Ježíš posmutněle rozděluje svým učedníkům chléb a víno. V křesťanském pojetí se takto zrodí svátost eucharistie. „Jeden z vás mě zradí,“ řekne jim. V ohromeném tichu následuje pár bezradných pohledů. My víme, že jde o Jidáše. A ví to i Ježíš. Zrada za slavných 30 stříbrných má čtyři různá vysvětlení…
Našeptal mu to ďábel? Nebo jen tolik lačnil po penězích? Či ho snad Ježíš zklamal svým pacifismem, protože od něj čekal osvobození Judey za použití síly? Poslední vysvětlení je to nejkontroverznější. Co když to udělal na žádost Ježíše?
Sebedestruktivní plán
Pracně zrekonstruované Evangelium podle Jidáše pocházející původně asi z 2. století líčí „zrádce“ zcela odlišně. Jako drzého učedníka, který se pořád doptává a jako jediný pochopí Ježíšovo učení.
Ve světě křesťanských textů jde v podstatě o „novinku“, která je sice historicky zmiňována, ale její existence není potvrzena. A to až do roku 1983, kdy se torzo rukopisu objeví na černém trhu v Ženevě. Nutno říct, že špatným skladováním značně poničené.
Překlad je veřejnosti předložen až roku 2006. Je možné, že Ježíš ví, nakolik je jeho oběť potřebná, ale sám se zabít nesmí – a tak navzdory vlastnímu zatracení Jidáš s plánem souhlasí?
Hostina ve sklepě?
Kde se vlastně hostina odehrála? Pravděpodobně na takzvaném Večeřadle na hoře Sion, těsně za hradbami Starého města Jeruzaléma.
Německo-italsko-americký benediktinský mnich Bargil Pixner (1921–2002), který je významným biblickým učencem a archeologem, tvrdí, že se původní Večeřadlo nalézalo níž, než dnešní místo.
Podobným případem je druhá možná lokace, syrský pravoslavný kostel svatého Marka. Během pesachové večeře se tradičně vypijí čtyři poháry vína.
A bude to právě Ježíšův pohár, do kterého má později vážený člen židovské velerady a tajný Ježíšův učedník Josef z Arimatie zachytit Kristovu krev. Jde o apokryfní legendu. Tento pohár se stane svatým grálem.
Překrásný pohár? Těžko…
Jak vypadá? Někteří pozdější autoři jej popisují jako pohár vybroušený z jediného kusu smaragdu. Nebo nádhernou číši zdobenou drahokamy. Krásná fantazie, Ježíš ale během večeře pije s největší pravděpodobností z obyčejné nádoby, možná dokonce misky.
Grál si začne žít mysteriózním životem. Někdy ve 12. století se ztotožní s bájnou nádobou, po které pátrají rytíři kulatého stolu. Jak by doputoval až za Lamanšský průliv? Podle jedné z pověstí putuje Josef a Arimatie až do anglického Glastonbury…