Animovaná sci-fi o chlapci, který zachraňuje mámu unesenou Marťany je zdánlivě ideální téma pro rodinný film, navíc podle předlohy Pulitzerovou cenou oceněného Berkeleye Breatheda.
Slibný námět však pohřbí nevýrazný scénář, nevydařená reklamní kampaň, nepříliš příznivé kritiky a také technika motion capture, kterou je film natočen.
Natočí ho sice Simon Wells (*1961), hlavní postavou projektu je však jeho kolega Robert Zemeckis (*1951). Ten už léta slibuje revoluci v natáčení filmů, o kterou se postará motion capture.
Technika, kdy se ve studiu speciálními kamerami natočí jen pohyby herců a následně se vše digitalizuje do libovolné podoby v libovolném prostředí. Možnosti se zdají nekonečné.
Zemeckis tak natočí v roce 2004 Polární expres, o tři roky později fantasy Beowulf a v roce 2009 Vánoční koledu.
Žádný z filmů se však nestane hitem a kritika i diváci přijímají technologii spíše s rozpaky. Mnozí jí vyčítají, že z lidí dělá figuríny s prázdnýma očima, nereálnými pohyby a voskovou pletí. Jiní kritizují samotného propagátora Zemeckise:
„Tak moc se zaměřil na kouzlení s technikou, že zapomněl na příběh.
Jeho filmům teď chybí srdce.“ Když se tržby Mámy mezi Marťany rozhodující první víkend zastaví na 7 000 000 dolarů, je jasné že jde o kolosální průšvih (pro srovnání, hit Avengers si za první víkend připsal 200 000 000 dolarů). Další týdny nejsou o nic lepší.
Celková ztráta nakonec dosáhne výše 2,669 miliardy korun.
Taková rána otřese křeslem výkonného ředitele Riche Rosse (*1951) a těžce pošramotí pověst režiséra Simona Wellse (*1961), mimochodem prapravnuka slavného spisovatele H.G. Wellse (1866–1946).
Neúspěch navíc, s velkou pravděpodobností, znamená konec Zemeckisova snu a motion capture se vrátí zpět mezi techniky využívané při výrobě filmových triků.
Krátce po neúspěšné premiéře totiž Disney ruší Zemeckisův plánovaný remake Žluté ponorky a šéfové diplomaticky oznámí, že motion capture je pro studio uzavřenou kapitolou. Nikomu to nevadí.
Filmoví fandové se stejně už dlouho netají nadějí, že Zemeckis by se teď konečně mohl „probudit“ z poblouznění technikou a natočit zase nějaký hit. Vždyť od doby kdy svět okouzlil jeho Forrest Gump už uplynulo osmnáct let.