Skip to content

6 nejslavnějších osobních „tatrovek“

Jedna z nejslavnějších předválečných evropských automobilek byla v Kopřivnici založena v roce 1850 jako malá rodinná firma na výrobu kočárů a bryček. Přes několikrát změněné jméno i vlastníka je mezi veřejností slovo Tatra stále pojmem, i když na výrobu luxusních osobních automobilů společnost bohužel rezignovala.

Připomeňme si šestici slavných a hlavně krásných vozidel…

Präsident Sériová výroba od: 1898 Maximální rychlost: 22 km/hod.

Tzv. NW Präsident (Nesseldorfer Wagenbau) byl první sériově vyráběný vůz na území Česka. Jeho duchovním otcem byl automobilový vynálezce Leopold Sviták. V porovnání s Benzovým vozem Instructor, u nějž se inspiroval, vynikal nejen originální, ale i luxusní konstrukcí, jež v mnohém ještě připomínala kočár.

Krátce po dokončení uskutečnil první vyrobený vůz propagační cestu z Kopřivnice do Vídně. Trasu 328 km ujel za 24,5 hod., vlastní jízda pak trvala 14,5 hod., což představuje průměrnou rychlost 22,62 km/hod.

Originál je k vidění v pražském Národním technickém muzeu.

Tatra 11
Tatra 11

Tatra 11 Sériová výroba od: 1923 Maximální rychlost: 70 km/hod.

Slavný konstruktér Hans Ledwinka zde prvně použil základy tzv. tatrovácké koncepce, speciálního automobilového rámu s nezávislým zavěšením kol. Základem rámu je nosná roura s uvnitř uloženou hnací hřídelí, na kterou se připojují nápravové rozvodné skříně.

Celek tak slouží jako samonosná konstrukce podvozku. Pokroková konstrukce vynikala nejen pevností, ale i nízkou hmotností – vůz vážil jen 680 kg. Tatra 11 se vyráběla v různých provedeních s otevřenou i uzavřenou kabinou.

Speciálně upravené vozy řízené továrním jezdcem Aloisem Veřmiřovským se úspěšně účastnily i automobilových závodů.

T87
Tatra 87

Tatra 87 Sériová výroba od: 1937 Maximální rychlost: 160 km/hod.

Luxusní tatru proslavila především dvojice cestovatelů Hanzelka–Zikmund, kteří s tímto vzduchem chlazeným stříbrně natřeným automobilem projeli Afriku a Jižní Ameriku. Díky schopnosti dosáhnout až 160 km/hod.

, patřil tento vůz k nejrychlejším na světě. V hodnocení The New York Times se Tatra 87 stala v roce 2010 sběratelským vozem roku. Během 13 let bylo vyrobeno 3023 vozů, z nichž mnohé byly exportovány.

K jejich majitelům patřili například letecký konstruktér Ernst Heinkel, Eliška Junková, česká automobilová závodnice, spisovatel John Steinbeck, generál Erwin Rommel, Vítězslav Nezval, básník, a řada dalších osobností.

Tatraplan
Tatraplan

Tatraplan Sériová výroba od: 1947 Maximální rychlost: 130 km/hod.

Vývoj Tatraplanu byl zahájen již na konci druhé světové války a měl být pokračovatelem úspěšné Tatry 87. Vinou nekompetentních komunistických plánovačů byla v roce 1951 výroba převedena do Mladé Boleslavi a zde vyráběné vozy již kvalitou neodpovídaly těm původním kopřivnickým.

Původní značení vozu bylo Tatra 107, pozdější název vycházel z nové poválečné koncepce číslování. Název Tatraplan byl vytvořen na základě aerodynamické podobnosti vozu s letadlem. Později komunisté jméno v souvislosti s dvouletým plánem změnili na Tatraplán.

T603
Tatra 603

Tatra 603 Sériová výroba od: 1955 Maximální rychlost: 160 km/hod.

Populární šestsettrojka byla posledním tatrováckým vozem s proudnicovou karosérií. Vznikla jako výsledek poptávky po reprezentativním vozidle pro potřeby vlády, ministerstev a komunistické strany. První velký mezinárodní úspěch slavila Tatra 603 na světové výstavě Expo 58 v Bruselu.

Celkem bylo vyrobeno 20 422 vozů, z nichž jen minimum bylo exportováno do zemí bývalého východního bloku, jedna byla vyrobena s klimatizací speciálně pro kubánského vládce Fidela Castra. Využívaly je však takřka všechny československé zastupitelské úřady v zahraničí.

Tatra613
Tatra 613

Tatra 613 Sériová výroba od: 1974 Maximální rychlost: 190 km/hod.

Nástupce Tatry 603 byl určen především pro nejvyšší státní a stranické funkcionáře a nebyl volně prodejný. Vyráběl se v malých sériích s velkým podílem ruční práce, proto byla jeho výroba nákladná. Na designu karosérie se podílela italská firma Corrozzeria Vignale.

První vozy byly karosovány přímo v Itálii. Většinově vyráběným typem byla karosérie sedan, ale existovala i speciální provedení určená pro záchranáře a hasiče, sanitky, montážní a policejní vozy, V neposlední řadě byly postaveny i speciální přehlídkové vozy, tzv.

landaulety, tedy vozy se stahovací střechou nad zadními sedadly.

Foto: Pavel Šmejkal
Právě v prodeji
Sdílej!
Komentáře
Další články z rubriky Žebříčky
Zobrazit více …

Nenechte si ujít další zajímavé články

Pelmeně s kysaným zelím
nasehvezdy.cz

Pelmeně s kysaným zelím

Ruská klasika, kterou s naším receptem...
Zpěvačku Lady Gaga prý pronásledoval na světovém tour duch
enigmaplus.cz

Zpěvačku Lady Gaga prý...

Hvězdy formátu zpěvačky Lady Gaga jsou nejspíše zvyklé...
Zvíkovská věž Markomanka: Místo s tajemnou pověstí
enigmaplus.cz

Zvíkovská věž Markomanka:...

V Jihočeském kraji ležící hrad Zvíkov je krásnou...
Pacienty po covidu chtějí sledovat plicní lékaři
21stoleti.cz

Pacienty po covidu chtějí...

Měl by člověk, který prodělal koronavirovou...
Jak si plave robodelfín?
21stoleti.cz

Jak si plave robodelfín?

Plavání s živými delfíny již dnes není nic...
Bulharsko s vůní růží
epochanacestach.cz

Bulharsko s vůní růží

Najdete tu pláže,...
Jakými dědičnými chorobami můžeme trpět?
epochalnisvet.cz

Jakými dědičnými chorobami...

Existují onemocnění, za které jsme zodpovědní my...
Branišovský les: Svědectví o levitujícím muži
enigmaplus.cz

Branišovský les: Svědectví o...

Branišovský les – místo na...
Ve znamení geometrie a olivovníků
rezidenceonline.cz

Ve znamení geometrie a...

Prosklené atrium se vzrostlou zelení, viditelnou téměř...
Josef Kemr – Děda Komárek a jeho vrtochy
nasehvezdy.cz

Josef Kemr – Děda...

Byl to člověk velmi složitý a hluboce věřící....
Dětský areál Šťastná země – Radvánovice
epochanacestach.cz

Dětský areál Šťastná země –...

Tento areál je pro...
Foreo Bear: Chytré zařízení zpevňující pleť
iluxus.cz

Foreo Bear: Chytré zařízení...

Inovativní značka FOREO uvádí na trh další...