Samurajové byli legendární japonští válečníci, kteří po dlouhá staletí bránili hranice Japonska a sváděli boje uvnitř země. Prosluli vysokou morálkou a také dokonalým ovládnutím bojových umění.
Známí byli svou oddaností a odvahou, se kterou byli schopni nejen bojovat se svými protivníky, ale také spáchat rituální sebevraždu seppuku, pokud byla ohrožena jejich čest. Avšak samurajové nebyli jen nekompromisní bojovníci.
Byli to také vysoce vzdělaní a kultivovaní jedinci, kteří se věnovali umění, literatuře a filozofii. Jak se tito válečníci stali vládci země? Jaký byl jejich morální kodex a jak se promítl do japonské kultury?
A jaký osud potkal tuto elitní společenskou třídu, která vládla Japonsku téměř 700 let? Pojďme se ponořit do fascinujícího světa samurajů, jejich zbraní, kodexu a odkazu, který je v Japonsku patrný dodnes.
Samurajský výcvik začínal u chlapců ještě před jejich 10. narozeninami, kdy byli zasvěceni do přísné disciplíny a etiky bojového umění.
Stejně jako jejich otcové, i děti se učily mistrně ovládat meč (zejména ikonickou katanu), luk a kopí, a také jezdit na koních. Tento výcvik byl celoživotní a směřoval k dokonalosti.
Samurajové u sebe neustále nosili dva meče (proslulou katanu a wakizashi), které nebyly jen zbraněmi, ale i symboly jejich postavení a cti. Byli velmi vzdělaní, zajímali se o rozvoj vlastní osobnosti a kultivaci ducha.
Důležité pro ně bylo umění a mnozí z nich se učili hrát na hudební nástroje, skládat poezii, ovládat kaligrafii a čajový obřad. Manželky samurajů rovněž uměly dobře bojovat a byly trénovány v obraně domova.
Přestože dnes samurajové již neexistují jako společenská třída, jejich dědictví můžeme vidět po celém Japonsku – ať už jde o historické památky, bojová umění, nebo silné zakořenění v mentalitě Japonců, kteří dodnes ctí jejich principy cti a oddanosti.

Vznik šógunátu a věk samurajů
Společenská třída samurajů – legendárních bojovníků – existovala v Japonsku od 12. století až do druhé poloviny 19. století. Jak se stalo, že se z válečníků stali vládci celé země?
Vznik samurajů je spojen s japonskou feudální érou – zemědělské reformy měly za následek nárůst bohatých vlastníků půdy. Ti si začali najímat první samurajské válečníky, aby bránili jejich majetek a půdu před loupeživými bandami a konkurenčními klany.
S rostoucím vlivem a počtem těchto ozbrojených skupin se začala formovat nová společenská vrstva. Následovala občanská válka mezi dvěma nejmocnějšími feudálními klany, klanem Taira a klanem Minamoto, které usilovaly o nadvládu nad Japonskem.
Výsledkem války, která skončila roku 1192, bylo ustavení první vojenské vlády (neboli šógunátu, jehož nejvyšším vojenským velitelem byl šógun).
Moc japonského císaře, která byla po staletí převážně ceremoniální, byla postupně potlačována, a naopak samurajové zaznamenali vzestup k moci, což znamenalo přechod od dvorské aristokracie k vládě vojenské elity.
Následovalo téměř 700 let vlády samurajů, což je období, které zásadně formovalo japonskou historii a kulturu.
Hned během prvního šógunátu (zvaného Kamakura) se stali nejdůležitější silou v Japonsku a začali hrát důležitou roli také v japonské politice a kultuře, zavádějící nové principy správy a etiky.
V 15. a 16. století nastala éra válek, známá jako období Sengoku (Období válčících států), kdy se Japonsko rozštěpilo na desítky nezávislých států, které mezi sebou neustále válčily o území a moc.
Země byla znovu sjednocena na konci 16. století během období zvaného Edo, kdy byl ustaven pevný kastovní systém – na jeho vrcholu byli samurajové, následováni farmáři, řemeslníky a obchodníky.
Samurajové v této době žili v hradních městech, měli jako jediní dovoleno vlastnit a nosit meče a placeni byli svými feudálními pány rýží nebo penězi.
Samuraj bez pána, který ztratil své postavení, se nazýval rónin a často putoval zemí jako žoldák nebo potulný mistr meče.
Během 250 let období Edo panoval relativní mír, což vedlo k útlumu válečné činnosti samurajů a k jejich většímu zaměření na administrativní a kulturní role.
Konec období Edo v roce 1867 pak znamenal i konec samurajů jako vládnoucí třídy, ale jejich odkaz přetrval.
Cesta válečníka: Bušidó a rituální sebevražda
Od samurajů se očekávalo, že budou nejen excelentními bojovníky, ale že budou i sečtělí a kultivovaní. Ideálem byl vzdělaný válečník – muž, který ovládal jak meč, tak štětec.
Chování samurajů pak bylo od 13. století silně ovlivněno buddhismem, zejména pak jeho zenovou odnoží, která kladla důraz na disciplínu, meditaci a smíření se smrtí.
Samurajové ovládali umění krasopisu (shodō), čajový obřad (chadō), skládání básní (haiku) či japonské umění aranžování květin (ikebana). Kromě toho se vzdělávali také v hudbě, historii a strategii.
