Automobilový průmysl vytváří téměř desetinu HDP České republiky a na exportu naší země se podílí zhruba čtvrtinou.
Případy užití založené na technologiích Ericssonu ukazují, jak konektivita proměňuje výrobny v chytré továrny a zvyšuje tak jejich produktivitu i konkurenceschopnost
v nejistých časech.
Jednou z nejnovějších aplikací technologií Průmyslu 4.0 v sektoru automotive je továrna na motory společnosti Ford ve španělské Valencii, v jejíchž halách se testuje mimo jiné flotila automaticky řízených vozíků (AGV – Automated Guided Vehicle), ovládání těchto mobilních robotů pomocí lidských gest či také uplatnění virtuální reality (VR).
S tím, že různé přístroje a řešení jsou propojeny prostřednictvím dedikované samostatné 5G sítě vybudované společností Ericsson.
Přestavba provozovny s 900 zaměstnanci na skutečnou chytrou továrnu je součástí partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP) Horizon 2020 5G Infrastructure, společné iniciativy Evropské komise a evropských ICT firem zaměřených na vývoj a uplatňování inovativních řešení založených na komunikačním standardu 5G.
AI jede!
Konkrétně VR je také klíčovým prvkem nedávno představeného proof-of-concept digitálního dvojčete výrobního komplexu výrobce autobaterií Hyperbat v britském Coventry.
Digitální dvojče je virtuální model fyzického objektu, kterým se lze procházet prostřednictvím digitálního rozhraní, jakým jsou VR brýle.
Systém běžící na 5G síti od společnosti Ericsson umožňuje inženýrům Hyperbat virtuálně zkoušet výrobky či technologie výroby v měřítku 1:1 v podmínkách tovární haly či v reálném čase pracovat na určitém návrhu, aniž by se museli fyzicky potkávat.
„Pokročilé digitální technologie mají potenciál výrazně proměnit tradiční výrobní procesy ve smyslu zvýšení efektivity procesů produktového managementu, dodavatelského řetězce i samotného provozu továrny.
Ať už jde o výrobny Fordu nebo Hyperbatu, stále bohatší praxe potvrzuje, jak klíčovou roli budou hrát nízká latence, Edge Computing či bezdrátové sítě také v automobilovém průmyslu.
Technologie průmyslového 5G od Ericssonu umožňují všechny tyto i další dalekosáhlé inovace v tomto pro Česko klíčovém automobilovém odvětví,“ říká Jiří Rynt, Key Account Manager ve společnosti Ericsson.
Lepší technologie
Před více než půl rokem otevřel Mercedes-Benz ve svém továrním areálu v Sindelfingen závod Factory 56 určený ke kompletaci limuzín třídy S. Tradiční montážní linka v principu pořád vycházející z časů Henryho Forda je zde částečně nahrazena systémem robotických vozidel, které umožňují přechod z pásové výroby na cyklickou, tedy že vůz během montáže zůstává na jednom místě namísto toho, aby byl při každém výrobním kroku posouván podél linky.
Tento systém navíc dovoluje jednotlivé montážní linky rozšiřovat bez nutnosti strukturálních úprav budovy.