Když francouzská královna Marie Antoinetta vystupuje v roce 1793 ke gilotině, pomstychtivý dav zahlédne její elegantní střevíce s podpatky. Lid je považuje za symbol zkaženého dvora! Od té doby si ve Francii podpatky dlouho nikdo nosit neodváží.
Nejstarší vyobrazení vysokých podpatků pochází ze staroegyptských hrobek a chrámů. V antickém Řecku a Římě nosí herci boty na vysoké dřevěné podrážce, aby je bylo dobře vidět.
Vyšší podpatky obouvají v 9. století i perští jezdci, kterým pomáhají udržet nohy v třmenu. Zvláštní druh podpatku má bota zvaná chopinka, kterou nosí v 15. století ženy v Benátkách. Vysoká dřevěná obuv vyvyšuje benátské krásky až o 50 cm!
Umírněnou formu menších „chůd“ nosí i muži, aby si chránili obuv před pouliční špínou.
Průkopnice Kateřina Medicejská
Chopinky navazují na orientální botky na vysokých dřevěných širokých podpatcích zvaných kub-kab, které nosí ženy v harémech až do pozdního 19. století. Prostitutky chopinkám zůstanou věrné do konce 18. století.
Jsou vidět zdaleka a poutat pozornost patří k jejich živnosti. Za průkopnici podpatků jako módního doplňku se považuje budoucí francouzská královna Kateřina Medicejská (1519–1589).
Měří jen 150 cm, ale chce se vyrovnat dvorním dámám i manželovi Jindřichovi Orleánskému (1519–1559). A tak si ve 14 letech, v roce 1533, nechá na svatbu s budoucím králem ušít botky s pěticentimetrovými podpatky.
Král Slunce je ješitný
Přednosti klasického vysokého podpatku vylepší francouzský král Ludvík XIV. (1638–1715). Měří jen 160 cm a je hodně ješitný. Jeho podpatky jsou 10 cm vysoké. Ludvík si je nechá všelijak zdobit, třeba drobnými válečnými motivy.
Roku 1673 vydá zvláštní výnos: červené podpatky smí nosit jen šlechta!
Madame de Pompadour (1721–1764), milenka jeho nástupce Ludvíka XV. (1710–1774), nechává podpatky zúžit do kuželovitého tvaru. Tím zlepší vzhled i siluetu ženského těla.
Znak čarodějnic
V amerických koloniích přijmou angličtí puritáni v 17. století přísné zákony proti podpatku. „Otrávený hák“ jen probouzí nevítaný chtíč. Někde dokonce považují podpatek za znak čarodějnic. V průběhu 20. století se podpatky prosadí jako symbol sexu i stylu.
Počátkem čtyřicátých let se francouzská herečka a zpěvačka Mistinguett (1875–1956) objeví v tenkých zužujících se podpatcích od francouzského návrháře Andrého Perugii (1893–1977). Jehlový podpatek je na světě! Žena na jehlách vyvíjí na čtvereční centimetr vyšší tlak než třítunový slon!