Domů     Když si auta povídají a varují před kolizí…
Když si auta povídají a varují před kolizí…
7.12.2020

Už teď učí Češi auta „povídat“ na vybraných úsecích českých dálnic, v několika českých městech a na několika železničních přejezdech. Už teď vybraná auta disponují moduly s funkcemi vzájemné komunikace s infrastrukturou.

Ale budoucnost bude ještě lepší. Díky evropskému projektu C-Roads s různým rozsahem, nástroji a pilotně ověřovanými službami je cílem zvýšit bezpečnost a plynulost dopravy.

Komunikace a sdílení informací sice nabízejí už některé soukromé aplikace typu Waze nebo Google Maps, ty ale systém C-Roads nemá nahrazovat (třebaže i ty využívají data ze C-Roads).

Díky budované hardwarové základně má evropský projekt mnohem větší ambice, jde napříč firmami, státními úřady, státy.

Ve vzduchu je cítit… budoucnost

V současnosti si palubní modul za desítky tisíc nepořídí asi ani velký nadšenec, ale od příštího roku by jím měla být vybavována nová vozidla.

Už teď mají palubní jednotky nejnovější modely Volkswagenu, další značky navíc budou brzy následovat (Toyota, Volvo, Škoda…). Na systému pracují i dva čeští operátoři.

T-Mobile vyvinul aplikaci, která varuje například před meteorologickými jevy s vlivem na dopravu, před kolonami, nehodami nebo informuje o předpokládaném zdržení na trase.

O2 se společností INTENS Corporation zase vyvíjejí aplikaci, kterou mohou řidiči používat místo hardwarového modulu (ten ale vyvíjí také).

Na rozdíl od dnešních řešení bude třeba umět upozornit na blížící se vozidlo IZS za vámi, nebo dát vědět, že na přejezd, ke kterému se blížíte, jede vlak.

O2 proměřila dostupnost a použitelnost stávající 4G technologie, vyvinula plně hybridní jednotku, ověřila hybridní komunikaci, v rámci projektu provozuje integrační platformu, která umožňuje fungování systémů skrze více nehomogenních provozovatelů systému, a připravila a provozuje bezpečnostní vrstvu, která umožní validovat zprávy, které se systémem posílají.

Pomocí komunikace krátkého dosahu dokážou vozy spolu sdílet informace o všem možném.
Pomocí komunikace krátkého dosahu dokážou vozy spolu sdílet informace o všem možném.

Celosvětový „chat“

Toyota v Japonsku už od roku 2015 provozuje více než 100 000 „mluvících“ vozidel. Pomocí komunikace krátkého dosahu dokážou vozy spolu sdílet informace o všem možném.

Když někde na silnici nastane problém, okamžitě to jedno vozidlo oznámí všem ostatním kolem, a ta upraví data v navigacích, aby nehodu objela.

Už před dvěma lety všechny seriózní zdroje uváděly, že auta v USA by měla spolu komunikovat počínaje rokem 2021. Plány se ale odsunuly. Toyota v Americe by nicméně měla být už připravená na to, aby zavedla technologii vzájemné komunikace automobilů do praxe. Zatím je ale ticho po pěšině.

V Americe….

Ještě za Obamovy administrativy v roce 2016 se navrhovalo, aby se regulátoři dopravy (například americký úřad pro bezpečnost dopravy NTHSA) a výrobci dohodli na společném postupu k této technologii.

Aby vzniklo něco jako americké C-Roads a aby byla technologie jednotná pro všechny. V USA autům dokonce už v roce 1999 na vzájemnou komunikaci vyhradili frekvenci 5,9 GHz. Jenže prakticky nedošlo k žádnému posunu.

Dnes v USA nabízí komunikaci vehicle-to-vehicle (v2v) pouze jediné auto – Cadillac CTS. Ovšem to si jaksi nemá s kým „povídat”.

