Skip to content
reklama
reklama

Bavlna, pryskyřice, duroplast a randál: To byl Trabant!

Rok 1957 byl pro sovětský blok ve znamení oslav. Vždyť tehdy uplynulo čtyřicet let od komunisty velebené petrohradské říjnové revoluce, byť se ve skutečnosti jednalo toliko o přestřelku v anarchií zmítaném Rusku.

K výročí této události vypustil SSSR do kosmu první umělou oběžnici Sputnik.

A v NDR sjela z továrních pásů také družice, byť ne tak ambiciózní jako ta sovětská. Ano, řeč je o vozítku zvaném Trabant, což v českém překladu znamená právě družice.

1
Jeden z prvních Trabantů pod označením P50.

Byl to neobyčejný automobil, i proto se stal jedním ze symbolů NDR. Vozy prvních sérií se mohly pochlubit karosérií vyrobené z odpadní bavlny a pryskyřice. Trabanty jsou však neodmyslitelně spojeny s duroplastem, z něj už byl vyroben slavný Trabant 601, který spatřil světlo světa v roce 1964, a který lze ještě tu a tam dodnes na silnicích potkat.

2
Pohled pod kapotu.

Poháněl ho dvoutaktní, vzduchem chlazený dvouválec o výkonu 26 koní. Vybaven byl čtyřstupňovou převodovkou s volnoběžkou. Na přání zákazníků byla montována poloautomatická převodovka Hycomat. Na svou dobu to nebyl vůbec špatný vůz.

3
Trabant P1100.

Jenže Trabant zaspal dobu, což pro výrobky ze zemí „tábora míru“ nebylo ničím neobvyklým. Charakteristickými pro tento vůz se staly dva pojmy: zápach a hluk. Slavné východoněmecké BMV (bakelitové motorové vozidlo) se v podstatě ve stejné podobě vyrábělo až do roku 1991, za celou dobu jeho výroby vznikly tři miliony kusů.

Objevilo se několik návrhů na jeho vylepšení, na některých z nich spolupracovali i českoslovenští inženýři, všechny plány nakonec zůstaly u ledu.

4
Trabant se podíval i na závodní okruhy.

Nastal tedy definitivní konec fenoménu Trabant? Před pár lety byl na autosalonu ve Frankfurtu byl představen nový Trabant, šetrný k životnímu prostředí. Byl vybaven elektromotorem, dosáhl rychlosti 130 kilometrů v hodině (jeho uřvaný předchůdce si o takové rychlosti mohl nechat jen zdát) a na jedno nabití dojel až do vzdálenosti 160 kilometrů.

Avšak současný život trabantů je třeba spíše hledat na srazech veteránů.

Foto: Wikipedia
Právě v prodeji
reklama
Sdílej!
Komentáře
Další články z rubriky Zajímavosti
Zobrazit více …

Nenechte si ujít další zajímavé články

Pozvání do interiérové krajiny
rezidenceonline.cz

Pozvání do interiérové krajiny

Barcelonský byt je ojedinělý útulnými zákoutími,...
Manžel ji vyměnil za ragbistku!
nasehvezdy.cz

Manžel ji vyměnil za...

Krachem manželství...
Výtečný srnčí guláš
panidomu.cz

Výtečný srnčí guláš

Zimní jídlo podle našeho gusta vyzkoušejte!...
Proč bylo v bájné Hyperborey tolik sebevražd?
enigmaplus.cz

Proč bylo v bájné Hyperborey...

Kdesi na severu, snad už u polárního...
Nová teorie o Turínském plátně: Ježíšova tvář to prý není!
epochalnisvet.cz

Nová teorie o Turínském plátně:...

Není to pohřební rubáš z Jeruzaléma, ale ubrus z...
Zapečené filé se zeleninovou krustou
tisicereceptu.cz

Zapečené filé se...

Ingredience 2 ks velkých brambor 2 mrkve 8...
Legendární Ford Bronco v omezeném množství i v Evropě
iluxus.cz

Legendární Ford Bronco v...

Ford dnes oznámil, že na evropský trh uvede...
Podivné stopy u řeky Exe v Devonu v Anglii: Zanechal je zde ďábel?
enigmaplus.cz

Podivné stopy u řeky Exe v...

Něco zvláštního se stalo chladné noci 8....
Vymění ji tanečník brzy za mladší?
nasehvezdy.cz

Vymění ji tanečník brzy za...

Další měsíce...
PODĚBRADSKÁ CYKLOSTEZKA
epochanacestach.cz

PODĚBRADSKÁ CYKLOSTEZKA

Město Poděbrady a jeho...
Kdy mě začnou respektovat?
skutecnepribehy.cz

Kdy mě začnou respektovat?

Byla jsem vychovaná pod...
Co skrývají tajemné geoglyfy?
21stoleti.cz

Co skrývají tajemné geoglyfy?

Jejich původ je obestřen záhadou, stejně jako...