Mezi židlemi se objevují klenoty, které vstoupí do dějin a stanou se slavnými. Ve své době jsou přelomovou záležitostí nebo módním výstřelkem a dodnes ohromují svým propracovaným designem.
Důkazem je i křeslo od irské návrhářky Eileen Grayové, které se v roce 2009 prodalo za 532 milionů korun, což z něj činí vůbec nejdražší křeslo prodané v aukci.
Jedním z nejznámějších modelů své doby se stala židle od firmy Michael Thonet vzor č. 14, vyrobená v roce 1859. Je reakcí na požadavek na židli v kavárenském stylu a má přezdívku „bistro židle“.
Nejenom díky jednoduchému designu, ale také dostupné ceně se stala jednou z nejprodávanějších židlí v historii.

S příchodem průmyslové revoluce se židle začínají vyrábět ve velkém v různých variacích, důležitá je hlavně funkčnost a užitná hodnota. Jsou proto jednoduché a minimálně zdobené.
Dalším designérským klenotem je křeslo Barcelona z roku 1929, navržené pro německý pavilon na Světové výstavě v Barceloně. Není nikdy určeno k sériové výrobě, má jen okrášlit pavilon a vypadat báječně.
To se stalo a německý architekt Ludwig Mies van der Rohe si na své konto připsal další majstrštyk.
Po druhé světové válce se svět designu opět probouzí k životu. Ikonickou židli Panton Vitra navrhne dánský designér Verner Panton ve spolupráci se švýcarskou značkou Vitra.
Celoplastová židle sbírá jedno ocenění za druhým a během následujících desetiletí se střídají materiály kvůli vyšší odolnosti. Její obliba neklesá ani v 21. století.

Dalším symbolem své doby je židle Bofinger z roku 1966, která vychází ze stejné myšlenky jako Panton Vitra a sice vyrobit stohovatelnou židli z jednoho kusu plastu.
Lisovací proces v ocelové formě trvá méně než 5 minut a jako konečnou úpravu vyžaduje pouze jednoduché oškrábání okolo okrajů, aby se odstranila přebytečná hmota.
Tyto designérské klenoty ukazují, že židle není jen kus nábytku, ale také umělecké dílo, které odráží styl své doby a stává se symbolem inovace a kreativity.
Od jednoduchého a funkčního designu až po luxusní a extravagantní modely, židle se neustále vyvíjí a přizpůsobuje se potřebám a vkusu lidí.