Žádná značka by nic neznamenala, kdyby neměla povedené logo! Ale proč jsou vlastně tyto symboly tak působivé? Ukrývají v sobě dávku důvtipu a kreativity. A mnohdy také zajímavý příběh.
Když z nápisu Google ve vyhledávači zmizí barvy a zůstane jen šedý, zatrne nám! Nejspíš došlo ve světě k nějaké tragédii… Známá loga s námi někdy svými proměnami promlouvají, jindy se však mění na základě aktuálních trendů. Anebo mají taktiku jinou, a naopak zůstávající už desítky let stejná.
Dvě zlaté brány
Značka: McDONALD´S
„M“ jako McDonalds? Kdepak, „M“ jako Meston! Tedy Stanley Meston (1910-1992), americký architekt, který navrhne v roce 1952 pro bratry Richarda (1909-1998) a Maurice (1902-1971) McDonaldovi u města Fontana v Kalifornii novou restauraci.
Dva elegantní zlaté oblouky nejdřív vůbec netvoří M, ale stojí každý zvlášť a společně podpírají střechu u provozovny, aby na zákazníky stojící frontu nepršelo.
Vynálezci systému rychlého občerstvení sice prodávají hamburgery a další pochutiny již od počátku 40. let, ale pořád jim chyběl nějaký ten nevšední prvek, který by si všichni zapamatovali. A nyní ho díky Mestonovi konečně mají!
Oblouky slaví velký úspěch, a protože zdálky z určitého úhlu skutečně tvoří ono symbolické M, stačí je jen na obrázku spojit k sobě – slavné logo je světě v roce 1961.
Lízej lízátko!
Značka: CHUPA CHUPS
„Bude se to jmenovat GOL,“ napadne katalánského milovníka fotbalu Erica Bernata (1923-2003), protože kulaté lízátko chycené v ústech vypadá podobně jako míč v soupeřově brance.
Prodeje se však nedaří, proto si výrobce cukrátek najme PR agenturu, která mu navrhne název Chups (chupar znamená španělsky„cucat“ či „lízat“). To už se lidem líbí víc!
A ještě víc se líbí reklamní slogan Chupa Chups!, tedy doslova Lízej lízátko, který se nakonec v roce 1958 stane novým názvem.
O 11 let později ale stále něco schází… „Nemám logo,“ zmíní se Bernat jednoho dne na obědě se svým známým, kterým není nikdo jiný než Salvator Dalí (1904-1989), a pak už je už je to záležitost necelé hodinky!
Mistr vezme kus papíru a nakreslí ikonickou květinu s nápisem uprostřed. Jakou bude mít barvu? Přeci žlutou a červenou, jako španělská a zároveň i katalánská vlajka. Nebude ale logo na obalu trochu zdeformované?
Dalího ta nepěkná představa natolik vyděsí, že trvá na tom, aby kytička byla umístěna na vrcholu lízátka. Nikoliv na boku, jak se původně plánovalo.
Zahalte tu sirénu!
Značka: STARBUCKS
Lovec velryb v románu Bílá velryba ( Moby-Dick, 1851) amerického spisovatele Hermana Melvilla (1819-1891) se jmenuje Starbuck. Podle něj má jméno světový řetězec prodávající kávu.
Literární inspirace je tu jistě proto, že trojici zakladatelů společnosti tvoří dva učitelé a jeden spisovatel. A mořská tematika? Ta pramení z toho, že Starbucks vzniká v roce 1971 v přístavním městě Seattlu.
Z návrhů na logo suverénně vyhrává mořská panna se dvěma ocasy, kterou nalezne jeden z reklamních kreativců na dřevorytu z 16. století. Prostovlasá siréna má obnažená ňadra, symbolizuje svůdnost moře a doslova láká zákazníky, aby vstoupili do obchodu.
V 80. letech se změní zaměření společnosti, kromě zrnkové kávy nabízí už i hotové kávové nápoje, a logo se vyvíjí také. Z hnědé složité kresby se stává stále jednoduší náčrtek a barevně vítězí především zelená.
Ten nejdůležitější rozdíl je však jiný – mořská panna už má ňadra decentně zakrytá vlasy! Původní nahatou verzi totiž puritánští zákazníci nepřijmou.
Na křídle vítězství
Značka: NIKE
Ředitel mladé firmy vyrábějící běžecké boty nad vybraným logem jen krčí rameny. Spokojený moc není. „Ale třeba si zvyknu,“ pronese nakonec Phil Knight (*1938) a návrhy kolegů na další úpravy už odmítá. Potřebují to schválit rychle, kvůli spuštění nové kolekce.
Autorka náčrtku, studentka grafického designu Carolyn Davidsonová (1943) tehdy dostane za svou práci 35 dolarů (tedy asi 750 Kč), protože jí to údajně nezabralo více než 17,5 hodiny.
A co vůbec symbol znamená? Jednoduchá „fajfka“ má zachycovat křivku dynamického pohybu při sportu. Ale zároveň je i roztaženým křídlem řecké bohyně vítězství Niké, která dá v roce 1971 celé značce jméno.
Správně se logo nazývá Swoosch a v prvních verzích má přes sebe ještě nápis Nike. Čím je však značka slavnější, tím méně jsou slova zapotřebí, a nakonec zůstane znak zcela sám. A co jeho nedoceněná autorka?
Když Knight konečně uzná její zásluhy, věnuje jí diamantový prstem s logem Nike a část akcií společnosti.
Smysl nehledejte !
Značka: APPLE
Isaac Newton (1643-1727) sedí pod stromem a dívá se na jablko, které se každou chvíli chystá spadnout… První logo společnosti trochu moc složité, proto ho již po dvou měsících nahrazuje všem známé nakousnuté jablko vyplněné barevnými pruhy.
Jde i opět o odkaz na slavného fyzika?
Často se spíš traduje historka, že nakousnuté ovoce odkazuje na „otce počítačových věd“, legendárního matematika Alana Turinga (1912-1954).
Ten se prý otráví jablkem napuštěným kyanidem, protože již není schopen zvládat vyloučení se společnosti kvůli své homosexuální orientaci (proto je logo duhové).
Možná v tom však hledáme složitou symboliku zbytečně. „Slovo Apple prostě hezky zní,“ vysvětluje poté mnohokrát zakladatel firmy Steve Jobs (1955-2011), i když výběr nejspíš trochu souvisí i s jeho proslulou frutariánskou dietou.
I sám tvůrce loga Rob Janoff, mnohokrát přísahá, že s Turingem ani Newtonem slavné jablko nemá nic společného: „Je to prostě jenom jablko!“ A proč nakousnuté? Prý aby si ho lidé nepletli s třešní.