Domů     Drama nad horou Fudži: Co způsobilo nejhorší leteckou havárii jednoho letadla?
Drama nad horou Fudži: Co způsobilo nejhorší leteckou havárii jednoho letadla?
23.10.2024

V roce 1985 zahynulo 520 z 524 cestujících letadla Boeing 747 společnosti Japan Airlines 123, které letělo z Tokia do Ósaky. Co bylo příčinou neštěstí?

Podle přeživších mohly být ztráty na životech menší, kdyby Japonci neodmítli pomoc amerického vrtulníku… Proč ji nepřijali?

Japonský budhistický svátek Obon vychází ze zvyku ctít duchy svých předků. Vyvinul se proto ve festival rodinných setkání, během kterých se lidé vracejí do svých rodných měst a vesnic, navštěvují zde hroby svých předků a oslavují je.

Vpředvečer tohoto svátku roku 1985 zažívalo proto tokijské letiště Haneda jeden ze svých vytíženějších dnů. Vnitrostátní linky byly plně obsazené, výjimkou nebyl ani let Japan Airlines 123 do Ósaky.

Plně obsazený let do Osaky

V kokpitu letounu Boeing 747-SR seděl jeden z nejzkušenějších pilotů společnosti, devětačtyřicetiletý kapitán Masami Takahama. Pod jeho dohledem řídil let, který měl trvat 54 minut, první důstojník Jutaka Sasaki.

O zbytek se staral palubní inženýr Hiroši Fukuda. Start letounu v 18:12 místního času proběhl bez problémů, letadlo postupně stoupalo do výšky 7500 metrů. Všech 509 míst pro cestující bylo obsazených, pečovalo o ně celkem 15 členů posádky.

Ozvala se ohlušující rána!

Po dvanácti minutách letu, kdy letušky rozdaly dětem puzzle a plastové modely letadla a chystaly se začít servírovat nápoje, se ozvala ohlušující rána.

Šestadvacetiletá letuška Yumi Ochiaiová, jedna ze čtyř přeživších katastrofy, která ale cestovala jako běžná pasažérka, na osudný okamžik vzpomíná takto: „Rána vycházela zezadu. Hrozně mě bolely uši. Vnitřek kabiny okamžitě zbělal.

K pasažérům spadly kyslíkové masky a v letadle se ozvalo nahrané oznámení o nutností je použít.“

Ztráta kontroly nad letadlem

 

Onu bílou mlhu způsobil příval studeného venkovního vzduchu, který pronikl do kabiny. V kokpitu se zatím piloti snažili zjistit, co se vlastně stalo, kapitán měl podezření na utržení krytu podvozku.

Na odpovídači nastavil kód „7-7-0-0“, což značí nouzový signál, který se okamžitě zobrazil pozemní kontrole. Mezitím se letoun stával neovladatelným. Pilot zažádal o možnost nouzového návratu na letiště Haneda, což mu dispečer odsouhlasil.

Jenže stroj už nebylo v tu chvíli možné otočit, začal střemhlavě klesat, aby se dvanácti stech metrech vyrovnal svou polohu a začal stoupat.

Příval studeného vzduchu způsobil bílou mlhu v kabině, letoun se stal neovladatelným a piloti vyslali nouzový signál, ale stroj začal střemhlavě klesat.
Příval studeného vzduchu způsobil bílou mlhu v kabině, letoun se stal neovladatelným a piloti vyslali nouzový signál, ale stroj začal střemhlavě klesat.

Nedostatek kyslíku

Dispečeři chtěli stroj navigovat na nagojské letiště, které bylo přímo v dráze letu, kapitán ale trval na návratu do Tokia, kde je delší dráha a lepší vybavení pro zvládání nouzových situací. Dostat letadlo pod kontrolu, se ale stále nedařilo.

Cestující vzadu už měli tou dobou problémy s dýcháním, protože některé kyslíkové masky selhaly. Letušky, včetně Ochiaiové, se je snažily uklidňovat.