A tak byl pilotní projekt zastaven i u koncernu GM. Přitom podle údajů by komunikační technologie V2V mohla zvýšit výkon bezpečnostních systémů vozidla a pomoci zachránit tisíce životů.

Jenom v roce 2017 došlo k 6,5 milionu nehod hlášených policií, což mělo za následek 37 133 úmrtí a 2,7 milionu zranění.

Jednou si budou auta povídat.
Jednou si budou auta povídat.

… a v Evropě

Jestliže na platformě C-Roads Česko, Rakousko a Německo a s nimi dalších 15 států Evropy pracují posledních pět let, evropští automobiloví výrobci jakbysmet – akorát vyvíjejí „vlastní“ platformy, ve kterých se sdružují, vzájemně koordinují a co je klíčové, mohou si „povídat“ s dopravní infrastrukturou.

V roce 2016 to odstartovalo Volvo, anebo „svatá“ německá trojice výrobců prémiových aut, Audi, BMW a Daimler v projektu Car2Car Communication Consortium, jenž spolupracují s firmami, zabývajícími se elektronikou (Ericsson, Huawei a Qualcomm).

Vytvořily pracovní skupinu nebo spíše sdružení 5G Automotive Association (zkráceně 5GAA).

V roce 2018 se k pracovní skupině připojily také Ford a koncern PSA. Sdílení dat a komunikace se zaměřuje na nehody, změny v řízení dopravy v daném úseku nebo různá dopravní omezení.

Zásadní je, že všechny soukromé platformy jsou plně kompatibilní s C-Roads.

Car2X zajišťuje větší bezpečnost na silnicích, snižuje riziko vytvoření dopravní kalamity a k dispozici bude i varování před lokálními nebezpečnými místy.
Car2X zajišťuje větší bezpečnost na silnicích, snižuje riziko vytvoření dopravní kalamity a k dispozici bude i varování před lokálními nebezpečnými místy.

Dokáže rozpoznat, co by mohlo přijít: Car2X

Trochu jinou platformu, která rovněž komunikuje se systémy C-Roads, nabízí Volkswagen, a sice technologii Car2X. Je jím standardně vybaven už VW Golf v 8. generaci, který komunikuje s ostatními vozidly přes wifi (pWLAN).

Car2X zajišťuje větší bezpečnost na silnicích, snižuje riziko vytvoření dopravní kalamity a k dispozici bude i varování před lokálními nebezpečnými místy.

Volkswagen přitom nečeká na 5G technologii, která tu nebude ještě tak pět let. Má jinou platformu, která zvedá síťové řízení na zcela novou úroveň.

Díky WLANp získávají vozidla informace za několik milisekund od ostatních účastníků provozu a jejich vlastního prostředí. Komunikují se semafory na křižovatkách nebo vozidly uzavírající jízdní pruhy na dálnicích.

WLANp je technická norma speciálně navržená pro místní komunikaci s vozidlem. Umožňuje přenášet dynamická a dočasná data v reálném čase. V závislosti na okolí může signál dosáhnout 150 m ve městě a až 800 m na venkovských silnicích a dálnicích.

Signál pokrývá rozsah 360 ° a neexistují žádné průběžné náklady na komunikaci. Car2X je založen na rádiovém připojení a nevyžaduje Wi-Fi nebo mobilní připojení k internetu.

„Jelikož na pozadí nedochází k ukládání dat s lokálním přenosem dat, na rozdíl od připojení k mobilní síti, je také zajištěno zabezpečení dat,“ vysvětluje Thomas Biehle, ředitel kooperativní bezpečnosti a elektronických procesů ve společnosti Volkswagen.

