Domů     Sladcí rivalové: Coca-Cola a Pepsi spolu soupeří už 120 let!
Sladcí rivalové: Coca-Cola a Pepsi spolu soupeří už 120 let!
29.5.2024

Klasicky červená Coca-Cola a typicky modrá Pepsi jsou dva nejznámější kolové nápoje. Rozhodnout ale, který z nich chutná lépe, je obtížné. Přesto mají oba své silné fanouškovské základny, které si rozhodně stojí za svým.

A nejenom to, oba nápojový giganti se také přetahují o své místo na výsluní a jejich vzájemná rivalita dosáhla až do vesmíru!

Typické logo Coca Coly je známé po celém světě. Přesto má tento nápoj obrovského rivala. FOTO: pxfuel
Typické logo Coca Coly je známé po celém světě. Přesto má tento nápoj obrovského rivala. FOTO: pxfuel

Kdy přesně a čím spor začal, je celkem obtížné vystopovat. Z počátku se totiž jednalo o obyčejnou konkurenci, která se postupně přetavila v silný souboj, který je znám pod pojmem „kolová válka“.

Během něho se obě společnosti snažily dostat na první příčky prodeje za použití rozličných způsobů, které určily směr a podobu moderního marketingu obecně. Z něj dnes těží všichni.

Kde se vzala Coca-Cola

Slavná Coca-Cola se začala vyrábět v roce 1886. O její vznik se zasloužil lékárník John Stith Pemberton (1831–1888), který hledal něco, čím by ulevil od bolestí hlavy, podráždění žaludku i nervového vyčerpání.

Výsledkem jeho experimentů byl právě objev Coca-Coly, kterou zprvu prodával ve formě sirupu. Obchodní společnost vznikla až o šest let později v roce 1892, kdy si zaregistrovala svou obchodní značku.

Z počátku nápoj obsahoval skutečný kokain v množství přibližně 1 miligram na lahev. V roce 1902 se jeho obsah snížil a od roku 1906 se přestal přidávat úplně, přesto si Coca-Cola svou typickou chuť zachovala.

Jaké je její skutečné složení dodnes není veřejně známo. Je to jedno z nejstřeženějších tajemství a kompletní recepturu znají pouze dva lidé na celém světě!

Vznik Pepsi

U Pepsi byl příběh obráceně. Nejprve vznikla v roce 1898 značka Pepsi a teprve v roce 1893 pak sladká kolová limonáda.

Také za jejím vznikem stál lékárník, v tomto případě Caleb Bradhamom (1867–1934), který také hledal lék na podrážděný žaludek. Název odvodil od pepsinu, tedy látky, která na takovéto potíže pomáhá.

Teprve o 10 let později si registroval ochrannou známku a začal svůj sirup nabízet a prodávat dalším lékárnám. Jen o dva roky později měla Pepsi 240 franšíz ve 24 státech USA.

Někdejší Bradhamova lékárna v Severní Karolíně. FOTO: Indy beetle/Creative Commons/CC0
Někdejší Bradhamova lékárna v Severní Karolíně. FOTO: Indy beetle/Creative Commons/CC0

A souboj může začít

Od roku 1903 se tak na americkém trhu oficiálně pohybovaly dvě značky, které prodávaly velmi podobné nápoje. První reklamy byly hlavně lokální a cílené v blízkosti lékáren, kde byly nápoje k dostání. Postupně si ale obě firmy začaly tzv. „lézt do zelí“.

Nejprve měla navrch Coca-Cola díky řadě působivých reklam. Jednou z nich byla také ikonická kampaň, ve které Coca-Colu přinášel samotný Santa Claus.

Proti tomu se Pepsi rozhodla vyrazit během roku 1939 do boje s reklamní znělkou, která je považovaná za první, jež kdy vznikla. Vysílala se v rádiích a společnost umístila více než milion kopií nahrávky do jukeboxů po celých státech.

Vojáci vs. rodina

Když USA vstoupily do druhé světové války, zavázal se Ernest Woodruff (1863–1944), tehdejší majitel společnosti, že „každý americký voják si bude moct dovolit koupit lahev Coca-Coly za 5 dolarů, bez ohledu na to, kde slouží, nebo kolik nás to bude stát“.