Piloti si sice řekli „nasadíme si kyslíkové masky“, ale podle toho, jak jasně zněly jejich hlasy v záznamech z černé skříňky, tak zřejmě neučinili. Potýkali se tak s hypoxií, způsobenou nedostatečným přívodem kyslíku.

Ovládaní tahem motoru

Rozkolísané dráhy letu Boeingu 747 si všimla i hlídka na americké základně v Jokotě. Dispečer proto nabídl letadlu jejich dráhu k nouzovému přistání, piloti ho ale nejspíš neslyšeli. Plnou pozornost věnovali tomu, jak dostat letoun opět pod kontrolu.

Zkoušeli, jak bude zběsilá křivka letu reagovat na změny tahu motoru. To bylo to jediné, co mohli v daný okamžik ovládat. Zjistili, že když při střemhlavém klesání zvýší výkon motoru a rychlost, pád se vyrovná a příď letadla se zvedne nahoru.

Naopak snížení tahu motorů při stoupání vedlo k poklesu přídě a přechodu stroje do pádu. Díky tomu se jim podařilo šílené výkyvy ustálit.

Střemhlavý pád u hory Fudži

Zvýšením tahu levých motorů se jim dokonce podařilo letadlo zatočit doprava směrem k Tokiu. Pak je ovšem štěstí opustilo. Během složitého manévrování vypadli z rytmu vyrovnávání a letadlo se opět začalo zmítat.

Na chvíli se jim výkyvy podařilo zmírnit vysunutím podvozku, nedaleko hory Fudži (3766 m n. m.), nejvyšší hory Japonska, se ale letadlo opět propadlo do střemhlavého pádu.

Po třech kilometrech klesání se pád nečekaně vyrovnal, ale letadlo se nyní pohybovalo těsně nad hornatým terénem.

Dopisy na rozloučenou

Ačkoliv se letušky snažily cestující uklidňovat, ti tušili, že se blíží jejich konec, a sepisovali vzkazy pro své nejbližší. Na jednom, později nalezeném, například stálo: „Drahá ženo. Život s tebou byl krásný. Jsem pyšný na naše děti.

Nikdy by mě bylo nenapadlo, že včerejší večeře bude naší poslední.“ Čtyři minuty před sedmou hodinou večer, 44 minut po startu, zmizel let 123 z radarů.

Letoun rozčísl les a narazil do hřebene hory Takamagahara ve výšce 1565 nad mořem, v nepřístupném terénu. Následně způsobil lesní požár.

Odmítnutá americká pomoc

Vrtulník z americké základny v Jokotě byl na místě neštěstí za 20 minut a příslušníci námořní pěchoty byli připraveni spustit se nad hořící trosky a pátrat po přeživších.

Nedostali ale povolení, zástupci japonské vlády jim nařídili, aby se vrátili na základnu, protože záchranné práce provede japonská civilní obrana.

Ačkoliv ta se na místo dostala nedlouho poté, kvůli malé viditelnosti, požáru a žádných známkách toho, že by havárii někdo přežil, rozhodl pilot, že nepřistane.

Japonští záchranáři tak strávili noc v 63 kilometrů vzdálené vesnici a na místo neštěstí dorazili až ráno, asi 12 hodin po nehodě.

Přežili zázrakem

Trosky letadla byly rozeseté stovky metrů od sebe, pádem poškozené a ohořelé stromy stále doutnaly. Mezi vší tou hrůzou čekalo na záchranáře ovšem i příjemné překvapení, když našli několik přeživších, čtyři vážně zraněné ženy a dívky.

Jednou z nich byla letuška Yumi Ochiaiová, další pak čtyřiatřicetiletá Hiroko Yoshizakiová s osmiletou dcerou Mikiko. Poslední zachráněnou, dvanáctiletou Keiko Kawakamiovou, našli záchranáři na jednom ze stromů.

Byla pouze pořezaná a měla několik natržených svalů, jinak žádná vážnější zranění.

