V klidu vstoupí do afghánského vzdušného prostoru, sestoupí na požadovanou výšku, zamíří cíl a bomby už padají na potemnělou krajinu. O několik tisíc metrů níže si nepřátelští vojáci libují, jaký mají klídek. Na radaru totiž nic nevidí.
Stačí, aby se objevily a lidé se okamžitě mají na pozoru. Americká armáda to moc dobře ví, a tak bombardéry B-2 Spirit často využívá pouze k demonstraci síly. Když ani to nezabere, letoun umí bolestivě udeřit!
Armádní bumerang
Být během studené války o krok napřed před nepřítelem – to je heslo Spojených států. Na přelomu 70. a 80. let touží po modernizaci vzdušného arzenálu, a tak osloví dvojici firem Boeing a Northrop.
Mezitím se nad skicami sklání designéři, jeden z nich – Hal Markarian (1929-2012) tužkou načrtne zvláštní tvar. Stroj svým zjevem připomíná bumerang, protože nemá zadní křídlo. Inženýři se vrhají do práce na přísně tajném projektu.
Všichni zainteresovaní musí mít speciální prověrku a součástky se kupují pod falešnými jmény. Konstrukce roste v bývalé fabrice Fordu nedaleko kalifornského městečka Pico Rivera. Jenže čím je letadlo, které spatří světlo světa v listopadu 1988, tak děsivé?
Kam zmizelo?
Přídomek Spirit (v překladu Duch) přesně vystihuje, co B-2 umí. Bombardér totiž využívá stealth technologii, díky níž je neviditelný pro většinu radarů. Může za to speciální materiál karoserie a také aerodynamický tvar.
Nenašli byste za ním ani typickou stopu, protože výfukové plyny jsou okamžitě ochlazovány. Na rozdíl od ostatních letadel se do B-2 vměstnají jen dva piloti. Oba si ale užívají dechberoucí výhled z patnáctikilometrové výšky.
Když je omrzí, stačí na to šlápnout, maximálka Ducha se pohybuje kolem tisícovky kilometrů za hodinu. Za zmínku stojí i nádrž, do níž se vejde palivo na 11 tisíc kilometrů.
Pokud by bombardér chtěl absolvovat cyklistický závod Tour de France – zvládl by ho bez dotankování rovnou třikrát!
Hodně drahá hračka
Takovou přednost armáda uvítá a hned využije během první mise v Kosovu v roce 1999. Stroje se odlepí od země v Missouri, v klidu dorazí nad Evropu, kde vyplivnou bomby a vrátí se zpět domů. Akce trvá 30 hodin.
„B-2 mohou za zničení 33 % všech vytyčených cílů, a to jen během 50 letů,“ tvrdí historici. Jen pro představu – NATO tehdy zorganizuje na 34 000 bojových misí! To ale není nic proti tomu, co zlověstně temné bombardéry zvládnou o dva roky později.
Mají na svědomí nejdelší bojový let světa, protože posádka vyrazí do Afghánistánu, kde vypustí smrtelný obsah. Piloti tehdy stráví v sedačkách 44 hodin. „Občas jsme se zvedli a prošli,“ hodnotí výkon.
Když přistanou, nechají běžet motor a vymění se za čerstvé kolegy. Ti odletí s B-2 zpět domů, a tak počítejme dalších 30 hodin! Americká pýcha, jejíž rozpětí křídel se zastaví na 52 metrech, unese až 16 jaderných bomb. Nepohrdne ani termonukleárními pumami.
Vláda zprvu objedná 135 letounů, jenže rozmach zastaví cena – ta se pohybuje kolem 2 miliard amerických dolarů. Armáda dnes disponuje 20 stroji a má v plánu je udržovat až do roku 2032, poté by je měla nahradit novinka s označením B-21.