Halou zaburácí motor, následuje tvrdý náraz a předek vozu prakticky mizí. O pár chvil později vyprošťují z auta také oranžovou figurínu. Nehodu sice „přežívá“, ale půjde ještě použít? Inženýři doufají, protože nový exemplář by je přišel na pořádný balík!
První smrtelná nehoda zaviněná vozem proběhne v roce 1869, postupem času počty raněných a mrtvých raketově rostou. Vědci si lámou hlavy, jak tomu předejít. První testy probíhají za asistence mrtvol či zvířat.
Výjimkou je americký plukovník John Stapp (1910–1999), který se hned několikrát stane testovací figurínou. Absolvuje pokus na raketových saních jedoucích až 1000 kilometrů v hodině! Odborníci následně zkoumají, jak jeho tělo reaguje při prudkém zastavení.
Vítej Same!
Revoluce nastává v 50. letech, kdy vrcholí hlasy moralistů, kterým vadí neetické pokusy. V téže chvíli finišuje vývoj zbrusu nových testovacích figurín. Na trh přichází produkt s názvem Sierra Sam.
Tělo má převážně z gumy a nečekají ho příliš světlé zítřky. Na rozdíl od mrtvol dokáží technici lépe sledovat, co se děje s páteří a krkem. Primárně ho používají letecké společnosti.
Automobilový průmysl ale okamžitě zbystří, protože ve figurínách vidí obrovský potenciál. Velkým pokrokem se stává Mark I, jehož odborníci zhotoví ze sádrového odlitku dospělého muže. Lebku má obsypánou senzory, které měří zrychlení a sílu nárazu.
Páteř tvoří série kloubů, jenž dokáží simulovat pohyb té lidské. Další důležitý prvek, žebra, má z ocelových trubek. Celá figurína je potažena vinylovou kůží.
Figurínová rodinka
V lednu roku 1971 spatří světlo světa Hybrid I, jeho výška a hmotnost odpovídá průměrnému muži.
O pár měsíců později vychází vylepšený model Hybrid II a třetí do party přibude roku 1977. Zatím poslední model s nekreativním názvem Hybrid III je 175 centimetrů vysoký 77 kilogramů vážící. V drtivé většině testů usedá na sedadlo řidiče.
Není v tom ale sám. Občas ho vystřídá dvoumetrová figurína s přezdívkou Velký bratr, která se stokilovou váhou věrně simuluje následky nehody u mohutnějších řidičů. Součástí nové „kolekce“ je i drobnější ženský model. Zvláštní rodinku doplňují i děti.
Závaží na rozloučenou
Kostru figuríny tvoří hliník s ocelí, v hrudi najdeme šest plastových žeber. Celkově se Hybrid III skládá ze 350 rozličných částí. Drtivou většinu z nich vyrábí americká firma Denton, kde se Dumíci také montují.
Nejdříve jsou „kosti“ obalené vinylovou kůží. Až poté se celá figurína dává dohromady, velmi důležité je připevnění hlavy na tělo. Na tuto oblast technici upínají své zraky, protože během nehod dostává nejvíce zabrat právě krk.
Po kompletaci přichází na řadu senzory, kterými je figurína doslova obsypaná. Například pro měření zrychlení hlavy má Dumík v lebce nainstalovaný mašinku na měření zrychlení. Těsně před opuštěním domovské továrny zažívá model muka.
Technici jej vystavují zatěžkávacím zkouškám, jako například upuštění dvacetikilového závaží na hrudník. Pokud projde, může vyrazit vstříc svému osudu.
Drahá legrace
Jak ale vypadá takový běžný pracovní den Crash Test Dummyho? Jeho úlohu zná snad každý, sednout za volant a „užít“ si crash test. Nic ale není jen tak. Než se poprvé otočí kola vozu, prochází figurína přísnou kontrolou.
Technici především kalibrují všechny senzory a přístroje. Po připoutání čeká nešťastníka náraz do deformovatelné bariéry, která má jasně dané parametry. Dalším faktorem je rychlost, ta se pohybuje v rozmezí od 30 do 64 kilometrů za hodinu.
Po srážce se k vozidlu vrhnou odborníci a vše bedlivě zkoumají. Samotného řidiče čeká speciální zacházení, technici musí zkontrolovat na 80 senzorů!
V žádném případě se panák nevyhazuje, protože jeho cenovka se pohybuje někde mezi 200 000 až 600 000 amerických dolarů. I po vydařeném pokusu potřebují Dumíci k „lékaři“, ti zkontrolují všechna čidla. Nasazování životů zkušebních figurín ale nepřichází nazmar.
Testy v testovacím centru totiž slouží ke zlepšování bezpečnostních prvků a záchraně lidských životů.
Budoucnost Dumíků
Zatímco v uplynulých 40 letech se figuríny příliš nezměnily, do budoucna je čeká velký redesign. Panákům totiž schází jedna důležitá věc – nemají vnitřní orgány. V laboratořích firmy Toyota proto vzniká figurína, jíž by i Frankenstein záviděl!
Model THUMS 4 poskytuje až desetkrát více informací o vnitřních zraněních než jeho předchůdci. To ale není vše! Protože podle výzkumu je dnešní člověk obéznější než lidé v 80. letech, a tak musí Dumík ztloustnout. První prototypy váží 124 kilogramů.
Technici reagují i na fakt, že za volant mnohem častěji usedají starší lidé. Za tímto účelem vytvoří křehčí a menší figurínu ženy.