Klasicky červená Coca-Cola a typicky modrá Pepsi jsou dva nejznámější kolové nápoje. Rozhodnout ale, který z nich chutná lépe, je obtížné. Přesto mají oba své silné fanouškovské základny, které si rozhodně stojí za svým.
A nejenom to, oba nápojový giganti se také přetahují o své místo na výsluní a jejich vzájemná rivalita dosáhla až do vesmíru!
Kdy přesně a čím spor začal, je celkem obtížné vystopovat. Z počátku se totiž jednalo o obyčejnou konkurenci, která se postupně přetavila v silný souboj, který je znám pod pojmem „kolová válka“.
Během něho se obě společnosti snažily dostat na první příčky prodeje za použití rozličných způsobů, které určily směr a podobu moderního marketingu obecně. Z něj dnes těží všichni.
Kde se vzala Coca-Cola
Slavná Coca-Cola se začala vyrábět v roce 1886. O její vznik se zasloužil lékárník John Stith Pemberton (1831–1888), který hledal něco, čím by ulevil od bolestí hlavy, podráždění žaludku i nervového vyčerpání.
Výsledkem jeho experimentů byl právě objev Coca-Coly, kterou zprvu prodával ve formě sirupu. Obchodní společnost vznikla až o šest let později v roce 1892, kdy si zaregistrovala svou obchodní značku.
Z počátku nápoj obsahoval skutečný kokain v množství přibližně 1 miligram na lahev. V roce 1902 se jeho obsah snížil a od roku 1906 se přestal přidávat úplně, přesto si Coca-Cola svou typickou chuť zachovala.
Jaké je její skutečné složení dodnes není veřejně známo. Je to jedno z nejstřeženějších tajemství a kompletní recepturu znají pouze dva lidé na celém světě!
Vznik Pepsi
U Pepsi byl příběh obráceně. Nejprve vznikla v roce 1898 značka Pepsi a teprve v roce 1893 pak sladká kolová limonáda.
Také za jejím vznikem stál lékárník, v tomto případě Caleb Bradhamom (1867–1934), který také hledal lék na podrážděný žaludek. Název odvodil od pepsinu, tedy látky, která na takovéto potíže pomáhá.
Teprve o 10 let později si registroval ochrannou známku a začal svůj sirup nabízet a prodávat dalším lékárnám. Jen o dva roky později měla Pepsi 240 franšíz ve 24 státech USA.
A souboj může začít
Od roku 1903 se tak na americkém trhu oficiálně pohybovaly dvě značky, které prodávaly velmi podobné nápoje. První reklamy byly hlavně lokální a cílené v blízkosti lékáren, kde byly nápoje k dostání. Postupně si ale obě firmy začaly tzv. „lézt do zelí“.
Nejprve měla navrch Coca-Cola díky řadě působivých reklam. Jednou z nich byla také ikonická kampaň, ve které Coca-Colu přinášel samotný Santa Claus.
Proti tomu se Pepsi rozhodla vyrazit během roku 1939 do boje s reklamní znělkou, která je považovaná za první, jež kdy vznikla. Vysílala se v rádiích a společnost umístila více než milion kopií nahrávky do jukeboxů po celých státech.
Vojáci vs. rodina
Když USA vstoupily do druhé světové války, zavázal se Ernest Woodruff (1863–1944), tehdejší majitel společnosti, že „každý americký voják si bude moct dovolit koupit lahev Coca-Coly za 5 dolarů, bez ohledu na to, kde slouží, nebo kolik nás to bude stát“.
Ve spolupráci s americkou armádou tak Coca-Cola vybudovala 64 stáčíren, které byly schopné zásobovat vojáky na všech frontách v Evropě, Africe i Tichomoří. Nápoj se díky tomu stal světově známým a po skončení války nic nebránilo masivní expanzi.
