Dnes potřebuje elektromobil zajet ke správné nabíjecí stanici, najít kompatibilní nabíjecí kabel a doplnit to vhodnou palubní nabíječkou, aby doplnil trochu elektrické šťávy a svištěl vesele dál.
S tímto nabíjecím rébusem by ale díky nové přelomové technologii mohl být jednou provždy konec. Co chystá firma Continental pro řidiče elektrických miláčků na 4 kolech?
Ať už ve vaší garáži parkuje elektromobil s menším dojezdem jako Renault Zoe či Nissan Leaf, nebo elektrický bourák od Tesly, která zvládne i delší roadtrip, hledání vhodné nabíjecí stanice může být občas trochu oříšek.
Na výběr mají elektromobilisté ze tří typů stanic, pomalé jednofázové se střídavým proudem (AC), pomalé třífázové s AC a rychlé se stejnosměrným proudem (DC).
Závisí na zvoleném elektroautě a přikoupených kabelech, jestli vůz dokáže natankovat u všech stanic a také využít maximální výkon.
Německý koncern Continental, který známe spíš ve spojení s výrobou pneumatik, chce tyto problémy elektromobility vyřešit novým systémem AllCharge.
Všestranné nabíjení elektromobilu i pojízdná powerbanka
Zatímco baterie elektromobilu se živí DC, elektromotor jede na AC. Proto v elektrickém autě najdeme invertor, který elektrické toky mezi oběma součástkami převádí.
Kvůli většímu rozšíření AC nabíjecích stanic s pomalejším nabíjením potřebují auta navíc ještě konvertor, který AC ze stanice přemění na DC pro baterii. Continental přišel s nápadem udělat nabíječku ze samotného elektromotoru a inventoru.
To znamená, že u AC stanic se obejdete bez konvertoru. Pro nabíjení u DC stanici sice potřebujete navíc jedno zařízení kvůli různým úrovních stejnosměrného napětí, ale ve výsledku pak nabijete auto ve všech nabíjecích stanicích.
Jak dlouho vám bude trvat nabíjení s AllCharge? U pomalých AC stanic dobijete za 10 min dojezd 50 km, u rychlejších AC stanic vám 10minutová pauza doplní elektřinu nejméně na dalších 150 km.
Elektrouta s výkonnější baterií získají za 10 minut šťávu dokonce na cestu dlouhou 300 km. Díky systému AllCharge navíc získáte pojízdný zdroj AC proudu, takže bez starostí můžete z vašeho auta dodat elektřinu třeba elektrickému grilu nebo přenosnému počítači.
Bezdrátové nabíjení s podložkami na parkovišti, v garáži i na silnici
Kromě dokonale kompatibilního nabíjení u veřejných nabíjecích stanic chystá Continental ještě další vychytávku, bezdrátové nabíjení elektromobilů.
Pomocí elektromagnetického pole si dokáží vrstvy na podvozku auta a podložce na zemi vyměnit elektřinu pro ujetí 1 km za 1 minutu. Taková čísla nikoho asi moc neoslní, ale je nutné si uvědomit, že plán Continentalu je pokrýt nabíjecími podložkami, co se dá;
místo v řidičově garáži, parkoviště i krajnice vozovek, kde auta běžně stojí. Normální auto totiž průměrně stojí 22 hodin denně, takže i ta šnečí rychlost při nabíjení dokáže udělat divy.
Zajímavé novinky pro elektromobilisty ale na trhu zatím nehledejte.
Firma Continental se je začne vyrábět až v roce 2022. Prozatím systém AllCharge a bezdrátové podložky jen představila na letošním veletrhu CES 2018 jako příslib skvělé budoucnosti.