Foto: Volvo, archiv, PX FUEL
Předchozí článek
Další článek
Související články
Lifestyle
Problém jménem akné: Pomůže klid i lepší skladba jídelníčku
Acne vulgaris (česky trudovitost, případně trudovina), běžně nazývané akné, je jedno z nejčastějších chronických onemocnění kůže a vůbec nejčastější kožní onemocnění v pubertě. Nejméně jednou v životě akné postihne 85 až téměř celých 100 procent lidí. Akné je nejběžnější během puberty; obtěžuje více než 85 procent mladistvých a často bohužel přetrvává až do dospělosti. Příčinou […]
Lifestyle
Všechno musí dolů: Striptýz jako rituál, neřest i umění
Lascivní, pružné pohyby těla. Svůdný pohled, mnohoslibný úsměv. Napětí v sále by se dalo krájet, obecenstvo nedočkavě čeká na to, až půvabná tanečnice odloží všechny své svršky. Všechno trvá nekonečně dlouho! Když nakonec dopadne na zem i poslední kousek látky, mezi diváky vypukne bouře nadšení. Tak jako mezi zápasem okresního přeboru a utkáním špičkových týmů […]
Lifestyle
Přežijí extrémy! Globální kolaps? Preppeři jsou připraveni!
Jsou šílení, nebo stojí nohama na zemi o něco pevněji než my ostatní? V kanystrech mají připravenou vodu, v komoře trvanlivé jídlo a cukr, v garáži batoh sbalený na cestu neznámo kam. Někteří mají i podzemní kryt. Tohle jsou preppeři (z anglického prepare – být připraven). Zabývají se přežitím v extrémních podmínkách. Jsou připraveni na […]
Lifestyle
Asketismus jako protipól bezuzdného chování?
Náboženství a víra provázejí lidstvo již od pradávna. Dodržovat pravidla určená církvemi však často není vůbec jednoduché a zkrotit vlastní mysl je zřejmě jedním z nejobtížnějších úkolů… Myšlenka asketismu byla inspirována starověkou řeckou školou stoiků, kteří tvrdili, že bychom měli popírat své nižší smyslové touhy, aby se naše duše mohla osvobodit. Stoikové se učili potlačovat […]
reklama
historie
Kde najdeme nejstarší město Evropy? Možná v Bulharsku…
Kolosální Athény, které by nás uhranuly již ve 3. tisíciletí před Kristem? Malebný portugalský Lisabon nebo snad krétská Chania? Hledání nejstaršího města Evropy přesunují archeologové úplně jinam – do Bulharska. A i tady má dva favority…     Kdo také louskal s baterkou pod peřinou Eduarda Štorcha (1878–1956), vzpomene si na Osadu Havranů s nádhernými […]
Bedřich Hrozný: Pokořitel chetitského písma se postaví také nacistům!
Na chodbách panuje nezvyklý ruch, do pracovny rektora doléhají ostré německé povely. Rychle vstane a pohotově dokráčí před budovu, kde zmerčí, jak nacisté nakládají nebohé studenty na korbu auta. Vzduch okamžitě zaplní dunivý profesorský hlas. Cesta k úspěchu je trnitá a pořádně klikatá. Své o tom ví také Bedřich Hrozný (1879-1952). Vědec, jenž rozluští chetitské písmo, […]
Dýmějový mor: Nelítostný revolucionář
Dýmějový mor, který ve 14. století zdevastuje Evropu, lze pojmenovat různě. Ovšem nazvali byste ho revolucionářem? Asi těžko. A přece jím, svým způsobem, je. Epidemie moru, která v polovině 14. Století pustoší Evropu a Asii, vyhubí podle 75 až 200 milionů lidí, což je přibližně třetina nebo v případě druhého údaje více než polovina obyvatel. Vylidní […]
Marie Terezie: Odhalujeme tajemství slavné panovnice
Marie Terezie byla vládkyní, jež po sobě zanechala odkaz, který výrazně ovlivnil budoucnost nejen naší země. To, že zavedla například povinnou školní docházku, je všeobecně známo. Jaký byl ale osobní život této slavné panovnice? V éře, kdy svět ovládali muži, byly ženy často odsouvány na okraj dějin. Ale jedna žena se odmítla podvolit osudu, odhodlaná […]
reklama
svět zločinu
Zabila své dva životní partnery. Tomu druhému uřízla hlavu!
Na usedlosti je rušno. Kolem domu i v něm se pohybují technici a vyšetřovatelé. Přijede i soudní lékař. Málem uklouzne na náledí. Pohlédne na popel, kterým je posypaná cesta. Vtom ho zamrazí. Všimne si, že v popelu jsou úlomky kostí. Na ten hrůzný zážitek nikdy nezapomenou. Kdo? Cestující, kteří jedou 9. prosince 1964 ranním vlakem […]
Únosy dětí v Argentině: Děsivý přelom 70. a 80. let
Rodí nahé, ve špíně, spoutané a se zavázanýma očima. Ne, to není nějaký perverzní horor. To je Argentina na přelomu 70. a 80. let. Takhle tu zacházejí se svými oponenty. Junta nemá ani slitování s jejich dětmi. Prohlásí je za sirotky a odložené caparty, aby je přenechali svým důstojníkům a loajálním podporovatelům. Po smrti kontroverzního […]
Matej Čurko: Slovenského kanibala vzrušovala chuť lidského masa
Mladá dívka dorazí na smluvené místo. Asi má radost. Konečně se jí splní její dlouhodobé přání a odejde z tohoto světa. Už se nemusí marně pokoušet o sebevraždu. Internetový kat a kanibal to udělá za ni. Jméno Matej Čurko (*1968) možná některým lidem nic moc neřekne. Jiným třeba vytane na mysli slovenský hudebník z televizního […]
Vražda jedenáctiletého chlapce: Výkupné ze záhrobí
Když onoho krásného pátečního poledne 27. září roku 2002 pospíchá jedenáctiletý Jakob Meltzer ze školy, má už plnou hlavu víkendu. Táta mu slíbil, že pojedou na ryby. Jenže žádného výletu už se Jakob nedočká.  Cestou do školy na Jakoba čeká osudové setkání. Zavolá na něj Magnus Gäfgen (*1975), student, který před časem docházel k Meltzerům […]
Nenechte si ujít další zajímavé články
Unikátní expozice: Zbiroh, sídlo templářů
epochanacestach.cz
Unikátní expozice: Zbiroh, sídlo templářů
Před deseti lety zámek Zbiroh způsobil senzaci svou expozicí nazvanou Tvář Leonarda da Vinci – Příběh rytířského řádu templářů. Výstava trvala půl roku a většina jejích exponátů na místě zůstala, takže dnes může nová expozice znovu připomenout historii templářského řádu spojenou se zámkem. Výstavě dominuje takzvaná Lukánská deska – autoportrét Leonarda da Vinci, dílo, které
Přehled druhů těstovin: Kolínka, nebo mašličky?
panidomu.cz
Přehled druhů těstovin: Kolínka, nebo mašličky?
Nebo máte rádi jiné? Těstovin je tolik, že není snadné všechny vyjmenovat. Vždyť jich prý existuje víc než 300 druhů a ze všech se dají vykouzlit skvělá jídla. Pryč jsou doby, kdy jste v obchodě viděli tak nanejvýš kolínka, nudle a špagety. Teď je výběr tak široký, že je někdy těžké si vybrat. Můžete se rozhodovat
Perleťová óda na polibek Měsíce v podání Frederique Constant
iluxus.cz
Perleťová óda na polibek Měsíce v podání Frederique Constant
Hodinky Classics Elegance Luna jsou nejnovějším modelem z značky Frederique Constant. Vůbec poprvé v historii manufaktury navrhla měsíční fázi těchto hodinek dcera jejího vedoucího výzkumu a vývoje. D
Mé ztracené dítě se objevilo a změnilo mi život
skutecnepribehy.cz
Mé ztracené dítě se objevilo a změnilo mi život
Tehdy jsem byla sama ještě dítě! Pozdě jsem litovala, že jsem své miminko dala k adopci, ale neměla jsem na výběr. Po letech si mě však našlo! Je to tak dávno, a přesto se na to nedá zapomenout! Stále to strašně bolí. Bylo mi šestnáct, když jsem se zamilovala do vojáka, který sloužil v našem městě. Myslela jsem
Losos plněný špenátem a sýrem
nejsemsama.cz
Losos plněný špenátem a sýrem
Losos je oblíbená a velmi zdravá ryba. S náplní z čerst­vého špenátu a výrazného ovčího sýra je to doslova lahůdka, použít ale samozřejmě můžete i jiný sýr. Potřebujete: ✿ 4 filety z lososa ✿ 200 g baby špenátu ✿ 100 g ovčího sýra ✿ 1 stroužek česneku ✿ pepř, sůl, koření na ryby ✿ olivový olej
Plastická chirurgie: Jak změnila život válečným veteránům?
21stoleti.cz
Plastická chirurgie: Jak změnila život válečným veteránům?
Těžké dělostřelectvo a kulomety způsobují zranění dosud nevídaná. Šrapnely odtrhávají kusy tváře. Jedovaté plyny poškozují tkáně. I „obyčejný“ požár nadělá pořádnou paseku… Zdá se, že osudem znetvořen
Chystá se Burešová utéct ke konkurenci?
nasehvezdy.cz
Chystá se Burešová utéct ke konkurenci?
Nedávno herečka ze ZOO Eva Burešová (30) překvapivě ohlásila, že v seriálu končí. Jako důvod uvedla, že se chce více soustředit na hudební kariéru a rodinu. Možná je ale důvod úplně jinde. Do redakc
Tulou: Stavěli Číňané pevnosti pro 800 lidí?
historyplus.cz
Tulou: Stavěli Číňané pevnosti pro 800 lidí?
Život jim ztrpčují nájezdníci, loupežné bandy i rozmary počasí. Proto si lidé z etnické skupiny Hakka začínají ve středověku stavět podivuhodné domy, které je před všemi nástrahami mají ochránit. Byť tyto „pevnosti“ vypadají na první pohled jednoduše, jsou promyšlené do posledního detailu a z hlediska obranyschopnosti se vyrovnají evropským hradům…   První tulou, jak se těmto zvláštním
Unikátní ultra-temná galaxie
epochalnisvet.cz
Unikátní ultra-temná galaxie
V mnohém připomíná Mléčnou dráhu s dostatkem materiálu pro vznik miliard hvězd. Jak se ale zdá, J0613+52 žádné hvězdy nemá. Je osamoceným chuchvalcem prachu a plynu unášeným vesmírem od počátku věků. Tak alespoň galaxie pojmenovaná J0613+52 na první pohled vypadá.   Tým vedený astrofyzičkou Karen O´Neilovou bizarní objekt vzdálený 270 milionů světelných let za pomocí
Moderní rezidence u rovníku
rezidenceonline.cz
Moderní rezidence u rovníku
Rezidence vznikla v rovníkovém Ekvádoru. Betonová stavba rozvržená do tvaru písmene T působí přes svou masivní konstrukci příjemně svěžím, elegantním a odlehčeným dojmem. Tři podlaží, tři obytná kř
Záhada smrti mladého krále: Opravdu padl v bitvě?
enigmaplus.cz
Záhada smrti mladého krále: Opravdu padl v bitvě?
V roce 1578 se střetla portugalská a arabská vojska v bitvě u marockého Ksár-el-Kebíru. V boji bylo portugalské vojsko takřka celé zničeno. Mezi padlými měl být „údajně“ i portugalský král Sebastián I
Česnekové brambory
tisicereceptu.cz
Česnekové brambory
Brambory vařené a pečené ve vývaru s česnekem mají znamenitou chuť. Můžete si je dát samotné nebo jako přílohu. Potřebujete 1,5 kg brambor 1 lžíci olivového oleje 50 g másla 2–3 stroužky česn