Ta zpráva se v dubnu roku 1912 šíří jako blesk. Mnoho lidí jí zprvu odmítá uvěřit. Titanic, ta zbrusu nová loď společnosti White Star Line, zmizel pod hladinou ledových vod severního Atlantiku. A spolu s ním více než 1500 lidí. Jedna z vůbec největších námořních katastrof změní mnohé.
Mimo jiné otevře oči všem, kteří je před nebezpečím ve formě ledovců dosud spíše zavírali. V jakési „odvetě za Titanic“ se se zmrzlým protivníkem strhne poměrně tuhý boj. Jako první je ale potřeba dát dohromady SOLAS.
Dáme hlavy dohromady
Jde o zkratku pro The International Convention for the Safety of Life at Sea, tedy Mezinárodní úmluvu o bezpečnosti lidského života na moři.
![](https://rfapi.digicon.cz/img/logo/rf-hobby.cz.small.jpg)
Podepsána je zástupci různých světových námořních mocností v lednu 1914 právě v reakci na zkázu Titaniku, ale už od listopadu předchozího roku nad ní v Londýně na První mezinárodní konferenci pro bezpečnost života na moři rokují představitelé více než 100 zemí.
Kromě Spojených států a Velké Británie, také Německa, Rakouska-Uherska, Belgie, Dánska, Španělska, Itálie, Norska, Nizozemska, Ruska, nebo Švédska.
![V jakési „odvetě za Titanic“ se se zmrzlým protivníkem strhne poměrně tuhý boj. Foto: pixabay](http://epochaplus.cz/wp-content/uploads/2023/03/2-44-768x432.jpg)
Buďte stále na příjmu
Jde vlastně o soubor pravidel, jejichž dodržování má zabránit dalším katastrofám. Každá loď musí mít podle nich prostor v záchranných člunech pro každou naloděnou osobu. Před plavbou se musí konat nácvik evakuace cestujících do záchranných člunů.
Lodě navíc musí dodržovat 24hodinovou rádiovou hlídku. A to v souvislosti s parníkem Californian, který je v době katastrofy Titaniku jen několik námořních mil daleko, ale nezachytí jeho nouzové volání, protože má vypnutou radiostanici.
Stanoveny jsou rovněž standardy pro vodotěsné a ohnivzdorné přepážky, záchranné, protipožární a hasičské vybavení.
![Patroly Mezinárodní ledové hlídky se kromě monitorování pokoušejí ledovce také zničit. Foto: pixabay](http://epochaplus.cz/wp-content/uploads/2023/03/3-43-768x511.jpg)
Tudy nejezděte!
Na konferenci se netvoří jen nové předpisy, ale také pomocné organizace.
Ustanovena je Mezinárodní ledová hlídka (International Ice Patrol), koordinovaná americkou pobřežní stráží, která bude v příštích letech hrát klíčovou roli při kličkování lodí ledovým labyrintem.
![](https://rfapi.digicon.cz/img/logo/rf-hobby.cz.small.jpg)
Ostatně už v letech 1912 a 1913 hlídkují v ledovcových oblastech dva průzkumné křižníky amerického námořnictva, respektive dva kutry americké pobřežní stráže Seneca a Miami.
Úkolem Mezinárodní ledové hlídky je monitorování ledovců v Atlantském a Severním ledovém oceánu a hlášení jejich pohybu. Takové úkoly jí zůstanou dodnes.
Minimálně v začátcích si ale ledovců má nejen všímat, ale pokusit se je také rovnou zničit, což se ukáže jako pořádný oříšek.
![Dnes hraje hlídka stěžejní roli při kličkování lodí ledovým labyrintem. Foto: unsplash](http://epochaplus.cz/wp-content/uploads/2023/03/4-22-768x512.jpg)
Ledovec, ten tvrdý kořínek má
Plovoucí hory ledu jsou totiž odolnější, než si námořníci mysleli. Dělostřelecká palba je spíše škrábne, než aby nějak vážněji narušila jejich strukturu. Prakticky stejně dopadnou i torpéda a nálože.
A tak se postupem času hlídka spokojí hlavně s daty, které nashromáždí v nebezpečných oblastech vyslané patroly. Ty dostanou po druhé světové válce křídla a výzkum začne probíhat primárně ze vzduchu.
První průzkumný let Mezinárodní ledové hlídky se uskuteční 6. února 1946. V červenci téhož roku se k letadlům poprvé přidávají i vrtulníky. Ze vzduchu je pak přece jen podniknuto ještě několik pokusů o demolici ledovců.
V červnu 1959 se o to neúspěšně pokouší shozené hořčíkové a termitové zápalné bomby a v květnu o rok později pak další várka vysoce výbušných pum. I tak plní hlídka svou roli perfektně.
Od jejího vzniku se žádná loď, která se řídila jejím varováním, s ledovcem nesrazila.