Informační gramotnost hraje v dnešní internetové době stále důležitější roli. Informace jsou dostupnější, než kdykoliv předtím, ale ne všechny jsou relevantní nebo pravdivé.
![Zlepšení informační gramotnosti uchazečů o přijetí na vysoké školy se může kladně projevit v mnoha ohledech. Foto: pixabay](http://epochaplus.cz/wp-content/uploads/2021/09/pc-2-768x512.jpg)
Vyhledávání potřebných informací, jejich vyhodnocení a následné smysluplné využití může být pro některé jedince problematické, a tak dochází k šíření fake news, hoaxů či neověřených vědeckých poznatků.
![](https://rfapi.digicon.cz/img/logo/rf-hobby.cz.small.jpg)
Na tuto problematiku se proto zaměřili experti Masarykovy univerzity v Brně, kteří vyvíjejí systém virtuálního učebního prostředí a výzkumných nástrojů pro středoškolské studenty.
Technologická agentura České republiky (TA ČR) podpořila projekt téměř dvěma miliony korun v Programu ÉTA.
Rozvoj a vzdělávání
Motivací projektu je rozvoj univerzitního mash-up virtuálního prostředí a výuka informační gramotnosti středoškolských studentů. Projekt rozvíjí schopnosti učení v online prostředí a informační gramotnost.
Ta představuje zásadní kompetenci pro sociální i ekonomickou adaptabilitu, vlastní rozvoj a vzdělávání.
![Vyšší studijní úspěšností i budoucím působením ve vědě a výzkumu. Foto: pixabay](http://epochaplus.cz/wp-content/uploads/2021/09/pc-3-768x511.jpg)
Takové vzdělávání bude dostupné ve dvou možných variantách. První je kurz pro středoškolské studenty v rámci vyučování. Druhá varianta je připravena pro samostatné studenty, kterým se vzdělávání v oblasti informační gramotnosti nedostává.
Pro zahrnutí kurzu do učebního plánu školy připraví výzkumný tým metodiku. Dalším výstupem projektu bude i sdílení poznatků popularizačními i odbornými výzkumnými články.
Dodávají kreativitu
„Informační gramotnost je schopnost kreativně a současně kriticky pracovat s informacemi v celém jejich životním cyklu – od analýzy a evaluace informací přes jejich tvorbu až po rozměr etické a efektivní komunikace.
Patří dnes mezi stěžejní témata, která se objevují v dokumentech Evropské komise i Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Ve středoškolském kurikulu je přitom silně marginalizovaná nebo zcela opomíjená.
![](https://rfapi.digicon.cz/img/logo/rf-hobby.cz.small.jpg)
Její rozvoj není podpořen existencí adekvátního vzdělávacího materiálu,“ uvedl Petr Konvalinka, předseda TA ČR.
![Zvýší se také povědomí širší veřejnosti o informační gramotnosti. Foto: pixabay](http://epochaplus.cz/wp-content/uploads/2021/09/pc-4-768x512.jpg)
Výzkumníci museli reflektovat změny, které na projektu nastaly s ohledem na epidemiologickou situaci a uzavření škol. Pandemie změnila možnosti a pravděpodobně i požadavky na fungování kurzu, jehož vývoj je předmětem projektu.
Původní předpoklad byl takový, že od poloviny března 2020 začne na školách výzkum založený na speciálně navržené etnografické metodologii.
Klíčovými milníky v rámci projektu byl vlastní vývoj vzdělávacího obsahu a tvorba portálu, který dnes mohou volně využívat učitelé z celé ČR. Řešitelé chtěli zkoumat, jakým způsobem ve školní výuce jednotliví učitelé s kurzem pracují, co si upravují, jakým způsobem na kurz reagují studenti a jak je zasazen do výuky.
Takto získaná etnografická data chtěli využít pro evaluaci kurzu a návrh na jeho případné zlepšení. Nástup pandemie ale způsobil, že bylo v podstatě vyloučené se do škol na pozorování dostat a bylo tak třeba zásadním způsobem změnit celou organizaci práce.
Musely se významně omezit některé plánované aktivity, jiné byly zcela zrušeny.
„Situace ohledně covid-19 tedy na jedné straně významně omezila spektrum výzkumných nástrojů, ale současně nabídla možnost investovat čas do rozšiřování webu a rozšiřování spektra vzdělávacích objektů a nástrojů,“ doplnil Michal Černý.
![Vše může mít pozitivní vliv na počet uchazečů oboru informační studie a knihovnictví (ISK). Foto: pixabay](http://epochaplus.cz/wp-content/uploads/2021/09/pc-5-768x512.jpg)
„Umožní nám rozvíjet virtuální učební prostředí a efektivněji vytvářet online kurzy vyšší kvality.
Budeme také moci testovat námi navržené know-how v oblasti výzkumu studijního chování na specifické skupině uživatelů a dále výzkumně popisovat informační a studijní chování žáků v online prostředí.
Projekt nám také umožní efektivněji zapojit studenty do tvorby obsahu i výzkumné činnosti,“ vysvětlil Michal Černý z Katedry informačních studií a knihovnictví na FF MU.