Skip to content

500 baterií pro elektromobil BMW i3 slouží jako úložiště energie v Británii

Tento článek je reklamním sdělením

Nejdražší součástkou auta na elektřinu je jeho baterie. Má sice omezenou životnost 8 až 10 let, ale pak ještě nemusí patřit do starého železa. Mnohé automobilky se snaží vdechnout použitým kusům „druhý život“ a provozují je jako zásobárny energie klidně dalších 10 let. Překvapivě 5 stovek zbrusu nových baterií pro BMW i3 se v žádném elektroautě ani neohřálo a rovnou je poslali rovnou stabilizovat elektrickou síť poblíž větrné elektrárny ve Walesu.

Elektromobil BMW i3 se podle statistiky portálu EVObsession stal loni v Evropě dokonce 2. nejprodávanějším autem čistě na elektrický pohon. To znamená, že německá automobilka se při prodeji baterií v žádném případě jen nezbavovala zbytečného harampádí, které by jinak na trhu neudala.

Baterky z elektroaut stabilizují elektrickou síť

Zkrátka nabídka od švédské energetické firmy Vattenfall musela být dostatečně výhodná, aby se vyplatilo 500 baterií s kapacitou 33 kWh, původně určených pro elektromobil i3, rovnou instalovat jako úložiště elektřiny. Společnost Vattenfall provozuje větrnou elektrárnu Pen y Cymoedd v britském Walesu. Obchodem s BMW tak švédská firma získala bateriový systém o výkonu 22 MW, jež pomáhá kompenzovat proměnlivou výrobu elektřiny z větrných turbín.

Kam míří staré baterky z elektroaut?

Do „důchodu“ odchází baterie v elektromobilech, když jejich kapacita klesne zhruba pod 80 %. Taková úroveň ale bohatě dostačuje pro jiné způsoby využití. Vysloužilé li-onky z elektromobilů použil například autovýrobce Nissan pro ukládání energie k provozu fotbalového stadionu Ajaxu Amsterdam. Baterky také často končí jako stabilizující prvky rozvodné sítě poblíž nevyzpytatelných slunečních a větrných elektráren.

Všechny staré baterie nakonec putují na recyklaci, kterou zařizují samotné automobilky. Jelikož elektromobilita se teprve rozjíždí, nejde o žádné závratné množství, spíš o jednotlivé kusy. Proto recyklace představuje zatím poměrně nákladnou záležitost. Až si auta na elektřinu oblíbí více motoristů, cena za recyklaci baterií půjde dolů.

Foto: Vattenfall
Tento článek je reklamním sdělením
Právě v prodeji
reklama
Sdílej!
Další články z rubriky Zajímavosti
Zobrazit více …

Nenechte si ujít další zajímavé články

Navrženo pro relaxaci a odpočinek
rezidenceonline.cz

Navrženo pro relaxaci a...

Výrazné změny nemusejí nést vždy stopy...
Brutální mord v chatce č. 28 není dodnes vyřešen!
epochalnisvet.cz

Brutální mord v chatce č. 28...

Klidné sobotní ráno v kalifornské osadě Keddie...
Teleportace Wellesleyho Pole: Přenesl se domů, aby stihl důležitý hovor?
enigmaplus.cz

Teleportace Wellesleyho Pole:...

Vědci se již desetiletí pokoušejí najít...
Špenátový salát s kuřecím masem
tisicereceptu.cz

Špenátový salát s kuřecím...

Baby špenát ve spojení s grilovaným kuřecím je opravdu...
Miniaturní zenová zahrada
panidomu.cz

Miniaturní zenová zahrada

Prodávají se už hotové a mají sloužit jako dekorace i...
Zničí slavnější kolegyni kariéru?
nasehvezdy.cz

Zničí slavnější kolegyni...

Negativních rolí se obě umí...
Středočeský kraj: Léto? Cestování a kultura!
epochanacestach.cz

Středočeský kraj: Léto?...

Obojí k létu neodmyslitelně...
Děti se rozhodly, že ještě není pozdě!
skutecnepribehy.cz

Děti se rozhodly, že ještě...

Takový dárek k šedesátinám...
Bouřlivá válka ještě neskončila
nasehvezdy.cz

Bouřlivá válka ještě...

Pořád není klid! Ani po...
Horolezec Nimsdai Purja vytvořil dva nové světové rekordy při zdolání Mount Everestu
iluxus.cz

Horolezec Nimsdai Purja vytvořil...

Dne 16. května 2022 dosáhl Nimsdai...
Obojživelník Kaspického moře: Doprovází rybářské lodě podivný mutant?
enigmaplus.cz

Obojživelník Kaspického moře:...

Mořští lidé mají na jižním a jihozápadním pobřeží...
Čtyři roky GDPR: Bez ochrany dat by Češi přišli o úspory v bankách
21stoleti.cz

Čtyři roky GDPR: Bez ochrany dat...

Před čtyřmi lety, 25. května 2018, začalo platit v...