Zvýšením tahu levých motorů se letadlo otočilo k Tokiu, ale po složitém manévrování se opět zmítalo a střemhlavě klesalo, než se vyrovnalo těsně nad hornatým terénem u hory Fudži.
Zvýšením tahu levých motorů se letadlo otočilo k Tokiu, ale po složitém manévrování se opět zmítalo a střemhlavě klesalo, než se vyrovnalo těsně nad hornatým terénem u hory Fudži.

Nejhorší nehoda jediného letadla

Zbylých 520 cestujících a členů posádky bylo mrtvých, což z havárie učinilo nejsmrtonosnější nehodu jediného letadlo v historii. Kdyby však záchranáři dorazili na místo dříve, mohli zřejmě zachránit více lidí.

Přeživší to potvrdili svými slovy, například Yumi Ochiaiová řekla: „Po havárii jsem kolem sebe slyšela spoustu lidí přerývaně dýchat a lapat po dechu. Ozývalo se to ze všech stran. Nějaký chlapec volal maminku. Zřetelně jsem slyšela nějakou mladou ženu říct:

,Ale no tak.´ A pak chlapecký hlas pronesl: ,Dobře, vydržím to.´ Zněl jako školák.“

Co neštěstí způsobilo?

Vyšetřovatelé následně začali pátrat po tom, proč k nehodě vůbec došlo. Myslí všech proběhla děsivá otázka, zda se náhodou nejednalo o skrytou vadu všech Boeingů 747, kterých tehdy po celém světě létalo na šest set.

Případem se začal zabývat americký vyšetřovatel Ron Schleede z Národní rady pro dopravní bezpečnost. Po dlouhých jednáních prosadil, aby se jeho kolegové i zástupci společnosti Boeing mohli zapojit do vyšetřování příčin nehody, vedeného japonskou stranou.

Piloti-hrdinové

K pochybení pilotů nedošlo, naopak. Americký expert na letectví Homer Mouden z Nadace pro leteckou bezpečnost v Arlingtou je ocenil slovy:

„Posádka prokázala obrovskou odvahu a vynikající dovednosti ve snaze udržet stroj ve vzduchu.“ K objasnění příčiny toho, co se stalo, přispěla amatérská fotografie padajícího letadla.

Když ji odborníci doostřili a promítli přes ni obrys nepoškozeného letadlo, bylo hned jasné, že stroji chybí kýlovka. Tu objevila japonská vojenská loď přesně v místě, nad kterým došlo k výbuchu.

Kýlovou plochou přitom prochází většina hydraulických hadic, což vysvětlovalo ztrátu tlaku.

Sedm let stará „příčina“ nehody

Federální letecká správa publikovala dva roky po nehodě závěrečnou zprávu vyšetřovatelů, v níž stálo, že „nehoda byla způsobena ztrátou primárních funkcí umožňujících kontrolu nad strojem v důsledku prasknutí přítlakové přepážky letounu a následného odlomení části ocasu a přerušení všech čtyř hydraulických okruhů“. Když zapátrali vyšetřovatelé v minulosti letounu, narazili na menší nehodu, ke které došlo sedm let před katastrofou.

Když 2. června 1978 přistával tento Boeing 474 v Ósace, měl příliš zdviženou příď, takže ocas a zadní část trupu narazily do asfaltu při rychlosti 320 km/h, což roztrhalo hliníkové panely na břiše letounu.

Následná oprava nebyla provedena správně, což vedlo k pozdějšímu prasknutí přepážky a následné tragédii. Společnost Boeing přijala vinu za nehodu, japonské aerolinky si ztracenou důvěru získávaly zpět léta.

