráče v něm nebude omezovat žádný příběh. Místo toho budou prozkoumávat rozlehlý svět.
Sám svým vlastním šéfem
Persson hru pracovně pojmenuje Cave Game a zpočátku v ní nejde dělat nic jiného, než pokládat bloky kostek. Pracovitý Švéd jí sice postupem času obohatí o další funkce, nevypadá to ale, že by hra skýtala větší potenciál.
Persson si ale sežene pár šikovných kolegů, kteří mu při vývoji podají pomocnou ruku a společně s nim založí v roce 2009 firmu Mojang Specifications, později pouze Mojang. Pod její hlavičkou vydá 17. května první verzi své hry.
Ještě předtím pro ní stačí vymyslet nový název – Minecraft, složeninu anglických slov těžení (mine) a výroba (craft).
Slyšel jsi už o tom Minecraftu?
Právě o tyto dvě věci totiž ve hře primárně jde. Úkolem hráče je ve světě stvořeném z kostiček nasbírat materiál na stavbu obydlí a výrobu nástrojů, aby se tak ochránil proti nočním příšerám.
Těžit a následně zpracovávat se tu dá dřevo, kámen, písek i nejrůznější druhy vzácných rud. Kromě toho je tu možné pěstovat rostliny, chovat zvířata, obchodovat s vesničany a nebo vytvářet různá technická zařízení.
Řada lidí kroutí na začátku nad triviálním konceptem, podpořeným předpotopní grafikou, hlavou. Nevěří, že by se ze hry mohl stát celosvětově úspěšný titul. Navíc, když povědomí o ní nešíří rozmáchlé marketingové kampaně, jako spíš šeptanda v herní komunitě.
Na vrcholu
Ani sám Persson zprvu nepřikládá zvyšujícímu se zájmu o hru žádnou váhu. Jenže prodeje rostou jako z vody. Okolo června 2010 se prodává cca 400 kopií denně a na začátku ledna 2011 tvůrci ohlásí první milion prodaných kusů.
A to přitom první stabilní edice dorazí na trh až 18. listopadu 2011. Korunu nadvládě Minecraftu dá květen 2019, kdy se se 180 miliony prodaných kopií oficiálně stává nejprodávanější hrou všech dob.
Do současnosti má na svém kontě 200 milionů prodaných kusů a 126 milionů aktivních uživatelů.
Z autora je miliardář
V roce 2014 začne být Markus Persson už unavený z neustálých diskuzí o tom, kam by měla hra směřovat. „Nechce někdo koupit můj podíl v Mojangu, abych se v životě mohl posunout dál?“ napíše jednoho dne trochu v nadsázce na Twitter. Zájem je okamžitý.
Z návalu firem si nakonec Perrson s kolegy vyberou Microsoft. Ten za Mojang zaplatí celkem 2,5 miliardy dolarů.