Skip to content

6 nejslavnějších osobních „tatrovek“

Jedna z nejslavnějších předválečných evropských automobilek byla v Kopřivnici založena v roce 1850 jako malá rodinná firma na výrobu kočárů a bryček. Přes několikrát změněné jméno i vlastníka je mezi veřejností slovo Tatra stále pojmem, i když na výrobu luxusních osobních automobilů společnost bohužel rezignovala.

Připomeňme si šestici slavných a hlavně krásných vozidel…

Präsident Sériová výroba od: 1898 Maximální rychlost: 22 km/hod.

Tzv. NW Präsident (Nesseldorfer Wagenbau) byl první sériově vyráběný vůz na území Česka. Jeho duchovním otcem byl automobilový vynálezce Leopold Sviták. V porovnání s Benzovým vozem Instructor, u nějž se inspiroval, vynikal nejen originální, ale i luxusní konstrukcí, jež v mnohém ještě připomínala kočár.

Krátce po dokončení uskutečnil první vyrobený vůz propagační cestu z Kopřivnice do Vídně. Trasu 328 km ujel za 24,5 hod., vlastní jízda pak trvala 14,5 hod., což představuje průměrnou rychlost 22,62 km/hod.

Originál je k vidění v pražském Národním technickém muzeu.

Tatra 11
Tatra 11

Tatra 11 Sériová výroba od: 1923 Maximální rychlost: 70 km/hod.

Slavný konstruktér Hans Ledwinka zde prvně použil základy tzv. tatrovácké koncepce, speciálního automobilového rámu s nezávislým zavěšením kol. Základem rámu je nosná roura s uvnitř uloženou hnací hřídelí, na kterou se připojují nápravové rozvodné skříně.

Celek tak slouží jako samonosná konstrukce podvozku. Pokroková konstrukce vynikala nejen pevností, ale i nízkou hmotností – vůz vážil jen 680 kg. Tatra 11 se vyráběla v různých provedeních s otevřenou i uzavřenou kabinou.

Speciálně upravené vozy řízené továrním jezdcem Aloisem Veřmiřovským se úspěšně účastnily i automobilových závodů.

T87
Tatra 87

Tatra 87 Sériová výroba od: 1937 Maximální rychlost: 160 km/hod.

Luxusní tatru proslavila především dvojice cestovatelů Hanzelka–Zikmund, kteří s tímto vzduchem chlazeným stříbrně natřeným automobilem projeli Afriku a Jižní Ameriku. Díky schopnosti dosáhnout až 160 km/hod.

, patřil tento vůz k nejrychlejším na světě. V hodnocení The New York Times se Tatra 87 stala v roce 2010 sběratelským vozem roku. Během 13 let bylo vyrobeno 3023 vozů, z nichž mnohé byly exportovány.

K jejich majitelům patřili například letecký konstruktér Ernst Heinkel, Eliška Junková, česká automobilová závodnice, spisovatel John Steinbeck, generál Erwin Rommel, Vítězslav Nezval, básník, a řada dalších osobností.

Tatraplan
Tatraplan

Tatraplan Sériová výroba od: 1947 Maximální rychlost: 130 km/hod.

Vývoj Tatraplanu byl zahájen již na konci druhé světové války a měl být pokračovatelem úspěšné Tatry 87. Vinou nekompetentních komunistických plánovačů byla v roce 1951 výroba převedena do Mladé Boleslavi a zde vyráběné vozy již kvalitou neodpovídaly těm původním kopřivnickým.

Původní značení vozu bylo Tatra 107, pozdější název vycházel z nové poválečné koncepce číslování. Název Tatraplan byl vytvořen na základě aerodynamické podobnosti vozu s letadlem. Později komunisté jméno v souvislosti s dvouletým plánem změnili na Tatraplán.

T603
Tatra 603

Tatra 603 Sériová výroba od: 1955 Maximální rychlost: 160 km/hod.

Populární šestsettrojka byla posledním tatrováckým vozem s proudnicovou karosérií. Vznikla jako výsledek poptávky po reprezentativním vozidle pro potřeby vlády, ministerstev a komunistické strany. První velký mezinárodní úspěch slavila Tatra 603 na světové výstavě Expo 58 v Bruselu.

Celkem bylo vyrobeno 20 422 vozů, z nichž jen minimum bylo exportováno do zemí bývalého východního bloku, jedna byla vyrobena s klimatizací speciálně pro kubánského vládce Fidela Castra. Využívaly je však takřka všechny československé zastupitelské úřady v zahraničí.

Tatra613
Tatra 613

Tatra 613 Sériová výroba od: 1974 Maximální rychlost: 190 km/hod.

Nástupce Tatry 603 byl určen především pro nejvyšší státní a stranické funkcionáře a nebyl volně prodejný. Vyráběl se v malých sériích s velkým podílem ruční práce, proto byla jeho výroba nákladná. Na designu karosérie se podílela italská firma Corrozzeria Vignale.

První vozy byly karosovány přímo v Itálii. Většinově vyráběným typem byla karosérie sedan, ale existovala i speciální provedení určená pro záchranáře a hasiče, sanitky, montážní a policejní vozy, V neposlední řadě byly postaveny i speciální přehlídkové vozy, tzv.

landaulety, tedy vozy se stahovací střechou nad zadními sedadly.

Foto: Pavel Šmejkal
Právě v prodeji
reklama
Sdílej!
Komentáře
Další články z rubriky Žebříčky
Zobrazit více …

Nenechte si ujít další zajímavé články

Zlá energie ji změnila
skutecnepribehy.cz

Zlá energie ji změnila

Jsem rozvedená, se dvěma dětmi....
Opět Havanský syndrom: Útok na tajné cestě šéfa CIA
enigmaplus.cz

Opět Havanský syndrom: Útok na...

Nikdo není v bezpečí a každý se může stát terčem...
Zlín: Baťa všude, kam se podíváš
epochanacestach.cz

Zlín: Baťa všude, kam se...

Východomoravská metropole...
Unikátní fakta o dětském mikrobiomu
21stoleti.cz

Unikátní fakta o dětském...

Zdánlivě „přátelské“ bakterie, které žijí přirozeně ve...
Nejslavnější filmové automobily. Znáte je všechny?
epochalnisvet.cz

Nejslavnější filmové...

Hrdinové akčních filmů jsou sekáči...
Než prozřela, léta si lhala do kapsy
nasehvezdy.cz

Než prozřela, léta si lhala...

Traumatické dětství,...
LEPŠÍ.TV? Televize pro opravdové gurmány!
tisicereceptu.cz

LEPŠÍ.TV? Televize pro...

Recepty i televizní hvězdy na jednom talíři! Jako by se...
3x pacienti, kteří se z bezvědomí probudili se skrytým talentem
enigmaplus.cz

3x pacienti, kteří se z...

Lidský mozek je neuvěřitelně složitý mechanismus, který věda...
Když se řekne lavice…
panidomu.cz

Když se řekne lavice…

…každý si představí něco jiného. Tenhle...
Věří i nadále svému novému partnerovi?
nasehvezdy.cz

Věří i nadále svému novému...

Ačkoli se zdá, že někdejší...
První vodíkový vrtulník dostává obrysy
iluxus.cz

První vodíkový vrtulník...

Za duchovního otce letectví je právem...
Raz, dva, tři, čtyři… The Wave!
rezidenceonline.cz

Raz, dva, tři, čtyři…...

Při pohledu z ulice Mornigside ve Venice,...