Ve spolupráci s americkou armádou tak Coca-Cola vybudovala 64 stáčíren, které byly schopné zásobovat vojáky na všech frontách v Evropě, Africe i Tichomoří. Nápoj se díky tomu stal světově známým a po skončení války nic nebránilo masivní expanzi.

Pepsi se naproti tomu rozhodla změnit obchodní strategii a stát se hlavně lifestylovou značkou. V reklamách se objevovaly vkusně oblečené páry a limonáda se prezentovala jako kvalitní nápoj ideální pro celou rodinu.

Většina reklam navíc lákala na štíhlost žen, kterou mělo zaručit právě popíjení Pepsi. Navíc začala cílit reklamu přímo na afroamerickou komunitu a její členy najímat jako zaměstnance.

To mělo za následek, že došlo ke snadnější inkluzi a začlenění tmavších obyvatel mezi plnohodnotné členy společnosti.

Stáčírna Coca Coly v kanadském Montréalu, fotografie z roku 1941. FOTO: Conrad Poirier/Creative Commons/Volné dílo
Stáčírna Coca Coly v kanadském Montréalu, fotografie z roku 1941. FOTO: Conrad Poirier/Creative Commons/Volné dílo

Se Sovětským svazem na věčné časy

Také Pepsi se rozhodla pro světovou expanzi. V zahraničí platila místním celebritám za reklamu na své výrobky, ale největší senzací se stala v Sovětském svazu.

Sem se dostala na pulty jako první americké spotřební zboží, kde v rámci podpory expanze dokonce vystupoval viceprezident Richard Nixon (1913–1994) a Nikita Chruščov (1894–1971)!

Navíc v USA odstartovala Pepsi Challenge, kdy zástupci společnosti v různých obchodních centrech dávali zákazníkům ochutnávat kolové nápoje a zjišťovali, co chutná lépe. Poté odhalili obě lahve a ukázali, co zákazníkům více chutná.

Popularita Pepsi dosahovala maxima a stala se nejprodávanější limonádou v supermarketech. A právě proto se od poloviny 70. let začala vzájemná rivalita skutečně nazývat „kolovou válkou.“

Cola Wars nebo Star Wars?

V roce 1984 přišla Coca-Cola s přelomovým nápadem podávat své nápoje astronautům přímo ve vesmíru. Vyvinula proto plechovku, která by měla fungovat také ve stavu beztíže a udržovat Coca-Colu perlivou, aniž by z plechovky vystřikovala.

NASA souhlasila, aby astronauti plechovku ve vesmíru vyzkoušeli. O projektu se ale dozvěděla také Pepsi a vyvinula vlastní plechovku. V Roce 1985 mohli astronauti skutečně oba nápoje ve vesmíru ochutnat, ale výsledky nebyly nijak valné.

NASA ani jeden nápoj nepřidala do zásob potravin budoucího raketoplánu, což obě společnosti trochu umírnilo.

Pepsi se stejně jako Coca Cola dostala až do vesmíru. Úspěch to moc nepřineslo. FOTO: pxfuel
Pepsi se stejně jako Coca Cola dostala až do vesmíru. Úspěch to moc nepřineslo. FOTO: pxfuel

Podobná chuť, rozdílná tvář

Coca-Cola od roku 1931 stále využívá původního ikonického nápadu se Santa Clausem a dodnes se snaží vyvolávat u zákazníků hlavně příjemné pocity. Pepsi naopak sází na co neznámější tváře.

V jejích reklamách se tak objevují hvězdy jako Michael Jackson (1958–2009), Britney Spears (*1981), Ray Charles (1930–2004), Pink (*1979) nebo David Beckham (*1975).

Současně obě společnosti podporují profesionální sport. Coca-Cola je od roku 1928 spojena s olympijskými hrami a Pepsi má uzavřenou dlouhodobou smlouvu s NFL, profesionální ligou amerického fotbalu.

Konec? Kdepak.

Ačkoliv už soupeření mezi Coca-Colou a Pepsi není tak výrazné jako v minulém století, kdy se společnosti snažily vzájemně trumfnout ve všech možných i nemožných ohledech, rivalita tak úplně neskončila.

Stále se snaží nacházet způsoby, jak nalákat nové zákazníky, vytvářejí nové více či méně úspěšné příchutě svých typických nápojů. Reklama dnes prostoupila také do filmů, seriálů a na internet. A nebojí se udělat si ze sebe navzájem i srandu.