Zdroje informací: okitour.jp, japan-guide.com, organitzemxtu.com, whysojapan.com, wikipedia.org
Úvodní foto: Shutterstock. FOTO 2: Shutterstock, FOTO 3: Shutterstock
Související články
Zajímavosti
Démon lakomství: Jsou kleptomani posedlí?
Podléhá mu 50 legií určených ke službě všem bohatým hamižníkům. Jen připomeňme, že jedna legie čítá zhruba 5000 jedinců. Alespoň takto o údajném démonovi Mamonovi mluví svatý Lukáš (?–84), kterému je připisováno stejnojmenné evangelium tvořící třetí knihu Nového zákona.   V duchu rčení „hamty hamty, ať mám víc než tamty,“ se dočká personifikace i hebrejský […]
Zajímavosti
Jak se klubal na svět šicí stroj? V pachu spáleniny i balících peněz
„Vypadněte!“ zařve naposled majitel tkalcovské dílny. Marně. Pak zvedne pistoli s křesadlovým zámkem – a vystřelí na jednoho z mužů. Rozlícený dav zastaví. Na pomoc textilním továrnám bude muset vyrazit i armáda. Za vším přitom stojí dnes tak běžná věc: šicí stroj!   Do konečné podoby vynálezu, který zjednoduší život mnoha hospodyním a shodí ceny […]
Zajímavosti
Bylo dřív vejce, nebo slepice? A může pštros dýchat, když strčí hlavu do písku?
Přinášíme vám pelmel zajímavostí pro dnešní den! Proč nás svědí tělo? Svědění mohou způsobit různé kožní problémy, alergie, reakce na okolí nebo kořeněná jídla, nevyspání, psychické problémy, onemocnění ledvin, hormonální výkyvy, nedostatek vitamínů, kousnutí od komára a spousta dalšího. Příčin, které způsobují svědění pokožky, je mnoho. Někdy může svědění značit závažnější problémy, jindy naprosto banální. […]
Zajímavosti
Co všechno dokážou rostliny? Jsou chytřejší, než jsme si mysleli!
Výzkum rostlin v poslední době přináší neuvěřitelná zjištění. Rostliny mají paměť, využívají množství smyslů, a ve vnímání svého okolí člověka dokonce i předčí. Rostliny jsou už dlouho fascinujícím předmětem výzkumu. Vědci zjistili, že toho za určitých okolností dokážou opravdu hodně. Vnímají své viditelné okolí, zvládnou rozlišovat mezi červenou a modrou barvou, vnímají vůně a reagují […]
reklama
lifestyle
Voňavá domácí kosmetika: Jak si ji vyrobit?
Výroba domácí kosmetiky je zábavná, jednoduchá a navíc ušetříte i nějakou tu korunku. Spoustu surovin pro výrobu najdete doma v kuchyni. Základní recepty na výrobu domácí kosmetiky jsou složeny pouze z tuků, proto je potřeba si pořídit pár olejů, které budete používat k výrobě kosmetických produktů. Oleje můžete obohatit dalšími léčivými účinky bylinek. Výborná jsou […]
Z historie tetování: Jak staré vlastně je?
Nejen slavný Ötzi, jenž byl roku 1991 nalezen v Alpách, ale i dvojice egyptských mumií, žena a muž, ve stáří asi 5 000 let, nám dokládají, že tetování je pravděpodobně ještě mnohem starší než oni. Bylo totiž provedeno tak kvalitně, že jistě již v jejich době bylo zvládnuté na vysoké úrovni. Tato tetovaná starověká dvojice […]
Od kočáru po superjachty. Jak šel čas s cestováním pro bohaté?
Cestování a poznávání nových světů lákalo lidi odnepaměti. Zatímco chudší vrstvy musely obvykle po svých, v lepším případě na koni, ty bohatší na tom byly mnohem lépe. Pro boháče totiž vždycky existovaly možnosti, jak si cestu zpříjemnit… Ulicemi starověkých měst se bohatí obyvatelé nechávali přepravovat na nosítkách, nesených otroky. K prvním případům cestování na dlouhé vzdálenosti docházelo […]
Harmonie pod hladinou. Poznejte svět volného potápění
