Kabinka visí na kovovém laně, připevněném na kladce. Můžete si nastoupit! A kdy pojedeme nahoru? Až někdo ručně navine lano na dřevěný buben! Tak nějak funguje první známý výtah na světě…
Autorem pradědečka výtahů je řecký matematik Archimédes (asi 287-212 př. n. l.) a sestaví ho okolo roku 236 před Kristem. Podobné používají i Římané, když potřebují z podzemních prostor pod Koloseem vytáhnout zvířata a gladiátory do ringu. Těžký náklad tahají otroci.
Ve středověku už výtahy spouští horníky do šachet a vytahují je zpět, přičemž pohonem jsou většinou zvířata.
První větší inovace přijde až s francouzským Králem Slunce Ludvíkem XIV. (1638-1715). Ten prý opravdu nerad chodí chodí pěšky a jeho dvorní stavitel Velayer (1607-1691) mu postaví vůbec první výtah s protizávažím!
Jízda smrti? Už ne!
Skutečná éra výtahů, které již pohání parní stroj či později elektřina, nastává v 19. století. Jízda je však zatím pořádný hazard – kabely, na kterých výtah visí, se snadno přetrhnou, a končí to pak tragédií!
Lidé se výtahů bojí, dokud nepřijde americký podnikatel a vynálezce Elisha Otis (1811-1861). Když v roce 1954 na světové výstavě v Crystal Palace v New Yorku vyjede vzhůru na výtahové plošině a nařídí přeříznout lano, dav šílí a očekává strmý pád…
Usměvavý Otis ale dál visí ve vzduchu a mává, plošinu zachytilo jeho nové bezpečnostní zařízení! Lidé konečně získají důvěru a výtahy mohou jezdit výš a výš!
Jak změnily svět?
V roce 1857 se v obchodním domě E. V. Haughwout Co. v New Yorku rozjede první výtah pro veřejnost! Pochází z Otisovy dílny a je na parní pohon. Pět podlaží nahoru a dolů překonává rychlostí 0,2 m/s (dnes jezdí výtahy běžně 2,5 m/s) a znamená velkou revoluci!
Bez výtahů by dnes města vypadala úplně jinak – nebyly by v nich žádné mrakodrapy, protože do 50. patra by se po schodech plahočit nikdo nechtěl.
A díky stavbě výškových budov (s výtahy!) zaznamenají světové metropole v době průmyslové revoluce obrovskou populační explozi!
Otče náš, svez nás taky!
Když se zavřou dveře, zmáčknete tlačítko patra, ve kterém má výtah zastavit. Některé výtahy ale v žádném nezastaví a dokonce i dveře jim schází! Musíte mít postřeh a naskočit za jízdy!
Pokud vám kabinka ujede žádný strach, je tu mnoho dalších, které neustále jezdí do kruhu. A protože to dříve lidem připomíná středověké modlitební šňůry, v nichž se odříkává Otčenáš (Pater noster), všichni je dnes znají jako páternostery!
První se rozjede v roce 1884 v Londýně a v řadě veřejných budov (i u nás) je najdeme dodnes.
Nejstarší, nejdelší, nejrychlejší
Aby mohli mniši z kláštera svaté Kateřiny na Sinaji v případě potřeby utéct do bezpečí, postaví si v roce 527 jednoduchý kladkový výtah. Zájemce vozí dodnes, a je tak suverénně nejstarším dosud fungujícím výtahem na světě!
A kolik lidí se vejde do jednoho výtahu?
Pokud máme na mysli ten s největší kapacitou na světě, vměstná se jich tam až 235! Vozí návštěvníky mezi pěti patry budovy Jio World Centre v Bombaji, a aby unesl slibovaných 16 tun, je vybaven devíti extra silnými lany.
632 metrů vysoká Shanghai Tower, zatím druhá nejvyšší budova světa, má 128 pater a nahoru vede celkem 97 výtahů. Vyberte si ten, který vás vyveze na vyhlídku ve 121. patře (578,5 metrů). S rychlostí 73,8 km/h jde o nejrychlejší výtah na planetě!
Pokud však budeme měřit na délku, rekordman nevede v nebesům, ale obráceným směrem, do podzemí! Absolutně nejdelší výtah jezdí do hlubinného zlatého dolu Mponeng v Jihoafrické republice. Měří 2283 metrů a cesta trvá 3 minuty.
Máte přeci jen raději pořádný výhled? Pak vás zaujme spíš nejvyšší venkovní výtah na světě. Jmenuje se Bailong neboli Sto draků, najdete ho v čínském národním parku Čang-ťia-ťie a za minutu a půl vás vyveze podél pískovcové skály do výšky 326 metrů.
Absolutně nejdelší a nejvyšší výtah by měl však v budoucnu vést do vesmíru! Jakési lano natažené ze Země až na oběžnou dráhu by velmi usnadnilo celé dobývání kosmu. Přestože ale myšlenka žije již od 60. let minulého století, realizace je zatím ve hvězdách…
A nestane se katastrofa?
O výtazích panuje mnoho mýtů. Například když je přetížený, může spadnout! Žádný strach, pokud nastoupené osoby překročí maximální nosnost, výtah se vůbec nerozjede. A nemůže prasknou tažné lano?
Ani to (většinou) nehrozí, lan je hned několik a každé by samotné uneslo celou kabinu!
A co když se výtah zastaví mezi patry a uvízneme vevnitř? Nemůžeme se udusit? Klid, ve výtahové šachtě dochází díky komínovému efektu k výměně vzduchu.
I tak má bohužel historie výtahů na kontě už dlouhý seznam katastrof. Když se například v září loňského roku přetrhne v hotelu na Bali jediné funkční lano (kvůli porušení předpisů), zemře 5 lidí!
Děsivý je i případ ženy z čínského města Si-an, která je v roce 2016 omylem zavřená ve výtahu určeného na opravu. Po měsíci je nalezeno jen bezvládné tělo.
Einstein padá dolů
Jedete ve výtahu nahoru…. a kabina se najednou utrhne! Ať vás taková představa děsí sebevíc, pokud výtah nebude mít okna a neuvidíte ven, pád dolů byste vůbec nepocítili! Budete ve stavu beztíže. Samozřejmě do chvíle, než zavadíte o zem.
Právě na příkladu výtahu vysvětluje Albert Einsten (1879-1955) princip ekvivalence, který je základem jeho teorie relativity. Zrychlení padající kabiny gravitační sílu jednoduše vyruší a pocit zemské přitažlivosti zmizí…
Dej přednost ženě!
Pokud muž doprovází ženu, kdo má vstupovat do výtahu jako první? Dlouho platilo pravidlo, že muž. Vycházelo z doby, kdy se výtahům nevěřilo – muž měl nejprve otestovat bezpečnost prostoru.
Dnes však etiketa praví, že do výtahu první vchází žena! Kdyby se náhodou nastupování zdrželo, tak aby nezůstala přivřená ve dveřích.
Na nic nesahat!
„Zmáčkněte mi trojku, prosím!“ Kolik lidí už se jí ale dotklo před vámi? Řada vědeckých studií dokazuje, že výtahy jsou jedním z nejčastějších zdrojů přenosu infekčních onemocnění!
Stále více se tak dnes prosazuje myšlenka výtahů bezdotykových. Japonský designér Naoto Fukasawa (*1956) například navrhuje takové, které si přivoláte i rozjedete pouhým mávnutím rukou!
Singapurské designérské studio Stuck Design zas přijde v době koronavirové pandemie s konceptem výtahu s bezdotykovými tlačítky, které rozpoznají pohyb prstů.
Nic z toho však neřeší jiný problém, tedy že je několik lidí (a třeba nemocných) uzavřeno v malém prostoru.
A co bude dál?
V čem mají být výtahy v budoucnosti ještě jiné než teď? Zmizí lana a jezdit budou po speciálních kolejnicích. A to nikoliv jen nahoru a dolů, ale i do stran! Směry budeme moct kombinovat, abychom i bez přestupování dojeli tam, kam potřebujeme.
Horizontálně-vertikální výtah s názvem Multi je dle tvůrců z německé společnosti ThyssenKrupp první velkou inovací po více než 160 letech!
Poprvé měl vyjet v nedávno dostavěném berlínském mrakodrapu OVG East Side Tower, nakonec aby byly zvoleny klasické dvoupatrové kabiny.
A výtahová historie tak na svou revoluci teprve čeká…