Skip to content
reklama

Bude stolní olej leteckým palivem budoucnosti?

Představa, že použitý stolní olej by mohl pohánět největší dopravní letadlo světa je jako ze sci-fi filmu. Přesto se to podařilo. Airbus A380 pro více než 500 lidí bez problémů opakovaně absolvoval několikahodinovou zkušební cestu a tento výkon zaujal celý svět.

I když je Airbus A380 zkrátka ikona, je také patřičně drahý. Protože bylo celosvětově prodáno jen okolo 250 těchto letadel, společnost Airbus ukončila jejich výrobu. Poslední kus dodala dubajské letecké společnosti Emirates na konci roku 2021.

Společnost však používá některá letadla pro testování nových technologií včetně té, která by mohla sehrát důležitou roli v budoucnosti leteckého průmyslu.

Tankování udržitelného paliva (Foto: Curimedia / commons.wikimedia.org / CC BY 2.0)

Křížem krážem nad Francií

Zkušební letadlo absolvovalo letos 25. března tříhodinový let z letiště Blagnac u francouzského města Toulouse, kde sídlí ústředí společnosti Airbus.

Na tom by nebylo nic tak zvláštního, kdyby nebylo na své cestě poháněno udržitelným leteckým palivem (Sustainable Aviation Fuel SAF), vyrobeným převážně z použitého kuchyňského oleje a odpadních tuků.

O 4 dny později pak zkoušku zopakuje se stejným palivem v nádrži, tentokrát však míří z Toulose do Nice. Pohonná hmota pochází od společnosti TotalEnergies, jedné z největších petrochemických společností na světě se sídlem ve francouzském regionu Normandie a je vyrobena bez použití aromatických látek a síry.

Podobné testy probíhaly již loni také s dalšími letadly, menšími stroji Airbus A350 a A319neo.

blank
Továrna společnosti Airbus je hned u letiště poblíž Toulouse.(Foto: Duch / commons.wikimedia.org / CC BY-SA 4.0)

Výzva i obavy

Let s obřím letadlem však znamenal velkou zkoušku, která ale dopadla velmi dobře. Zástupci společnosti Airbus i samotní piloti popsali výkon motoru poháněného SAF jako „zcela normální“ a podle nich se navzdory velikosti letadla nelišil od testů na menších modelech.

Komerční letadla již mohou létat na kombinaci běžného tryskového paliva a SAF v poměru 50:50, ale v tomto případě byl jeden ze čtyř motorů dvoupatrového obra poháněn tímto neobvyklým palivem na 100 %.

Udržitelné letecké palivo je obrovskou výzvou a cílem pro celý letecký průmysl kvůli boji proti změně klimatu. I když je z jeho strany zájem přejít na SAF, je ještě třeba vyřešit některé problémy, které by využití udržitelného paliva ve 100% formě mohlo přinést – na rozdíl od směsi s běžným leteckým palivem.

blank
Také americká společnost United Airlines vyzkoušela ekologické palivo.(Foto: N509FZ / commons.wikimedia.org / CC BY-SA 4.0)

Budoucnost bez emisí

Jedna z obav se týká například kompatibility s materiály, použitými na výrobu letadla. Teoreticky by mohlo dojít například k vlivu na pevnost některých těsnění. Je třeba se také zamyslet nad možným ovlivněním způsobu, jakým letadlo měří množství paliva v nádržích, protože SAF by mohlo mít jinou hustotu v porovnání s tradičními pohonnými hmotami.

A proč tolik humbuku kvůli novému palivu? Letecký průmysl má cíl dosáhnout nulových emisí uhlíku do roku 2050, přičemž létání s použitím udržitelných paliv by mohlo vést až k 71% snížení těchto emisí.

Konkrétně společnost Airbus ve svém prohlášení uvádí, že plánuje uvést na trh první letadlo na světě s nulovými emisemi do roku 2035 a hodlá také se svým obřím modelem A380 otestovat experimentální vodíkový motor, tedy další inovaci, která by měla udělat létání méně škodlivým pro životní prostředí.

Airbus však není jediný. Například americká letecká společnost United Airlines v loňském roce provozovala osobní letadlo Boeing 737 MAX, přičemž jeden z jeho dvou motorů spaloval pouze 100% udržitelné palivo.

Foto: commons.wikimedia.org Titulka (Foto: Maarten Visser / commons.wikimedia.org / CC BY-SA 2.0)
Právě v prodeji
reklama
Sdílej!
Komentáře
Další články z rubriky Věda a technika
Zobrazit více …

Nenechte si ujít další zajímavé články

Tajemství reflexní terapie: Odrážejí chodidla náš zdravotní stav?
enigmaplus.cz

Tajemství reflexní terapie:...

Reflexní terapie vychází z přesvědčení,...
Dokáže Tatiana Dyková uhlídat manžela?
nasehvezdy.cz

Dokáže Tatiana Dyková...

Mít za manžela idol ženských...
Když očí pálí
panidomu.cz

Když očí pálí

Pálení v očích sice zdraví neohrožuje, zato...
Pistáciový dort
tisicereceptu.cz

Pistáciový dort

Dobrota na neděli či na oslavu Suroviny 85 g hrubě mletých...
Pohřbený deník: Vysvětlí objev hrobu krvavé tajemství kruté šlechtičny?
enigmaplus.cz

Pohřbený deník: Vysvětlí objev...

Postavu krvelačné uherské hraběnky Alžběty...
Stubby chytal zvědy za zadek
epochalnisvet.cz

Stubby chytal zvědy za zadek

„To přece nejde! Sem psi nesmějí!“ rozčílí se recepční...
Liberecký kraj dětem: Tipy na dva výlety
epochanacestach.cz

Liberecký kraj dětem: Tipy...

K příjemným procházkám svádí Mravenčí stezka v...
Léčba viru podobného HIV u opic je nadějí i pro lidstvo
21stoleti.cz

Léčba viru podobného HIV u...

Virus HIV způsobuje u lidí onemocnění AIDS...
Dechberoucí udržitelná rezidence ve svahu
rezidenceonline.cz

Dechberoucí udržitelná...

To, co bylo původně plánováno jako...
Bez ducha ve mně jsem jen poloviční člověk
skutecnepribehy.cz

Bez ducha ve mně jsem jen...

S nešťastným duchem jsem žila řadu let....
Podvedla Berenika manžela s milencem?
nasehvezdy.cz

Podvedla Berenika manžela s...

Krásná BERENIKA...
PRU58 má zahrádku
iluxus.cz

PRU58 má zahrádku

Vyhlášená holešovická restaurace PRU58 je klenotem...

Předplatné časopisu

Chcete znát odpověďi? EPOCHA je pro Vás jasnou volbou. Již 17 let pro vás mícháme koktejl toho nejzajímavějšího, co se kolem nás děje!

Zvolte variantu

Epocha