Užíváte si cestování letadlem? Anebo se celou dobu modlíte, aby to nespadlo a abyste byli co nejdříve na zemi? Možná se jen bojíte zakořeněných mýtů. Pojďme si vyjasnit, jak je to doopravdy!
Každý den přepraví letadla z bodu A do bodu B zhruba 6 milionů osob. V jakýkoliv okamžik je asi 500 000 lidí zrovna ve vzduchu! Přesto o létání stále panuje mnoho nesmyslných představ. Anebo na některých přesto něco bude?
Při střetu s ptákem se může letadlo zřítit
ANO
Na nebi původně létali jen ptáci. Když se k nim vetřou i letadla, klidný život jim naruší a v hustějším provozu dochází k nehodám. Může se při srážce s ptákem letadlu něco stát? Bohužel ano…
Let dvouplošníku Wright Model B na výstavě v Kalifornii končí tragédií! Pilot Calbraith Perry Rodgers (1879–1911) se střetne s hejnem ptáků, spadne do moře a 3. dubna 1912 se stane první obětí srážky letadla se zvířetem!
V říjnu 1960 letadlo společnosti Eastern Airlines zasáhne hejno špačků a několik jich vletí do motorů. Letadlo se zřítí a zemře 62 osob!
Avšak žádnou paniku, v drtivé většině případů střetů ptáka s letadlem se (kromě smrti ptáka) nestane nic vážného. Letadla navíc létají v takových výškách, kde už ptáci téměř nejsou.
A během startu a přistání je v okolí letiště rozhánějí cvičení psi, jestřábi a sokoli.
Zapnutý telefon na palubě způsobí katastrofu
NE
„Všechna elektronická zařízení jako tablety, telefony či notebooky můžete používat pouze v letovém režimu!“ Co když ale někdo pokyny nedodrží a mobil nechá normálně zapnutý? Nemůže letadlo spadnout? Buďte v klidu…
Konstruktéři moderních letadel se záplavou elektroniky na palubě počítají. A letadla vybavují takovou řídící technologií, jejíž chod naše přístroje opravdu neohrozí!
A co se tedy stane, když necháte telefon v běžném provozu? Po celou cestu bude hledat signál, což může narušit komunikaci s řídící věží.
Ve sluchátkách mohou piloti zaslechnout nežádoucí zvuky, podobné těm, které vydává zapnuté rádio, když vedle něj leží mobil a někdo vám zavolá. Starší systémy letadel byly k elektronice náchylnější, dnes jsou však rizika minimální.
Nedoporučuje se však mít zrak zabořený v telefonu při startu nebo přistávání. Protože pak nejsme ve střehu, kdyby došlo k nečekané situaci.
Létání je nejbezpečnější dopravou na světě
ANO
Pocit deseti kilometrů prázdna pod nohama pro některé z nás není nejpříjemnější. Raději tedy do letadla nevročíte? Strach opravdu nutný není…
Každý den na světě vzlétne asi 100 000 dopravních letadel. A opravdu jen vzácně se stane, že některé z nich nedoletí do cíle. Pravděpodobnost, že vaše letadlo spadne, je velmi velmi malá, např. statistky American Safety Network uvádějí 1 : 4 milionům!
Riziko dopravní nehody v autě je oproti tomu asi 1 : 300.
Chcete si pro všechny případy alespoň vybrat sedadlo, které je „nejbezpečnější“ ? Někdy se tak označují místa ve středu letadla, kde jsou nouzové výhody a také nejpevnější konstrukce. Jiní radí sedadla úplně vzadu, tam si ale zas užijete nejsilnější turbulence.
Za letu nelze otevřít dveře
ANO
Občas médii prolétne zpráva o šílených pasažérech, kteří zkouší v letadle otevřít dveře. Ostatní se mu v tom snaží zabránit ze všech sil. Co když se mu to ale skutečně podaří? Bojíte se zbytečně!
Dopraví letadla létají ve výšce 9 až 13 kilometrů. A tam už je tak nízký tlak a málo kyslíku, že venku bychom rázem upadli do bezvědomí! Proto je do kabiny letadla vháněn stlačený vzduch a udržován takový tlak, aby všichni mohli normálně dýchat.
Rozdíl vnějšího a vnitřního tlaku tak může být asi 55 000 : 1 newtonu na m2 ! Obrovský přetlak drží dveře natlačené v rámu, vážily by v tu chvíli více než tunu a jeden člověk s nimi rozhodně nehne!
Přesto se vloni v květnu podaří otevřít dveře pasažérovi letadla společnosti Asian Airlines, letícího do korejského Tegu. Ovšem až krátce před přistáním, ve výšce, kdy už je okolní tlak na běžných hodnotách.
Z kyslíkové masky proudí kyslík
NE
„Kyslíkovou masku nasaďte nejprve sobě, a pak teprve svým dětem,“ připomíná letuška před startem, zatímco si všichni přejí ji nikdy nepoužít. Pokud by na to přeci došlo, víte, co z oné „kyslíkové masky“ proudí? Kyslík to není!
Kdyby poklesl tlak v kabině, po nasazení masky nadýcháte peroxid barnatý, chlornan sodný či chlornan draselný.
Proč tak divné sloučeniny, které najdeme v čističích prostředcích, pyrotechnice a přípravkům proti plevelu? Jejich kombinací totiž vzniká právě dýchatelný kyslík, který vám vydrží třeba na 10 až 20 minut. Než pilot navede letadlo do takové výšky, kde už se dýchat dá.
Čistý kyslík není v maskách proto, že by musely být na palubě těžké nádrže se zásobami. A také by hrozilo nebezpečí požáru.
Turbulence mohou letadlo poslat k zemi
NE
Uprostřed letu ozve výstražný zvuk a na panelu před vámi se objeví symbol zapnutého pásu. Už vám tuhne krve žilách? Teď přijdou turbulence! Ale žádnou paniku…
Turbulence je neuspořádané proudění vzduchu. Vzniká tehdy, když se sejdou proudy s různými vlastnostmi, třeba rozdílnou teplotou či rychlostí větru. Můžete mít pocit, že to s vámi
„pořádně otřese“, ale nemějte strach. Dnešní letadla jsou na takovou zátěž stavěná a opravdu vážné nehody zapříčiněné turbulencemi jsou vzácné.
K jedné z nich bohužel dojde letos květnu při letu společnosti Singapore Airlines z Londýna do Singapuru. Ve výšce 11 200 km nastanou tak mimořádné turbulence, že to nepřipoutané cestující vymrští ze sedaček! Přes dvacet je jich zraněno a jeden zemře.
Jde však teprve o druhou známou oběť turbulencí, poprvé zemře roku 1997 cestující z Tokia do Honolulu.
Letadlo neumí letět samo
ANO
A co když pilot usne a druhý dostane infarkt? Pak letadlo poletí v automatickém režimu. Ten už dnes funguje tak dobře, že mohou piloti sedět s nohama nahoře a kochat se krajinou… Pokud máte podobnou představu, jste na omylu!
Autopilot není žádným kouzelným systémem, který funguje sám! V mnoha úkonech pilotům pomáhá, třeba udržovat výšku a kurz, ovšem pracuje až na základě pokynů, které mu oni sami dají.
Piloti se tedy musí naučit tyto systémy správně používat, jinak by jim byly k ničemu.
Dopravní letadlo není autonomním dronem! Kdo chce být pilotem, musí absolvovat náročný výcvik a neustále se zdokonalovat ve znalostech moderních technologií. A především se umět soustředit a rozhodovat i v takových situacích, kdy si žádný autopilot neporadí…