Obě společnosti dnes kontrolují tři čtvrtiny veškerého prodeje sycených nealkoholických nápojů v USA. Coca-Cola je, co se týká čísel, jasným vítězem. Zabírá téměř 45 % trhu, kdežto Pepsi asi 26 %.

Nakonec se tak Pepsi nikdy nepodařilo vyrovnat se v prodeji svému červenému protihráči. Přesto mají oba nápoje své nezastupitelné místo v srdcích mnoha zákazníků.

Foto: viz popisky, úvodní fotografie: pxfuel
Související články
Zajímavosti
Revoluce knihtisku: Vynález, jenž přepsal podobu Evropy i světa
V dnešní době je kniha naprostou samozřejmostí, ale před více než 500 lety šlo o vzácnost dostupnou jen vyvoleným. Běžní lidé byli od vzdělání odříznuti a Bible či jiné texty vznikaly pomalým, úmorným ručním opisováním. Evropa sice znala deskotisk přivezený z Asie, ten však byl finančně nákladný a zabral spoustu času. Až se objevil muž, […]
Zajímavosti
Slunečnice: Zlatá kráska se srdcem plným slunce
Osamělá slunečnice za plotem v zahrádce, nebo zlatá záplava na polích… Ať jsou kdekoliv, bereme je jako symbol slunečných letních dnů. Není divu, když se točí za sluncem! Jak to vlastně dokážou? A víte, že jejich semínka jsou hotovou nutriční bombou? Také umí čistit půdu, krmit ptáky i mírnit smutek! Když se řekne léto, většina […]
Zajímavosti
Když děti rodí děti: Nejmladší matce bylo 5 let
„Proč má naše dcera tak velké břicho?“ říkají si manželé z peruánské vesničky Ticrapo a raději vezmou malou Linu do nemocnice. Ukáže se však, že v břiše nemá nádor, jak se obávali, ale sedmiměsíční plod. Ve věku 5 let, 7 měsíců a 21 dnů porodí Lina Medina (*1933) císařským řezem syna. Je 14. května 1939 […]
Zajímavosti
Čtyři bizarní úzkosti – z balonků, pohledů, pátku 13. i malých otvorů!
Probírá se novou kolekcí šatů na štendru. „Hledáte něco konkrétního?“ přitočí se prodavačka. „Ano, podzimní šaty, modré,“ usměje se zákaznice. Prodavačka spiklenecky mrkne a sáhne o kus dál. Vypadá to ideálně, ale… „Tyhle ne!“ otřese se žena odporem. Zpředu mají našité tři velké knoflíky! To je něco, co trypofobik nesnese. V lékařských seznamech fobií bychom […]
reklama
lifestyle
Jak si postupně vytvořit zero-waste domácnost a přirozeně dávat věcem další šanci
Upcyklace se stává jedním z nejzajímavějších trendů moderních domácností. Nejde jenom o recyklaci, ale zároveň o chytré a kreativní využívání věcí, které by jinak skončily v odpadu. Díky upcyklaci můžete ušetřit peníze, zútulnit svůj domov a především výrazně snížit svou ekologickou stopu. Jak ale vlastně začít a co všechno obnáší zero-waste domácnost? Není to jenom […]
Jak si oblékáním vylepšit náladu: Každá barva vás naladí jinak
Obleču si něco a hned je mi líp. Říkám si, proč ne? Dopaminové oblékání je o tom, že šatník není jen o stylu, ale i o náladě. Když přijdu k ránu k skříni a sáhnu po barvě, která ve mně rezonuje.  Oblečení, které mě rozveselí, se stává malou každodenní rituální dávkou radosti a sebepřijetí. „Dneska obleču […]
Dějiny pleteniny: Od jedné jehlice ke druhé a proč očka izolují před chladem
Vlněné oblečení prochází s námi dějinami už více než tisíciletí. S první pleteninou se potkáváme už v dobách hluboko před naším letopočtem. Tehdy šlo hlavně o její praktické vlastnosti a vzhled se moc neřešil, ovšem dnes zase naopak nejde jenom o módní výstřelek. Možnost zahřát se, když venku mrzne až praští, je totiž důležitá i […]
Drew Barrymoreová a Jeremy Thomas: Šlo ženichovi jen o zelenou kartu?