Pepsi se naproti tomu rozhodla změnit obchodní strategii a stát se hlavně lifestylovou značkou. V reklamách se objevovaly vkusně oblečené páry a limonáda se prezentovala jako kvalitní nápoj ideální pro celou rodinu.
Většina reklam navíc lákala na štíhlost žen, kterou mělo zaručit právě popíjení Pepsi. Navíc začala cílit reklamu přímo na afroamerickou komunitu a její členy najímat jako zaměstnance.
To mělo za následek, že došlo ke snadnější inkluzi a začlenění tmavších obyvatel mezi plnohodnotné členy společnosti.
Se Sovětským svazem na věčné časy
Také Pepsi se rozhodla pro světovou expanzi. V zahraničí platila místním celebritám za reklamu na své výrobky, ale největší senzací se stala v Sovětském svazu.
Sem se dostala na pulty jako první americké spotřební zboží, kde v rámci podpory expanze dokonce vystupoval viceprezident Richard Nixon (1913–1994) a Nikita Chruščov (1894–1971)!
Navíc v USA odstartovala Pepsi Challenge, kdy zástupci společnosti v různých obchodních centrech dávali zákazníkům ochutnávat kolové nápoje a zjišťovali, co chutná lépe. Poté odhalili obě lahve a ukázali, co zákazníkům více chutná.
Popularita Pepsi dosahovala maxima a stala se nejprodávanější limonádou v supermarketech. A právě proto se od poloviny 70. let začala vzájemná rivalita skutečně nazývat „kolovou válkou.“
Cola Wars nebo Star Wars?
V roce 1984 přišla Coca-Cola s přelomovým nápadem podávat své nápoje astronautům přímo ve vesmíru. Vyvinula proto plechovku, která by měla fungovat také ve stavu beztíže a udržovat Coca-Colu perlivou, aniž by z plechovky vystřikovala.
NASA souhlasila, aby astronauti plechovku ve vesmíru vyzkoušeli. O projektu se ale dozvěděla také Pepsi a vyvinula vlastní plechovku. V Roce 1985 mohli astronauti skutečně oba nápoje ve vesmíru ochutnat, ale výsledky nebyly nijak valné.
NASA ani jeden nápoj nepřidala do zásob potravin budoucího raketoplánu, což obě společnosti trochu umírnilo.
Podobná chuť, rozdílná tvář
Coca-Cola od roku 1931 stále využívá původního ikonického nápadu se Santa Clausem a dodnes se snaží vyvolávat u zákazníků hlavně příjemné pocity. Pepsi naopak sází na co neznámější tváře.
V jejích reklamách se tak objevují hvězdy jako Michael Jackson (1958–2009), Britney Spears (*1981), Ray Charles (1930–2004), Pink (*1979) nebo David Beckham (*1975).
Současně obě společnosti podporují profesionální sport. Coca-Cola je od roku 1928 spojena s olympijskými hrami a Pepsi má uzavřenou dlouhodobou smlouvu s NFL, profesionální ligou amerického fotbalu.
Konec? Kdepak.
Ačkoliv už soupeření mezi Coca-Colou a Pepsi není tak výrazné jako v minulém století, kdy se společnosti snažily vzájemně trumfnout ve všech možných i nemožných ohledech, rivalita tak úplně neskončila.
Stále se snaží nacházet způsoby, jak nalákat nové zákazníky, vytvářejí nové více či méně úspěšné příchutě svých typických nápojů. Reklama dnes prostoupila také do filmů, seriálů a na internet. A nebojí se udělat si ze sebe navzájem i srandu.
Obě společnosti dnes kontrolují tři čtvrtiny veškerého prodeje sycených nealkoholických nápojů v USA. Coca-Cola je, co se týká čísel, jasným vítězem. Zabírá téměř 45 % trhu, kdežto Pepsi asi 26 %.
Nakonec se tak Pepsi nikdy nepodařilo vyrovnat se v prodeji svému červenému protihráči. Přesto mají oba nápoje své nezastupitelné místo v srdcích mnoha zákazníků.