Skip to content

Auto rychlejší než kulka z pistole: Zlomí prestižní rekord?

Superauto britských konstruktérů Bloodhound SSC se má stát na podzim tohoto roku rychlostním rekordmanem a pokořit rychlost přes 1600 km/hod. Přitom kulka z pistole se pohybuje rychlostí okolo 1300 km/hod.

Auto budou pohánět tři motory, z toho jeden raketový a jejich celkový výkon překoná výkon 180 vozů formule 1.

Kokpit rychlostního speciálu nepřipomíná tolik auto jako spíš křížence mezi stíhačkou a kosmickou lodí.
Kokpit rychlostního speciálu nepřipomíná tolik auto jako spíš křížence mezi stíhačkou a kosmickou lodí.

Neskutečné tempo i spotřeba

Na vývoji unikátního vozu se podílí na 280 společností z celého světa. V čele projektu stojí Richard Noble, který se svým proudovým vozem Thurst 2 dosáhl v roce 1983 rychlosti 1019 km/h a řídit bude pilot RAF Andy Green, jenž překročil s vozem Thurst SSC rychlost 1228 km/h v roce 1997. Vůz má dosáhnout zrychlení z 0 km na 1609 km za 42 sekund, přičemž na pilota bude působit přetížení 2,5 g, což je 2,5násobek jeho tělesné váhy. Spotřeba paliva je neuvěřitelných 40 l/sekundu!

Ve srovnání s normálním sportovním autem je Bloodhound SSC pořádný macek, měří 14 metrů a váží 6 a půl tuny.
Ve srovnání s normálním sportovním autem je Bloodhound SSC pořádný macek, měří 14 metrů a váží 6 a půl tuny.

Kola bez pneumatik

Čtrnáct metrů dlouhý speciál používá k pojezdu 36palcová kovaná kola, která se během rekordního tempa budou otáčet 10 200krát za minutu. Není možné, aby na sobě měla jakýkoliv další povrch, než vlastní kov, všechno ostatní by bylo strženo odstředivou silou. Karoserii z kompozitních panelů pak dodala firma Morgan Advanced Technologies, která již prověřila jejich pevnost při balistickém testu simulujícím rychlost 3 218 km/h.

Auto pohánějí tři motory, z toho jeden raketový. Kola jsou celokovová a speciálně kovaná, aby vydržela více než 10 tisíc otáček za minutu.
Auto pohánějí tři motory, z toho jeden raketový. Kola jsou celokovová a speciálně kovaná, aby vydržela více než 10 tisíc otáček za minutu.

Nejobtížnější bude zastavit

Spíše než dosažení rekordního tempa bude náročnější zastavit. Těžký stroj s minimálním odporem vzduchu pojede rychlostí 1 600 km/h. Kinetická energie bude ohromná. Při brždění proto pilot nejdříve jen sundá nohu z plynu a nechá rychlost klesnout na 1 290 km/h. Poté aktivuje vzdušnou brzdu, která vyvine přetížení 3 g a speciál zpomalí na 965 km/h. V té chvíli přijde ke slovu padák, který má rychlost vozu snížit na 400 km/h. Teprve poté bude moci Green aktivovat běžné brzdy a zcela zastavit. Pokus se má uskutečnit v říjnu letošního roku na dně suchého dna jezera Hakskeen Pan v jižní Africe.

Foto: shutterstock.com, bloodhoundssc.com
Právě v prodeji
Sdílej!
Komentáře
Další články z rubriky Auto & Moto Zobrazit více …