„Proč jsem si ji vzal? To je přeci jasné, byla to Drew Barrymoreová a byla setsakra rozkošná,“ vysvětlí tehdy 31letý majitel jednoho z úspěšných losangeleských barů Jeremy Thomas, proč si 20. března 1994 vezme teprve 19letou protřelou hereckou divu Drew Barrymoreovou. Odkud se znají? No přeci z Jeremyho baru, kde je mladá kráska často naložená. […]
historie
Konce expedicí do Arktidy i Antarktidy: Hroby v ledu i strastiplná pouť v rozbouřeném moři
Patří k nejodvážnějším britským námořníkům své doby. Právě proto Siru Johnu Franklinovi svěří Královské námořnictvo velký úkol: Najít a proplout severozápadní cestu, legendární mořskou trasu, která by spojila Atlantik s Pacifikem přes zmrzlé arktické vody. V roce 1845 vyplouvá John Franklin (1786–1847) z Anglie se dvěma špičkově vybavenými loděmi, Erebus a Terror, a s posádkou […]
Byl Nero krvelačný šílenec, který zapálil Řím?
Řím hoří, lidé umírají a jejich vládce stojí na věži paláce, drnká na kitharu a zpívá. Opěvuje zkázu města, které nechal sám zapálit. Tak praví dějepisci. Jenže opravdu to tak bylo? Opravdu byl císař Nero (37–68 n.l.) šílenec, který zapálil vlastní město? „Historie je něco, co se nikdy nestalo, sepsána lidmi, kteří u toho nebyli,“ […]
Tajemná smrt kontroverzního režiséra!
Jako každé ráno kráčí podél pobřeží a poslouchá šum mořských vln. Ranní pohodu rozvíří vyděšený výkřik. Kousek od ní leží znetvořené tělo, málo kdo by v něm hledal jedno z velkých jmen italské kinematografie. Filmař, homosexuál a marxista – všechna tato slova vystihují italského režiséra Piera Paola Pasoliniho (1922–1975). Jeho povaha vyhledávající skandály ho však jednou doběhne. […]
Nejstarší vánoční trhy v Evropě: Vídeňané doplňovali zásoby na zimu
Píše se rok 1296 a ve Vídni se poprvé otevírá „prosincový trh“ skromný, ale významný, jak si Vídeňané hned uvědomují. Uličky u katedrály ožívají vůní koření, čerstvého chleba a dokonce třeba i drobných, třeba jednoduchých dřevěných hraček, které udělají radost dětem. Tenhle středověký trh je dávným předchůdcem dnešních slavnostních adventních tržišť a nese v sobě ducha […]
Nenechte si ujít další zajímavé články
Dulce: Dobrota, které neodoláte
panidomu.cz
Dulce: Dobrota, které neodoláte
Ta dobrota se jmenuje dulce de leche a možná už jste ji objevili v obchodech. Ale nepochybujte o tom, že doma připravená bude ještě lepší. Název je španělský a znamená jednoduše „mléčná sladkost“. Původ ovšem není úplně jednoznačný, o autorství této receptury se pře hned několik latinskoamerických zemí a k tomu Francie, kde se traduje,
Ferdinand I. zatrhl šizení na tržištích
historyplus.cz
Ferdinand I. zatrhl šizení na tržištích
„Prvotřídní kvalita, dovoz z Itálie,“ přesvědčuje kupec s látkami bohatou pražskou měšťanku. Žena pečlivě osahává štůček mušelínu. „Vezmu si pět loket,“ prohlásí. Kupec rychle naměří požadovanou délku. Pořádný kus mu přitom zůstane za prsty…   „Na šaty ho bude málo, milostpaní. Stačí jenom na sukni,“ zhodnotí švadlena množství růžového mušelínu. „Ošidili vás, podívejte.“ Vezme do ruky dřevěnou
Kouzlení s vodou z potoků a studánek
nejsemsama.cz
Kouzlení s vodou z potoků a studánek
Voda má v magii zvláštní místo. Má jedinečné vlastnosti, které pro vás mohou být nejen zdrojem osvěžení, ale i duchovní síly a léčení. Voda z potoků a studánek má moc přinést do vašeho života pozitivní změny a obnovit vaši energii. Využitím těchto přírodních zdrojů v magii můžete obohatit své rituály a přinést do svého života větší harmonii a klid. Je důležité
