Lidstvo stojí na prahu vytvoření nové rasy strojové inteligence a zároveň na začátku nové éry vytvoření paralelního světa internetu a metaversa.
„To s sebou přináší zvýšení kvality života, ale také potlačení individuality,“ uvedl v rámci diskuse CreativeTalks ekonom Tomáš Sedláček.
Metaversum představuje různé virtuální světy, ve kterých dochází k sociálnímu propojení. Tuto novou „realitu“ vizionáři označují jako budoucí internet.
Ten se bude prolínat s reálným světem pomocí virtuální reality, brýlí, klasického internetového rozhraní, nebo příštích nových technologií. „Meta“ znamená nadřazené ostatním světům, „verzum“ je pak vesmír, či rovnou „metavesmír“.
CreativeTalks pořádané českou společností Creative Dock se zúčastnili technologičtí a ekonomičtí guruové z různých oblastí.
Například švýcarská inovátorka Linda Armbruster, expert na byznysový foresighting Tobias Heger, matematik a kandidát na prezidenta Karel Janeček a odbornice na umělou inteligenci Dita Malečková.
Nová rasa je další evoluční úroveň
Podle účastníků diskuse by se lidé neměli nové rasy strojové inteligence bát, ale přijmout ji jako další evoluční stupeň.
Malečková upozornila na to, že podle jejích zkušeností s nejnovějšími modely umělé inteligence je strojová inteligence už dnes neuvěřitelně mentálně plastická.
„Možná se měníme na prostorové výpočty, na nějaké virtuální prostředí, kde můžeme pohybovat se svými avatary,“ podotkla.
„Budeme více propojeni a současně víc osamoceni“
Podle Janečka lidé budou moci díky technologiím využívat mnohem více vědomostí a znalostí, ale měli by si zachovat vědomí své individuality a jedinečnosti. Armbrusterová dodala, že cítí posun nové přicházející technologie především v úrovni sdílení zážitků.
Podle Sedláčka může být ale přechod na některé nové technologie z ekonomického pohledu sporný. Například dnešní model webu označovaný 2.0 považuje za geniální v oblasti monetizace a financování.
Klade si proto otázku, kdo bude chtít na budoucím „metaverzním“ webu 3.0 za všechno platit penězi, když dnes má spoustu věcí zdarma, respektive výměnou za osobní údaje.