Když se člověk noří bez přístroje do hlubin na jeden nádech, svět se zpomalí. A zatímco naše tělo spolupracuje a my ani netušíme jak, naše mysl může být protivníkem, který nás brzdí. Freediving neboli volné potápění není jen výkonnostním sportem, kde jde o to vydržet co nejdéle pod vodou bez dechu. Ukazuje, jak mocná je […]
reklama
věda a technika
Tullundský muž: Nejslavnější mumie z bažin
V dánském údolí Bjældskovdalu leží Tollundský močál. V roce 1938 je tu při těžbě rašeliny objeveno tělo asi třicetileté pravěké ženy. Bohužel těžbou značně poničené. O 12 let později těží ve stejném močále rašelinu Viggo a Emil Højgaardovi. A 6. května 1950 se to stane. Jsou zhruba v hloubce 2,5 metru, když si všimnou ruky […]
Co signalizuje brnění nohou?
Jedná se o poměrně časté obtíže, které v mnoha případech mívají banální příčinu. Zároveň ale mohou signalizovat chorobné stavy, které by člověk rozhodně neměl podceňovat. Brnění či mravenčení končetin čas od času potká každého. Dlouhé sezení způsobuje velký útlak nervů a obvykle odezní, jakmile změníte polohu a začnete se hýbat. Tento pocit lze popsat jako […]
Co diktuje móda pro procházky měsíčním prachem?
Módní kritici by z nich asi u vytržení nebyli. Ani modelky na předváděcích molech by v nich asi neudělaly bůhvíjaký dojem. Přesto se jedná o jedny z nejúžasnějších druhů oblečení, které pod rukama krejčích vznikly. I když ani ne tak krejčích – hlavní slovo v tomto ohledu mají technologové. Vesmír pro člověka není přívětivým místem. […]
Který pták létá nejrychleji?
Když někdy někam hodně spěcháme, přáli bychom si umět létat jako ptáci! Pomohlo by nám to? Dostali bychom se na určené místo rychleji než třeba autem? Za nejrychlejšího ptáka a zároveň vůbec nejrychlejšího živočicha na Zemi je považován sokol stěhovaný. Ten při střemhlavém letu dokáže vyvinout rychlost až 389 km/h (podle naměřeného rekordu)! Na paty […]
Nenechte si ujít další zajímavé články
Dulce: Dobrota, které neodoláte
panidomu.cz
Dulce: Dobrota, které neodoláte
Ta dobrota se jmenuje dulce de leche a možná už jste ji objevili v obchodech. Ale nepochybujte o tom, že doma připravená bude ještě lepší. Název je španělský a znamená jednoduše „mléčná sladkost“. Původ ovšem není úplně jednoznačný, o autorství této receptury se pře hned několik latinskoamerických zemí a k tomu Francie, kde se traduje,
Ferdinand I. zatrhl šizení na tržištích
historyplus.cz
Ferdinand I. zatrhl šizení na tržištích
„Prvotřídní kvalita, dovoz z Itálie,“ přesvědčuje kupec s látkami bohatou pražskou měšťanku. Žena pečlivě osahává štůček mušelínu. „Vezmu si pět loket,“ prohlásí. Kupec rychle naměří požadovanou délku. Pořádný kus mu přitom zůstane za prsty…   „Na šaty ho bude málo, milostpaní. Stačí jenom na sukni,“ zhodnotí švadlena množství růžového mušelínu. „Ošidili vás, podívejte.“ Vezme do ruky dřevěnou
Kouzlení s vodou z potoků a studánek
nejsemsama.cz
Kouzlení s vodou z potoků a studánek
Voda má v magii zvláštní místo. Má jedinečné vlastnosti, které pro vás mohou být nejen zdrojem osvěžení, ale i duchovní síly a léčení. Voda z potoků a studánek má moc přinést do vašeho života pozitivní změny a obnovit vaši energii. Využitím těchto přírodních zdrojů v magii můžete obohatit své rituály a přinést do svého života větší harmonii a klid. Je důležité
Ten můj chlap je prostě báječný
skutecnepribehy.cz
Ten můj chlap je prostě báječný
