Skip to content

Cigarety jako dieta: Přidává se do nich amfetamin i rajský plyn

Kouřím od rána do večera a to mi vynahradí spoustu jídla, které bych jinak zkonzumoval,“ sdílí své tajemství štíhlé figury neznámý autor ve své Radě tlustým lidem (1883). V populární brožurce popisuje vlastní cestu ze 127 kg váhy na 83 kg. Je jeho recept na zhubnutí jasný: Kuřte cigarety jako o život!

Tabákové koncerny si brzy povšimnou spojenectví kouření a dietářů, a rozhodou se toho využít. Stejně jako opium, extáze nebo kofein, i nikotin patří mezi drogy, které potlačují chuť k jídlu. V meziválečné době se objeví první reklama na cigarety Lucky, která vykřikuje: „Sáhni po Lucky místo po sladkosti!“ Slogan vyšlou do světa hladového po jednoduchých a účinných řešeních američtí tabákoví inzerenti Edward Bernays a George Washington Hill v roce 1928. Na ženy, cílovou skupinu, mrká z reklamních tabulí štíhlý obličej, který by mohl být jejich vlastním, se stínem na pozadí s dvojitou bradou a rozšiřujícím se krkem. „Hrozivý stín, který ohrožuje moderní figuru!“ doplňuje text obrázek. „Varujte ji, že její dřívější rozkvět je minulostí.“

“Sáhni po Lucky místo po sladkosti! A vyhni se budoucímu stínu,” lanaří ženy tabákové koncerny.

Vyuzená krasavice

Ženám je tak podsouvána představa, že existuje chytré a efektivní hubnutí – prostě si zapálit, kila spadnou, sebevědomí vzroste a celý svět zkrásní. Od Lucky Strikes se inspirují i další tabákové firmy, Capri, Misty, More a Virginia Slims. Všechny začnou využívat kampaně, ve kterých vychvalují příznivé efekty nikotinu na metabolismus. Cigarety se stanou regulérní dietou. V roce 1959 se na trhu objeví hmotnost redukující cigarety s obsahem kyseliny vinné k léčbě nadváhy, které mají slovo „zeštíhlení“ přímo v názvu.

Rajská závislost

Jak píše historička Louise Foxcroftová, mezi roky 1949–1999 tabákoví giganti Philip Morris a American Tobacco skutečně přidávají látky potlačující chuť do svých cigaret. Čtyři další společnosti pak přinejmenším testují podobné substance, včetně amfetaminu a oxidu dusičitého, známého jako rajský plyn. „Kafe a cigára“ se stanou oblíbenou hubnoucí strategií. Mnoho mladých žen se tak ke kouření buď dostane, nebo nemá motivaci s ním skoncovat. Také proto počet kuřaček v průběhu 40. a 50. let dramaticky vzroste. Dodnes mnoho lidí prohlašuje, že kouří jen proto, aby neztloustli.

Megakampaň představuje kouření cigaret jako efektivní cestu k vysněné figuře.
Foto: tobacco.stanford.edu file.vintageadbrowser.com i.pinimg.com fitnessandpower.com
Právě v prodeji
Sdílej!
Komentáře
Další články z rubriky Věda a technika
Zobrazit více …