Skip to content

Do hlubin pražského metra: Stavbu ohrožovala válka i povodně!

Stejně jako v jiných světových metropolích, i pod Prahou jsou desítky kilometrů tunelů, ve kterých jsou položeny koleje. Anabáze stavby pražského metra byla složitá a leckdy do ní zasáhly i dějiny…

První plány na výstavbu podzemní dráhy se objevují již v roce 1898. Pocházely z hlavy známého obchodníka Ladislava Rotta, který navrhoval využít prací na asanaci Starého města a zahájit stavby tunelů na první lince podzemní dráhy ve směru Karlín – Praha – Podolí, která by se u Křižovnického pivovaru spojila s druhou linkou Malá Strana – Vinohrady.

2
Pohled do stanice Střížkov.

Válka překazí plány

Návrhy na pražské metro byly oprášeny až po vzniku Československé republiky v roce 1918. „Původní plány byly velmi podobné tomu, jak metro vypadá dnes, zvláště trasa A a trasa C,“ podotýká Ermín Stehlík, který působil ve společnosti Metrostav jako specialista na tunelovací práce.

Ještě před začátkem druhé světové války se započalo s přípravnými pracemi, ty ovšem byly v roce 1941 zastaveny. Po válce byly některé z plánů oprášeny, ale únorový státní převrat jim opět vystavil stop.

Až když začátkem šedesátých let doprava v československé metropoli neustále kolabovala, odpovědným místům došlo, že postavit podzemní dráhu by vlastně byl docela dobrý nápad.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Flotila souprav M1.

Zrod nejdelší trasy

Ražba byla zahájena v lednu roku 1969 a o pět let později byla otevřena trasa C, která tehdy vedla z Kačerova k autobusovému nádraží Florenc. Čtyři roky po otevření céčka byla uvedena do provozu trasa A, která tehdy vedla z Dejvic na Vinohrady.

Zelené áčko má zajímavé interiéry, asociující magičnost matky měst. Zatímco v roce 1974 pražské metro přepravilo za rok 38 000 000 cestujících, v roce 1978 tato cifra vyšplhala na 144 milionů. V roce 1979 se tak na červeném céčku poprvé objevily pětivozové soupravy, do té doby si cestující museli vystačit se třemi a později čtyřmi vozy.

V roce 1985 se Praha dočkala třetí trasy, žlutého béčka, které tehdy vedlo ze Smíchova na Florenc. Dnes je linka B nejdelší ze všech tras a protíná celé město z Jihozápadního města až na sídliště Černý most.

4
Stanice Malostranská na trase A.

Velká voda odhalila nedostatky

V srpnu roku 2002 postihla pražské metro zatím největší katastrofa v jeho historii. Byť se ku Praze valila tisíciletá voda, radnice prohlašovala, že situace je nadmíru výtečná a vybízela Pražany, aby nadále podzemní dráhu využívali.

Necelé půl hodiny po ukončení provozu metra v úterý 13. srpna 2002 začala do podzemí natékat voda. Stalo se tak bleskovou rychlostí, takže dvě soupravy na lince B byly zaplaveny, naštěstí v nich nikdo nebyl.

Vyšetřování ukázalo řadu nedostatků při stavbě. Kabelové průchodky, které měly zajistit správné utěsnění tlakově odolnou stěnou, nebyly vhodným způsobem zajištěny. Ani jinde nebyla stavba provedena podle plánu; například na trase B byla postavena tenká cihlová zeď namísto odolné betonové.

Až v březnu následujícího roku byl provoz metra obnoven v plném rozsahu.

5
Sovětská souprava Ečs z Mytiščinského strojírenského závodu.

Déčko musí přijít

Metro se však rozšiřovalo i nadále. V roce 2004 byla trasa C prodloužena na severní terasu města k sídlišti Ďáblice. K poslednímu prodloužení pražského metra došlo na trase A mezi Dejvicemi a Motolem.

A co dál? Hovoří se o prodloužení trasy A na letiště, stavbě trasy D do Písnice nebo dokonce o okružní trase E. „Trasa E je hudbou hodně daleké budoucnosti. Déčko ovšem bude muset přijít. Kdyby se něco stalo na Nuselském mostě, je nutné něco, co to nahradí,“ uzavírá Stehlík.

Foto: wikipedia, geolocation, euractiv
Právě v prodeji
Sdílej!
Komentáře
Další články z rubriky Technologie
Zobrazit více …

Nenechte si ujít další zajímavé články

Zdravější pivo? Vědci poprvé upravili chmel moderní technologií CRISPR
21stoleti.cz

Zdravější pivo? Vědci poprvé...

Více léčivých látek a hořkých kyselin v chmelu...
LAMAX Sounder2: Bomba hudebního světa
21stoleti.cz

LAMAX Sounder2: Bomba...

Píšete nám různé dopisy. Mezi ně patří i...
Zámek Hradec nad Moravicí: České Slezsko
epochanacestach.cz

Zámek Hradec nad Moravicí:...

Pokud jste milovníky...
Příběh dívky, která se ztratila, objevila, a poté zmizela beze stopy
enigmaplus.cz

Příběh dívky, která se...

Obyčejná letní návštěva kamarádky v...
Těšínsko plné kontrastů
epochanacestach.cz

Těšínsko plné kontrastů

A už jste slyšeli o...
Co potřebují suché vlasy
nasehvezdy.cz

Co potřebují suché vlasy

Jsou vaše vlasy suché, polámané, třepí se...
Moderní současnost v historickém rámu
rezidenceonline.cz

Moderní současnost v...

Citlivá práce s letitými detaily a původním vybavením se...
Entita podobná mraku měla zaútočit na dům. Poté se rozplynula
enigmaplus.cz

Entita podobná mraku měla...

Paranormální jevy mohou nabývat...
Pohřeb britské panovnice Viktorie: Rakev s královnou málem převrátili splašení koně
epochalnisvet.cz

Pohřeb britské panovnice Viktorie:...

Smuteční procesí se zastaví, aby mohly být...
Ovládněte terén s novým Polarisem
iluxus.cz

Ovládněte terén s novým...

Skvělá obratnost v terénu a nekonečný...
Nejzáhadnější lidé historie
enigmaplus.cz

Nejzáhadnější lidé historie

Dnes si představíme celkem pět...
Proč tak šetří na své manželce?
nasehvezdy.cz

Proč tak šetří na své...

Nedávno se nechal slyšet, že vyrostl relativně v...