Skip to content

Výprava do dějin filmových triků: Obří exploze, hvězdné lodi i virtuální světy!

Mezi mrakodrapy se valí ohnivá bouře a plameny pohlcují budovy. Scéna z filmu Den nezávislosti vypadá naprosto reálně. Ne však díky počítačům.

Oheň byl opravdový a prohnal se modelem města, uzavřeném v ocelovém tubusu. Jaká další tajemství skrývá továrna na výrobu iluzí?

Filmový Superman se naučil létat v roce 1978 pomocí vylepšení jednoduchého triku dvojexpozice. Za hercem zavěšeným na lanech se na plátno pouštělo zvlášť pohybující se pozadí.
Filmový Superman se naučil létat v roce 1978 pomocí vylepšení jednoduchého triku dvojexpozice. Za hercem zavěšeným na lanech se na plátno pouštělo zvlášť pohybující se pozadí.

Superman se učí létat

Když nepočítáme první pokusy průkopníků na začátku 20. Století. Opravdový převrat ve výrobě vizuálních efektů nastal po 2. světové válce. Všechno se ale dělalo ručně a k zajímavým efektům také přispěl i jednoduchý nápad. Tak vznikla i dvojexpozice. Třeba při automobilové honičce se takto za okna stojícího auta promítala ubíhající krajina. A právě tento trik naučil v roce 1978 létat komiksového Supermana. Byla ale nutná dokonce čtverná expozice, aby jeho let vypadal přirozeně.

Při natáčení Hvězdných válek na konci 70. let byly postaveny desítky miniatur. Na snímku je použit zmenšený povrch kosmické lodi k simulaci výbuchů.
Při natáčení Hvězdných válek na konci 70. let byly postaveny desítky miniatur. Na snímku je použit zmenšený povrch kosmické lodi k simulaci výbuchů.

Miniaturní vesmírné bity

Prakticky ve stejné době o kus dál vznikaly slavné Hvězdné války George Lucase, které byly přímo přehlídkou různých trikových postupů. Prim hrály hlavně detailně provedené modely kosmických lodí. Model Hvězdy smrti měřil v průměru přes 5 metrů a měl skoro milion okének! Závěrečná scéna byla natáčená ve zmenšenině povrchu kosmické lodi, která byla 15 metrů dlouhá a kamera se spouštěla do 1 metr hlubokého zářezu.

Film Terminator 2 v roce 1991 ukázal, že počítačům ve filmu patří budoucnost. Dokázaly tehdy oživit na plátně robota z tekutého kovu.
Film Terminator 2 v roce 1991 ukázal, že počítačům ve filmu patří budoucnost. Dokázaly tehdy oživit na plátně robota z tekutého kovu.

Ještěři z jedniček a nul

V roce 1993 pak film Jurský park ukázal něco dosud nevídaného. Počítačová animace rozhýbala dinosaury tak, že působili reálně, včetně povrchu jejich kůže. Počítače se sice i tehdy podílely na výrobě triků, ale výsledek nebyl nic moc. Až do roku 1991, kdy s druhým dílem Terminátora přišel 3D morfing, který na počítači umožňoval plynule měnit tvar objektů. Díky němu oživl ve filmu robot z tekutého kovu.

Velice efektní zpomalení záběru, při kterém kamera oblétá herce, bylo z počátku velice náročné vytvořit. Sloužily k tomu desítky synchronizovaných digitálních fotoaparátů.
Velice efektní zpomalení záběru, při kterém kamera oblétá herce, bylo z počátku velice náročné vytvořit. Sloužily k tomu desítky synchronizovaných digitálních fotoaparátů.

Zelený a modrý matrix

Svět počítačových triků nakonec změnily filmy Matrix a Avatar. První z nich přinesl v roce 1999 technologii zvanou Bullet time. Efekt vzniká rozmístěním desítek fotoaparátů do předem dané linie, například do kruhu kolem herce. Když fotoaparáty pořídí záběr a snímky se v počítači poskládají za sebe, vzniká efekt, jako by se kamera kroužila místností. O deset let později pak vznikl film kompletně vytvořený pomocí počítačů – slavný Avatar.

Foto: starwars.com, moviepics.com, wikipedia.org
Právě v prodeji
Sdílej!
Komentáře
Další články z rubriky Zajímavosti Zobrazit více …