V roce 1965 kupuje Izrael HMS Totem, starší britskou ponorku třídy Triton (do provozu uvedenou v roce 1945), kterou přejmenuje na INS Dakar. Od listopadu 1967 prochází modernizované plavidlo ve skotských vodách dvouměsíčním náročným testováním. Vše je v naprostém pořádku.
V úterý 9. ledna 1968 je na 84,28 m dlouhé ponorce slavnostně vztyčena izraelská vlajka čímž se oficiálně stává součástí izraelských námořních sil, a vydává se pod velením kapitána Ya’acova Ra’anana (1934-1968) na cestu z Portsmouthu do Haify.
V periskopové hloubce, s vysunutým šnorchlem, proplouvá 15. Ledna Gibraltarskou úžinou do Středozemního moře. Pravidelně podává hlášení domovské základně, kde je očekávána 2. února.
Cesta však ubíhá mnohem rychleji a Ra’anan nejprve žádá o povolení přistát už 29. ledna a později dokonce ještě o den dříve. Druhou žádost velení zamítá, kvůli naplánovanému slavnostnímu ceremoniálu. Svou polohu udává Dakar naposledy 24. ledna v 6:10 ráno.
Během následujících 18 hodin posílá další tři hlášení. „Vše v pořádku. Žádná mimořádná událost,“ zní to poslední, které přichází těsně po půlnoci 25. ledna.
Krátce poté však začne z neznámého důvodu do přední části plavidla vnikat voda, což naruší jeho stabilitu, začne se naklánět přídí ke dnu a rychle klesat. Než stihne posádka reagovat, dosáhne kritické hloubky, která je u třídy Triton 91 metrů, a trup imploduje. Nikdo nemá šanci přežít.
Skočila posádka na Sibiři?
Když Dakar v 6:00 hodin ráno nepošle další plánované hlášení a během dne nereaguje na opakovaná volání, rozjíždí se mezinárodní pátrání, kterého se účastní lodě Velké Británie, USA, Řecka, Turecka a dokonce i Libanonu.
O dva dny později je sice zachycen signál nouzové bóje, najít se ji však nepodaří. Ani ponorku. Tři dny poté je zastaveno mezinárodní pátrání, ale izraelské lodě pátrají ještě další 4 dny, pátrání vzdají. Začíná se spekulovat o tom, co se stalo.
Objevují se obavy, že loď zajali Sověti a posádku tajně odvlekli do zajetí na Sibiři. Egyptský deník Al Akhbar 1. ledna 1970 tvrdí, že Dakar potopila hlubinnými pumami egyptská fregata Assyout. Izrael nepřestává po vraku pátrat.
Od února 1969, kdy je u pobřeží Gazy nalezena utržená nouzová bóje Dakaru, je vysláno 25 pátracích misí. Ani jedna neuspěje.
Až do 28. května 1999, kdy moderně vybavená výprava vedená Američanem Tomem Dettweilerem, který se mimochodem podílel také na objevení Titanicu, objeví vrak Dakaru mezi Kyprem a Krétou v hloubce 2900 metrů. Nález zúží teorie o příčinách nehody na dvě.
„Technická závada, která způsobila ztrátu kontroly nebo kolize s jiným plavidlem, které ponorku za bouřlivé noci přehlédlo,“ oznamuje kontradmirál Ram Rothberg (*1964) a vyvrací hypotézy o egyptském či sovětském útoku.
Část ponorky se podaří vyzvednout a po prozkoumání je použita jako část pomníku obětem katastrofy.