Když se chce, jde všechno. Platnost tohoto úsloví se potvrzuje v čínském městě Čchung-čching, kde si uměli poradit s přírodními podmínkami inovativním a velmi tvůrčím způsobem. Proč bourat dům, když stačí udělat díru? Obyvatelé jsou spokojeni a vše funguje tak, jak má.
Vyjít z bytu, svézt se výtahem o několik pater nahoru nebo dolů a nastoupit do vlaku, který vás pohodlně doveze až do zaměstnání nebo na nákupy. Zní to báječně, i když se taková myšlenka podobá námětu ze sci-fi žánru.
V čínském městě Čchung-čchingu je to však běžná denní realita. Vlak zde projíždí bytovým domem a dokonce v něm má i svou stanici. Nájemníci si nestěžují, naopak jsou nadšeni.
A město vyřešilo problém, kudy ve zdejším kopcovitém terénu vést novou trať místní jednokolejky.
Město pěti řek
Významné průmyslové centrum Čchung-čching leží na jihovýchodě Číny, obklopeno čtyřmi pohořími a protkáno vodními toky, díky čemuž nese přezdívky Horské město nebo Město pěti řek. Je jedním ze čtyř přímo spravovaných měst, což ho staví na úroveň provincie.
Podle statistik žije přímo ve městě přibližně 8 milionů obyvatel. Čchung-čching se navíc rozrůstá velmi rychle a díky obrovskému rozvoji se do něj za prací stěhuje stále více lidí. To klade kromě jiného velké nároky také na dopravní obslužnost.
V této souvislosti byli zdejší městští inženýři postaveni před zajímavý problém.
Stanice mezi šestým a osmým patrem
Bylo třeba rozšířit trasu místní jednokolejky do jedné z hustě obydlených čtvrtí. Strmý a kopcovitý terén města však vyžaduje řešení v podobě vysokého železničního mostu. V cestě ale stojí devatenáctipatrový obytný dům.
Zbourat ho je ve městě s velkou potřebou bytových prostor nežádoucí. Místní odborníci, jejichž kreativita je díky zdejším geografickým podmínkám pravidelně trénována, přicházejí s netradičním řešením. Místo demolice celého domu stačí zrušit jen několik pater.
Jak řekli, tak i udělali a město se tak může pochlubit raritou: vlakem, který projíždí skrze obytný dům. V něm má mezi šestým a osmým patrem dokonce i stanici s názvem Liziba, která byla otevřena v roce 2004.
Tak trochu zvláštní metro
Původní obavy, že kvůli vlaku dojde ke snížení cen nemovitostí, se nenaplnily. Stanice je totiž odhlučněna tak dokonale, že obyvatele domu ruší souprava při průjezdu zhruba stejně, jako myčka nádobí.
Ceny bytů a jiných nemovitostí v dostupné vzdálenosti ke stanici naopak vzrostly a jejich majitelé si spokojeně mnou ruce. Vozy, které domem projíždějí, jsou součástí linky č. 2, která má délku zhruba 30 kilometrů, na kterých je rozmístěno 25 stanic.
Začíná jako metro, poté pokračuje po vyvýšené trati podél jižního břehu řeky Ťia-ling-ťiang. Většina souprav, obsluhujících tuto linku, se skládá ze čtyř vozů.
První z nich projede domem sedm minut po půl sedmé ráno a poslední čtyři minuty po jedenácté hodině večer, přičemž interval mezi jednotlivými spoji je 3 minuty ve všední den a 4,5 minuty v sobotu a v neděli.