Skip to content

Neviditelná hrozba v klimatizaci: Víte, jak rychle se můžete nakazit v letadle?

Existuje celá řada katastrofických filmů, jejich scénář je založen na smrtící infekci šířící se na palubě letadla.

V letadle se však můžeme velmi snadno nakazit i obyčejnou chřipkou. Jak se taková infekce šíří jeho kabinou?

Zajímá vás, kam putují bacily po té, co v letadle kýchnete. Počítačová simulace ukázala, jak jejich cestu ovlivňuje klimatizace v letadle.
Zajímá vás, kam putují bacily po té, co v letadle kýchnete. Počítačová simulace ukázala, jak jejich cestu ovlivňuje klimatizace v letadle.

Zákeřné viry

Chřipka dnes už vlastně není jen tak obyčejná nemoc. Objevují se nové kmeny chřipkového viru a setkat se tak můžeme například s ptačí nebo prasečí chřipkou, které jsou vysoce nebezpečné. Infekce způsobená těmito kmeny se může rozšířit nesmírně rychle po celém světě a vyžádat si miliony obětí. Proto lékaři využili ve spolupráci s leteckými společnostmi počítačových simulací, aby zjistili, jak se mohou viry šířit ve složité cirkulaci vzduchu panující v kabině letadla.

Infografika ukazuje, jak přesně funguje větrání v letadle, čerství vzduch nabraný zvenčí se točí v trupu pomocí série klimatizačních jednotek a přívodů.
Infografika ukazuje, jak přesně funguje větrání v letadle, čerství vzduch nabraný zvenčí se točí v trupu pomocí série klimatizačních jednotek a přívodů.

Jak cirkuluje v kabině vzduch?

V letadle letícím ve velké výšce, kde je řídký vzduch, panuje stálý přetlak. Vzduch do kabiny je neustále přiváděn z výstupních otvorů ve stropě, směřuje do středu letadla a odvádí se pod nohami cestujících zpět do trupu, kde se recykluje. Výměna vzduchu je tak velmi rychlá a odborníci spočítali, že se v celém letadle vzduch vymění každé dvě minuty. Právě v této rychlosti spočívá největší nebezpečí nákazy. Pokud si v letadle někdo kýchne, drobné částice nesoucí případné viry se rychle rozšíří po nejbližším okolí. V přímém ohrožení jsou pak cestující, kteří nejsou v bezprostřední blízkosti nakaženého pasažéra.

Hrozba nákazy syndromem MERS přinutila asijské aerolinky k tomu, aby speciálně desinfikovala interiér letadel.
Hrozba nákazy syndromem MERS přinutila asijské aerolinky k tomu, aby speciálně desinfikovala interiér letadel.

Simulace omezí možnost nákazy

Protože dnes ani očkování neposkytuje 100% ochranu před novými kmeny chřipky, využívají se všechny možnosti, jak její šíření omezit. Počítačová simulace, kterou se podařilo vytvořit, nyní slouží výrobcům letadel k vylepšení cirkulace vzduchu tak, aby se měnil po krátkých úsecích kabiny a co nejrychleji putoval k recyklaci a vyčištění. To znamená v praxi znásobení počtu odtokových otvorů, jimiž se vzduch odvádí tak, aby se v případě nákazy nešířil po celém letadle.

Foto: shutterstock.com, filterstream.com, jptimes.com
Právě v prodeji
Sdílej!
Komentáře
Další články z rubriky Zajímavosti Zobrazit více …