Jsem holka Štěstěny, tvrdila moje máma, když jsem doma představila Mirka. Mohla na něm oči nechat. To nadšení ji neopustilo nikdy. Myslím, že mi trochu záviděla, ale nikdy jsem jí to neřekla. Tátu měla ráda, ale co si pamatuji, tak jsme s Mirkem byli zamilovaní mnohem víc. Jsme spolu moc rádi Tehdy byla jiná doba, když
Září Svobodová díky nové lásce?
nasehvezdy.cz
Září Svobodová díky nové lásce?
Přestože jí osud připravil až příliš kruté momenty, nikdy nepřestala věřit, že bude znovu šťastná. Sympatická herečka ze seriálu Ulice Ilona Svobodová (64) se má už několik týdnů potkávat se stejně
Hříbková omáčka
tisicereceptu.cz
Hříbková omáčka
Královskou houbou českých lesů je pravý hřib. Suroviny 400 g houby 1 větší cibule 2 lžíce másla 200 ml šlehačky 100 ml zakysané smetana 1 bobkový list 5 kuliček nového koření petrželka ne
Krvavé maltské podzemí a tajemná Petra
enigmaplus.cz
Krvavé maltské podzemí a tajemná Petra
V oblasti Paola na předměstí hlavního města La Valetta na Maltě se v roce 1902 dostala skupina dělníků do problémů. S několika se při rozbíjení skal propadla zem. „Dostaňte nás odsud, něco tady je,“ z
Historické Boskovice: Procházka od hradu k zámku
epochanacestach.cz
Historické Boskovice: Procházka od hradu k zámku
Návštěvou jednoho města si snadno zajistíme program třeba na celý víkend. Boskovice totiž nabízejí hned dvě významné architektonické památky, vzdálené od sebe jen půl kilometru. A tak se vydejme za hradem i za zámkem do krásné jihomoravské krajiny. Trhová osada Boskovice na okraji Drahanské vrchoviny vznikla někdy ve13. století, a už v roce 1313 kronikáři zaznamenali
Pátrání po nacistickém zlatě: Je ukryté pod hladinou německého jezera?
epochalnisvet.cz
Pátrání po nacistickém zlatě: Je ukryté pod hladinou německého jezera?
Nad vodou se převalují chuchvalce mlhy, ze kterých se náhle vynoří siluety několika člunů. Mají velmi podivnou posádku. Dobře živení, po zuby ozbrojení muži v černých uniformách a na straně druhé: zubožená těla oblečená v chatrných vězeňských hadrech. Co tato přízračná scéna znamená?   Je jaro roku 1945, druhá světová válka se chýlí ke konci. Jezero Stolpsee
Stinná stránka rozvinutějších mozků: rychleji stárnou
21stoleti.cz
Stinná stránka rozvinutějších mozků: rychleji stárnou
Lidský mozek, více než jakýkoliv jiný orgán, odlišuje náš druh od ostatních. Během posledních přibližně sedmi milionů let se jeho velikost a složitost výrazně zvýšila, což nám umožnilo používat jazyk,
&Beyond: Nezapomenutelné safari napříč východní Afrikou pro romantiky i dobrodruhy
iluxus.cz
&Beyond: Nezapomenutelné safari napříč východní Afrikou pro romantiky i dobrodruhy
&Beyond, světově uznávaný lídr v oblasti luxusní ekoturistiky, představuje své rozmanité portfolio safari lodgů a kempů ve východní Africe. Jako lídr v oblasti zodpovědného cestovního ruchu organi
Dechberoucí „katedrála“ v oblacích
rezidenceonline.cz
Dechberoucí „katedrála“ v oblacích
Třípodlažní penthouse na vrcholu nejvyššího věžáku severně od 72. ulice v New Yorku „patřil“ jednomu z protagonistů populárního seriálu, mapujícího život milionářské rodiny Royových. Jakkoliv jsou jejich osudy fiktivní, nemovitosti, v nichž „žijí“, jsou velmi reálné. Ohromující luxusní byt s pěti ložnicemi, čtyřmi koupelnami a výhledem na Husdon Yards je přitom jenom jednou z nemovitostí
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz