„CML! mluví CML! Centrální mozek lidstva! Nebezpečí! V hvězdném prostoru G37 propočten neznámý objekt!“ ohlašuje superpočítač dohlížející na dění na Zemi možnou srážku s kometou. Píše se rok 2484, který má lidstvu přinést blízký konec veškeré existence.
Čtyřčlenná expedice Adam 84 má za úkol získat sešity génia přelomu 20. století a nositele Nobelovy ceny Adama Bernaua, ve kterých je popsán jednoduchý princip přesunu kontinentů.
V přestrojení musí sešit s rovnicemi zachránit z hořícího domu a přivést ho zpět do budoucnosti… Kdo by neznal kultovní sci-fi seriál Návštěvníci, který se natáčel mezi červnem 1981 a říjnem 1982? Víte, že na scénách se speciálními triky se pracovalo až do března 1983. Návštěvníci měli celkem 223 natáčecích dní, seriál měl 7,5 hodiny vysílacího času a jeho filmový pás měl délku 12,5 kilometru. Pojďte si připomenout nejpopulárnější scény celého seriálu.
1. Koupačka s delfíny
Pozor! Dádě šlo o život
CML vybírá pro expedici nejvhodnější kandidáty. Zoolingvistka Emilia Fernandez alias Káťa překládá Světové radě názor delfínů na přesídlení lidstva na Měsíc.
Scéna z holandského delfinária v Hardewijku se natáčela mezi jednotlivými částmi místního programu a kvůli omezenému vybavení navíc bez zvuku. Leckdo by samotné představitelce záviděl, jí šlo ale o život.
Pro delfíny zvyklé na ošetřovatele v neoprénu nebyla křehká žena v průsvitném kostýmu důvěryhodná. Při potápění se kolem ní začaly shlukovat a narážet do ní čumáky. Cvičitelé se snažili odlákat jejich pozornost rybami. Marně.
Nakonec jeden z nich do vody skočil a vystrašenou herečku ze sevření vysvobodil. Až po dotočení jí bylo oznámeno, že největší delfín měl přezdívku „Zabiják.“
2. Krtkování a stroj času
Benzin kupovali za bony
Výprava do minulosti začíná.
Letopočty ubíhají, až se na displeji ukáže rok 1984. „Přesun ukončen podle programu,“ říká s úlevou akademik Richard, kterého ztvárnil Josef Bláha (1924–1994), „za hodinu začne dům Adama Bernaua hořet.“ Strojem času je auto, které krtkuje – vyrobí si vlastní podzemní tunel na principu vysokého záření, navíc dokáže jezdit bez řidiče a svou podobu měnit stejně jako bouráky Jamese Bonda.
Původně měla být použita škodovka, ale vedení v Mladé Boleslavi to odmítlo. Nakonec zvítězila západoněmecká Lada Niva 2121 z roku 1982 zapůjčená ve dvou exemplářích od německých koproducentů. Třetí kus zakoupilo filmové studio Barrandov.
Problém nastal s benzinem, který nebylo možné koupit za hotové ani za benzinové poukázky, a tak přišly na řadu bony.
3. Požár vily Bernauových
Dusící a štiplavý dým
Otec Adama Bernaua zrovna pálí jablka, když mu synek přinese dort s hořícími svíčkami. Následuje výbuch. „Nádherný požár. Přesně podle Pamětí,“ potěší se Richard. „Hlavně nenápadně!
Úkol je jasný – Sešit a pryč!“ Dům, stojící v Bráfově ulici v Brně, filmový štáb zakoupil, protože byl určen k demolici. Ustoupil výstavbě dálničního přivaděče a dnes je na jeho místě protihluková zeď.
Po dobu 24 dní v říjnu 1981, v čase od 8.30 do 17.15, štáb opakovaně simuloval požár. Nesnesitelný štiplavý dým nebyl pro zúčastněné rozhodně nic příjemného.
Pudr herci vyměnili za černou barvu, obličej pokrýval olej, který nahradil pot a stejně se nakonec režisérovi Jindřichu Polákovi (1925–2003) nezdáli dost špinaví. „A tak jsme šli válet sudy na zahradu mezi záhony,“ dodal herec Jiří Datel Novotný (*1944).
4. Nahota je normální
Zrození sexsymbolu
V budoucnosti lidé přijdou o veškeré ochlupení. Za svou nahotu se nestydí, ale za pleš ano. Káťa se převléká, když ji nahou nachytá Michal Noll. Ona si nasadí klobouk: „No, prosím,“ oznamuje s klidem a kolega může pokračovat v rozhovoru.
Příprava filmové pleše trvala téměř tři hodiny a zhruba stejnou dobu vydržela v neporušeném stavu. Mimika, pocení a pohyby, to vše ji postupem času ničilo.
V seriálu se Dáda Patrasová (*1965) alias Káťa objevuje nahá několikrát a stává se sexsymbolem pro mnoho mužů. Jenže se během natáčení seznamuje a následně vdává za Felixe Slováčka (*1943). Později se jim krátce po skončení natáčení narodí syn.
Herci Josefu Dvořákovi (*1942) zase dcera a zbytek štábu přivítá na svět v průběhu natáčení dalších devět potomků.
5. Jídlo budoucnosti
Bylo prostě odporné
Je čas oběda, Káťa dává do misky pár tablet a pastu, hmota začíná bublat a objevují se v ní nejrůznější potraviny, aby se nakonec po pár kapkách jakési tekutiny proměnily v kostku barevného želé, v amarouny.
Akademik Richard si stojí za svým: „Nic nejíst, nic nepít!“ Návštěvníci jsou značně podezřívaví, v hospodě si nic neobjednávají, a pokud už jsou přece jen postaveni před plný talíř, vhodí do něj mizící tabletu.
Jídlo budoucnosti vymyslel režisér Jan Švankmajer (*1934) a bylo inspirováno stravou kosmonautů. Herci se nechali slyšet, že bylo odporné, i když se rekvizitáři snažili a obarvenou želatinu dochucovali octem.
6. Děda Drchlík a laserová pilka
Návštěvnické vynálezy dnes používáme
Děda Drchlík, hrál ho Vlastimil Brodský (1920–2002), je značně pod obraz a míří si to k domovu kolem hřiště. Ovšem neuvědomuje si, že v ruce drží laserovou pilku, kterou Návštěvníci při požáru ztratili.
A tak mezitím jí přejíždí o laťkový plot, který se kácí k zemi. Celý seriál je doslova protkán futuristickými vynálezy, většinu z nich již dnes běžně používáme. Tehdy některé dokonce předčily i ty z amerických sci-fi filmů.
Jmenujme tužku jako vysílačku, brýle s videozáznamem, mikrokamery zvané Oko 1-3, vysílačku maskovanou jako výstražný trojúhelník, dezinfekční přístroj nebo pověstný kufřík likvidátor.
7. Vypouštění rybníka
Růžičková ho málem nepřežila
Adam zahlédne, jak Návštěvníci pomocí deštníků přivolávají déšť a napouští rybník, který svým vysíláním do budoucnosti omylem zbavili veškeré vody. Adam to chce s Ali, již hraje Klára Pollertová-Trojanová (*1971), vyzkoušet také.
Není ale úspěšný, a tak se rozhodne upustit rybník, jenže stavidlo už zpět zavřít nedokáže. Scéna, při které vypuštěná voda zaplavuje uměle vytvořenou zahrádku a plechovou garáž, se nedala opakovat.
Točilo se na umělém kanálu v Brandýse nad Labem (běžně slouží kajakářům) na sedm kamer. Helena Růžičková (1936–2004) ležící na lehátku je vodou smetena. Následně se zvedá, ale živel má takovou sílu, že ji znovu povalí. S tím tvůrci nepočítali.
Růžičková je unášena proudem směrem ke garáži, která nevydrží nápor vody a těsně před ní se zřítí. Herečka měla obrovské štěstí, že se jí nic nestalo…
8. Drchlíkova smrt
Málem potkala i kameramana
Děda Drchlík jede na kole, když v dáli zahlédne známé auto. Seskočí a běží se rozloučit. Návštěvníci vědí, že mu zbývá posledních pár vteřin života, a tak ho vtáhnou do stroje času. V tu chvíli sjede obrovská cisterna ze silnice a kolo rozdrtí.
Ve skutečnosti byla scéna perfektně připravena. Točila se třemi kamerami.
Jenže… Poprvé sjela cisterna bez jediného karambolu z cesty, podruhé srazila kameru, načež kameraman uskočil na poslední chvíli, a až na třetí pokus se podařilo scénu natočit a vozidlo výbuchem zničit.
9. Návrat do budoucnosti
Co je to humidování?
V Kamenici probíhá pohřeb, když děda Drchlík právě stojí u CML s nově získaným diplomem, který si na počítač odloží. Ten se kutálí na stranu: „Vidíte? Stojí nakřivo…“, a tak neváhá a vytáhne z kapsy klínek a podepře stroj. Tím zachrání lidstvo.
„Hovoří CML … Evakuaci zrušit. Objekt mine Zemi…“ Karas (Josef Dvořák) mu oznamuje, že se jde humidovat a poté šeptem vysvětluje, co že to vlastně je.
Co znamená humidování nebylo nikdy vysvětleno a herci včetně režiséra se zavázali, že pravý význam slova nikdy nevyzradí! Režisér vždy odpovídal: „Později vysvětlím,“ ale dodnes se o tom vedou čilé spekulace.