Skip to content

500 baterií pro elektromobil BMW i3 slouží jako úložiště energie v Británii

Tento článek je reklamním sdělením

Nejdražší součástkou auta na elektřinu je jeho baterie. Má sice omezenou životnost 8 až 10 let, ale pak ještě nemusí patřit do starého železa. Mnohé automobilky se snaží vdechnout použitým kusům „druhý život“ a provozují je jako zásobárny energie klidně dalších 10 let. Překvapivě 5 stovek zbrusu nových baterií pro BMW i3 se v žádném elektroautě ani neohřálo a rovnou je poslali rovnou stabilizovat elektrickou síť poblíž větrné elektrárny ve Walesu.

Elektromobil BMW i3 se podle statistiky portálu EVObsession stal loni v Evropě dokonce 2. nejprodávanějším autem čistě na elektrický pohon. To znamená, že německá automobilka se při prodeji baterií v žádném případě jen nezbavovala zbytečného harampádí, které by jinak na trhu neudala.

Baterky z elektroaut stabilizují elektrickou síť

Zkrátka nabídka od švédské energetické firmy Vattenfall musela být dostatečně výhodná, aby se vyplatilo 500 baterií s kapacitou 33 kWh, původně určených pro elektromobil i3, rovnou instalovat jako úložiště elektřiny. Společnost Vattenfall provozuje větrnou elektrárnu Pen y Cymoedd v britském Walesu. Obchodem s BMW tak švédská firma získala bateriový systém o výkonu 22 MW, jež pomáhá kompenzovat proměnlivou výrobu elektřiny z větrných turbín.

Kam míří staré baterky z elektroaut?

Do „důchodu“ odchází baterie v elektromobilech, když jejich kapacita klesne zhruba pod 80 %. Taková úroveň ale bohatě dostačuje pro jiné způsoby využití. Vysloužilé li-onky z elektromobilů použil například autovýrobce Nissan pro ukládání energie k provozu fotbalového stadionu Ajaxu Amsterdam. Baterky také často končí jako stabilizující prvky rozvodné sítě poblíž nevyzpytatelných slunečních a větrných elektráren.

Všechny staré baterie nakonec putují na recyklaci, kterou zařizují samotné automobilky. Jelikož elektromobilita se teprve rozjíždí, nejde o žádné závratné množství, spíš o jednotlivé kusy. Proto recyklace představuje zatím poměrně nákladnou záležitost. Až si auta na elektřinu oblíbí více motoristů, cena za recyklaci baterií půjde dolů.

Foto: Vattenfall
Tento článek je reklamním sdělením
Právě v prodeji
Sdílej!
Další články z rubriky Zajímavosti
Zobrazit více …

Nenechte si ujít další zajímavé články

Je umělá inteligence nebezpečná?
enigmaplus.cz

Je umělá inteligence...

Umělá inteligence...
Čína míří k Měsíci
21stoleti.cz

Čína míří k Měsíci

Začátkem posledního listopadového týdne roku 2020...
Hruškové taštičky
nasehvezdy.cz

Hruškové taštičky

Jste milovníci hrušek? Pokud ano, tento...
Designový loft na „vysoké noze“
rezidenceonline.cz

Designový loft na „vysoké...

Už jste někdy uvažovali o tom, jaké by to...
Dominikánská republika: Cestou rozmanitosti!
epochanacestach.cz

Dominikánská republika:...

Mnoho z nás se již...
Záhada století: Podivné zmizení Amelie Earhartové
enigmaplus.cz

Záhada století: Podivné...

Tato americká letkyně byla v roce 1932...
Podzimní Děčín láká krásnou přírodou
epochanacestach.cz

Podzimní Děčín láká krásnou...

Doba je dnes...
Velký návrat Must de Cartier
iluxus.cz

Velký návrat Must de Cartier

Slavná kolekce kabelek Must de Cartier...
POŽIVAČNÝ MONTEZUMA II. – Před sexem pil čokoládu
epochalnisvet.cz

POŽIVAČNÝ MONTEZUMA II....

Služebnictvo staví kolem stolu, na němž se to...
Lanýže v Brně
21stoleti.cz

Lanýže v Brně

Pokud by člověk hledal poklad mezi potravinami,...
Kráska tone v slzách: další osudová rána
nasehvezdy.cz

Kráska tone v slzách: další...

Prožívá nejtěžší chvíle života, které...
Zpěvačka Taylor Momsen prý vyfotila ducha
enigmaplus.cz

Zpěvačka Taylor Momsen prý...

Známá rockerka popsala hned několik...