Výcvik a studium samurajů proto začínalo už v dětství a bylo komplexní.
Zenový trénink společně s bojovým tréninkem měly svůj účel – právě klidná mysl a smíření s nevyhnutelnou smrtí dávala samurajům při souboji výhodu před nepřítelem, umožňující jim jednat bez strachu a váhání.
Buddhistické učení některé samuraje ovlivnilo natolik, že ztratili smysl pro zabíjení a raději se rozhodli žít jako mniši, což svědčí o hloubce jejich filozofického hledání.
Samurajové měli svůj morální kodex nazvaný bušidó, v překladu „cesta válečníka“. Bušidó bylo základem samurajského chování – jednalo se o principy, kterými se každý samuraj řídil v každodenním životě i v boji.
Původně se jednalo o nepsaná pravidla, která vznikala již od 12. století a byla ovlivněna dobovou filozofií, zejména konfucianismem, buddhismem a šintoismem.
Pravidla pak poprvé sepsal japonský filozof Jamaga Sokó v 17. století, čímž kodex získal formální podobu.
Impulzem pro vznik morálního kodexu bylo oddělit vládnoucí třídu samurajů od běžného obyvatelstva a vyzvednout výjimečného postavení samurajů, zdůraznit jejich odpovědnost a privilegia. Základními zásadami bušidó jsou:
klidná mysl, odvaha, benevolence, respekt, upřímnost, čest a sláva, oddanost. Vliv bušidó je v Japonsku patrný dodneška.
Nejrůznější firemní publikace, které se věnují vztahu zaměstnanců a zaměstnavatelů, se podobají právě kodexu samurajů, zdůrazňujíce loajalitu, disciplínu a integritu.

Pro samuraje byla nejdůležitější ze všeho čest. Horší než zemřít v boji bylo padnout do zajetí, což bylo považováno za největší ponížení. Proto samurajové, kteří byli zajati, raději žádali své věznitele, aby si mohli vzít život.
Další důvod pro sebevraždu byla například smrt samurajova pána, nebo nesplnění důležitého úkolu, což bylo považováno za selhání cti.
Tradiční rituální sebevraždě samurajů se říkalo seppuku (známý je také výraz harakiri, ten však samurajové označovali za hanlivý a méně formální). Během sebevraždy si samuraj rozřízl břicho, žaludek byl totiž považován za sídlo duše a center cti.
V období Edo byla seppuku rituálem s přesně stanoveným postupem, během kterého samuraj v bílém kimonu poklekl na velký bílý polštář, symbolizující čistotu a připravenost na smrt.
Za ním klečel jeho blízký přítel, takzvaný kaishakunin, který měl za úkol ochránit samuraje před utrpením velké bolesti tak, že mu usekl hlavu ihned poté, co si samuraj rozřízl břicho.
Vykonat seppuku bylo samurajským privilegiem, jen oni mohli spáchat sebevraždu tímto způsobem, což zdůrazňovalo jejich výjimečné postavení a neústupnost.
Ženy samurajů si pak většinou prořezávaly hrdla, což byla jejich forma rituální sebevraždy, taktéž motivovaná ctí.
Konec jedné éry: Zánik samurajů a jejich trvalý odkaz
Společenská třída samurajů zanikla během revoluce Meidži v roce 1868. Tato revoluce znamenala zásadní obrat v japonské historii. Vláda samurajů a jejich výsadní práva byly zrušeny – skončila feudální éra a byla obnovena císařská vláda.
Císař Meidži s veřejnou podporou zrušil status samurajů a změnil název hlavního města z Edo na Tokio, symbolizující novou éru modernizace a centralizace.
Stav samurajů se definitivně rozpadl, což bylo pro mnoho z nich velmi traumatické, neboť ztratili svou identitu a smysl života.
Následovala nařízení o zákazu nošení mečů na veřejnosti, což bylo pro samuraje bolestivou ránou, jelikož meč byl jejich duší a symbolem jejich existence.
Japonská armáda byla následně přezbrojována podle západního vzoru a do jejích řad byli po dlouhých staletích nově přijímáni lidé ze všech společenských vrstev, což vedlo k vytvoření moderní armády a zrušení tradičních vojenských struktur.
Nicméně nová vláda napomohla významným samurajům k získání privilegovaného postavení, a tak se z bývalých samurajů, kteří začali být označováni termínem shizoku, stali např. státní úředníci, příslušníci policie nebo vojenští velitelé.
To jsou pro Japonce velmi vážené pozice, což ukazuje, že ačkoli samurajové jako třída zanikli, jejich odkaz a některé principy se přenesly do nové éry.
Odkaz samurajů tak žil v Japonsku dál, ať už v moderních institucích, nebo v hluboce zakořeněné japonské mentalitě.
Příběh samurajů je odrazem hluboké historické transformace, ale také připomínkou trvalého vlivu etických kodexů a tradic.
I když jejich éra skončila, samurajové zanechali v Japonsku nezapomenutelnou stopu, která se projevuje v jejich kultuře, umění, bojových uměních a v hrdosti národa. Jsou symbolem disciplíny, cti a oddanosti, které dodnes inspirují miliony lidí po celém světě.