Ten můj chlap je prostě báječný
skutecnepribehy.cz
Ten můj chlap je prostě báječný
Jsem holka Štěstěny, tvrdila moje máma, když jsem doma představila Mirka. Mohla na něm oči nechat. To nadšení ji neopustilo nikdy. Myslím, že mi trochu záviděla, ale nikdy jsem jí to neřekla. Tátu měla ráda, ale co si pamatuji, tak jsme s Mirkem byli zamilovaní mnohem víc. Jsme spolu moc rádi Tehdy byla jiná doba, když
Září Svobodová díky nové lásce?
nasehvezdy.cz
Září Svobodová díky nové lásce?
Přestože jí osud připravil až příliš kruté momenty, nikdy nepřestala věřit, že bude znovu šťastná. Sympatická herečka ze seriálu Ulice Ilona Svobodová (64) se má už několik týdnů potkávat se stejně
Hříbková omáčka
tisicereceptu.cz
Hříbková omáčka
Královskou houbou českých lesů je pravý hřib. Suroviny 400 g houby 1 větší cibule 2 lžíce másla 200 ml šlehačky 100 ml zakysané smetana 1 bobkový list 5 kuliček nového koření petrželka ne
Krvavé maltské podzemí a tajemná Petra
enigmaplus.cz
Krvavé maltské podzemí a tajemná Petra
V oblasti Paola na předměstí hlavního města La Valetta na Maltě se v roce 1902 dostala skupina dělníků do problémů. S několika se při rozbíjení skal propadla zem. „Dostaňte nás odsud, něco tady je,“ z
Historické Boskovice: Procházka od hradu k zámku
epochanacestach.cz
Historické Boskovice: Procházka od hradu k zámku
Návštěvou jednoho města si snadno zajistíme program třeba na celý víkend. Boskovice totiž nabízejí hned dvě významné architektonické památky, vzdálené od sebe jen půl kilometru. A tak se vydejme za hradem i za zámkem do krásné jihomoravské krajiny. Trhová osada Boskovice na okraji Drahanské vrchoviny vznikla někdy ve13. století, a už v roce 1313 kronikáři zaznamenali
Pátrání po nacistickém zlatě: Je ukryté pod hladinou německého jezera?
epochalnisvet.cz
Pátrání po nacistickém zlatě: Je ukryté pod hladinou německého jezera?
Nad vodou se převalují chuchvalce mlhy, ze kterých se náhle vynoří siluety několika člunů. Mají velmi podivnou posádku. Dobře živení, po zuby ozbrojení muži v černých uniformách a na straně druhé: zubožená těla oblečená v chatrných vězeňských hadrech. Co tato přízračná scéna znamená?   Je jaro roku 1945, druhá světová válka se chýlí ke konci. Jezero Stolpsee
Stinná stránka rozvinutějších mozků: rychleji stárnou
21stoleti.cz
Stinná stránka rozvinutějších mozků: rychleji stárnou
Lidský mozek, více než jakýkoliv jiný orgán, odlišuje náš druh od ostatních. Během posledních přibližně sedmi milionů let se jeho velikost a složitost výrazně zvýšila, což nám umožnilo používat jazyk,
&Beyond: Nezapomenutelné safari napříč východní Afrikou pro romantiky i dobrodruhy
iluxus.cz
&Beyond: Nezapomenutelné safari napříč východní Afrikou pro romantiky i dobrodruhy
&Beyond, světově uznávaný lídr v oblasti luxusní ekoturistiky, představuje své rozmanité portfolio safari lodgů a kempů ve východní Africe. Jako lídr v oblasti zodpovědného cestovního ruchu organi
Dechberoucí „katedrála“ v oblacích
rezidenceonline.cz
Dechberoucí „katedrála“ v oblacích
Třípodlažní penthouse na vrcholu nejvyššího věžáku severně od 72. ulice v New Yorku „patřil“ jednomu z protagonistů populárního seriálu, mapujícího život milionářské rodiny Royových. Jakkoliv jsou jejich osudy fiktivní, nemovitosti, v nichž „žijí“, jsou velmi reálné. Ohromující luxusní byt s pěti ložnicemi, čtyřmi koupelnami a výhledem na Husdon Yards je přitom jenom jednou z nemovitostí
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz