Stíhačka Messerschmitt Bf 109 tvořila pomyslnou páteř nacistického letectva ve 2. světové válce.
I když je její pozdější výroba zastíněna temnotou, když se na výrobě součástí nedobrovolně podíleli vězni několika koncentračních táborů, stal se právě tento stroj nejvíce vyráběným stíhacím letounem všech dob – do konce války v Evropě jich spatřilo světlo světa téměř 34 000!
Aby toho nebylo málo, pokud bychom spočítali počet sestřelených nepřátelských letadel, Messerschmitt Bf 109 se rázem stane také nejúspěšnější stíhačkou dějin.
Válcují Sovětský svaz
Messerschmitty ovlivnily boje v severní Africe a výrazně přispěly k prvotnímu rychlému postupu Němců proti Sovětskému svazu. Ti nejzkušenější piloti stíhaček zde měli úctyhodné skóre – na jedno Bf 109 připadala ztráta 20 sovětských stíhaček.
Ještě než je Adolf Hitler (1889–1945) spolu s Hermannem Göringem (1893–1946) poslali nad nekonečné sovětské pláně, prošly letouny testovacími bojůvkami ve španělské občanské válce.
V té době ale ještě neměly tak dobré parametry. Těžkým letounem vyzbrojeným kanonem ráže 30 mm a dvěma kulomety se skutečně staly až v období 2. světové války, kdy mohly dosáhnout rychlosti až 700 km/h.
Není divu, že se Messerschmitty dostaly také do arzenálu italského letectva. Itálie přitom ve 30. letech platila za jednu z letadlových velmocí. I přes značné počty nových kousků ale její stroje brzy zastaraly a na bojištích světové války toho moc nesvedly.
Během války i po ní si stroje oblíbili Španělé. Ti se postarali o výrobu licenční varianty Hispano Aviación HA-1112 až do roku 1958.
Československá epizoda
Československá armáda těžila z „válečné kořisti“ a po válce vyráběla další modely Messerschmittů přesně podle německé předlohy. Československé kopie nesly označení Avia S-99. Jejich výroba ale neměla dlouhého trvání.
Čechoslovákům totiž brzy došla zásoba motorů Daimler-Benz DB 605. Mohla za to obrovská exploze muničního skladu včetně budov chemické továrny V Krásném Březnu 31. července 1945. O život tehdy přišlo 27 lidí. Tragédie byla připisována na účet sudetským Němcům.
Celkem tak československé nebe mohlo brázdit 21 Avií S-99, využívali je výhradně členové Sboru národní bezpečnosti.