„Dáme si do bytu, dáme si vázu, do vázy kytici, pod vázu stůl, ke stolu židli, kdo židli má, bydlí…,“ zní text písně, kterou v 60. let 20. století zpívá Yvetta Simonová s Milanem Chladilem. Dobový šlágr opěvuje kus nábytku, bez kterého se neobejdeme.
Ve 20. století se stává milníkem vývoje nábytkového designu.
Maďarský student designu Marcel Breuer představil roku 1925 na Bauhausu ve Výmaru nábytek z ohýbaných chromových trubek. Křeslo Wassilly, pojmenované po malíři Vasiliji Kandinském, se stalo hitem sezony.
Breuer se jeho designem výborně trefí do doby: všichni už jsou otrávení z všudypřítomných secesních dekorů. Přísný funkcionalismus vítají jako příjemnou změnu. O několik let později Breuer vystavil první dvounohou židli s pružícím krakorcem. Ta se stala nejslavnější židlí dvacátého století.
Plastový evergreen
Designéři Charles a Ray Eamesovi začali úspěšně využívat plasty. V New Yorku představili křeslo ze sklolaminátové skořepiny. Povedlo se jim skvěle. Jeho designem se dodnes inspirují tvůrci po celém světě.
Pražané se s tímto typem sedaček potkávají při svých cestách v tramvajích.
Na tradici plastového nábytku navázal dánský designér Verner Panton, který po pětiletém vývoji stvořil Panton, židli z plastické hmoty s volně pružícím sedákem z jednoho kusu, vyráběnou vstřikováním. Při jejím tvarování využil zkušeností Marcela Breuera.
Překližka a hliník
Dalším mezníkem je rok 1956, kdy si manželé Eamesovi vyzkoušeli technologii tvarování překližky. Slavné křeslo No. 670 a jeho čalouněná podnožka No.
671 zhotovené pro nábytkářskou firmu Hermana Millera jsou symbolem designu padesátých let.
Manželé Eamesovi pokračují ve své tvorbě. Roku 1958 pro německou společnost Vitra vytvářejí úplnou novinku – Aluminium Chair.
Židle neměla klasický tvar sedáku a mezi bočními hliníkovými komponentami byla vypnuta kůži nebo síťovina, která se výborně přizpůsobila lidskému tělu. Vyrábí se dodnes.
Nové materiály a experimenty
Brazilští designéři Fernando a Humberto Campano se na konci 20. století snaží vymezit se a objevit něco, co tu ještě nebylo:
„Rušíme navyklé způsoby využívání materiálů a vytváříme tak v našich předmětech neklidný svět experimentování, tvořivosti a novátorství.“
Možnosti designu a výroby se posouvají dál. Existuje křeslo z polystyrenu, nebo mumifikovaná židle. Neotřelé nápady vedou k vývoji nových technologií a posunu pohledu na design užitných předmětů.