Skip to content

Co dělá běhání s vaším mozkem? Čím delší trasa, tím větší poškození!

Neurovědci studovali ultramaratonské běžce i laboratorní zvířata a zkoumali účinky běhu na šedou kůru mozkovou. S jakým výsledkem?

Může se to zdát zřejmé – pocity během dlouhého běhu se podobají vzrušení až agónii a mají velký vliv na stav lidské mysli. Tuto myšlenku začíná brát vážně stále více a více neurologů a ukazují běžcům, co se během oblíbeného sportu děje s jejich mozkem. Výsledky potvrzují to, co mnoho běžců už dávno z vlastní zkušenosti tuší. Běh se dá použít jako nástroj ke zlepšení toho, jak myslíme a cítíme. A zároveň může zlepšit pozornost, potlačit stres a zvednout náladu.

Mozek najednou zestárne o několik let

Bylo by bláznivé věřit, že běh je univerzálním řešením všech našich psychologických problémů. Němečtí vědci zkoumali mozky některých soutěžících před, během a po závodě TransEurope Foot Race, který měří tři tisíce mil a trvá 64 dnů. Uprostřed tohoto extrémního ultramaratonu se šedá hmota mozková zmenšovala až o 6 procent. Přitom normálně se její normální roční pokles rovná pouze 0,2 procentům. Naštěstí se ale mozky běžců během osmi měsíců vrátí do normálu.

Dlouhý běh mozku příliš neprospívá a šedá kůra mozková tak trpí.

Experiment z univerzity v Západním Michiganu z roku 2018 například ukázal, že půlhodinový běh zvyšuje „frekvenci kortikálního kmitání“, což rozvíjí schopnost lépe zpracovávat informace. Další dva experimenty z litevské Sports University a Trent University v Nottinghamu zdůraznily, že kratší běh zlepšuje tzv. výkonnou funkci. Jedná se o směs mentálních vlastností, které zahrnují pozornost, schopnost zmírnit rozptýlení, přepínat mezi jednotlivými úkoly a efektivně řešit problémy. Výsledky vědci viděli už během desetiminutového sprintu a nahromadili je po sedmi týdnech tréninku.

Z jater až do mozku

Když jste ve stresu, metabolické procesy v játrech přeměňují aminokyselinu tryptofan na molekulu s názvem knyurenin vyvolávajícím mumlání. Část knyureninu se dostane do mozku a vyvolá stres, deprese, úzkostné stavy až schizofrenii. Během cvičení se hladina enzymu zvaného kynurenin aminotransferáza ve svalech zvyšuje a rozkládá knyurenin na příbuznou kyselinu kynurenovou a ta nemůže doputovat až do mozku. Je důležité doplnit, že tento proces byl jako celek prokázán pouze u laboratorních zvířat. Zatímco fyzické benefity běhu a aerobního cvičení lidé velmi dobře znají, jeho psychické výhody si ale uvědomuje jen málokdo. Přitom by tyto znalosti u mnoha svátečních běžců mohly zvýšit odhodlání běhat častěji.

Foto: www.pixabay.com, www.theguardian.com
Právě v prodeji
Sdílej!
Komentáře
Další články z rubriky Věda a technika
Zobrazit více …