Číšník obřadně přináší pokrm a s vážnou tváří ho podává na stůl. Zatímco jeden z hostů se chtivě pouští do jídla, jeho protějšek vytahuje telefon a porci si fotí. Pak už jen vymyslet ideální popisek a jedním klikem snímek posílá do světa. Musí se přeci pochlubit ostatním!
Jsou něco jako neviditelné pavučiny, které obestírají celý svět. Sociální sítě má velká většina lidí a někteří si život bez nich neumí představit. EPOCHA tentokrát vyťuká přihlašovací údaje a podívá se na jejich historii.

Kniha plná obličejů
Co: Facebook
Rok spuštění: 2004
Dnes je symbolem sociálních sítí, jenže v začátcích způsobí svému strůjci obtíže. Marka Zuckerberga (*1984) málem vyhodí ze školy.
Univerzitní záležitost
Jako student Harvardu vytvoří stránku Facemash, skrze ni hodlá rozhodnout o nejpřitažlivější osobě na akademické půdě.
Pod pohrůžkou vyloučení se chytne za nos a v lednu 2004 vypouští The Facebook, webovou stránku, jež slouží ke komunikaci mezi univerzitními studenty.
Pozitivní reakce ho přimějí k tomu, aby svůj výtvor rozšířil mezi veřejnost, stačí jen oslavit 13. narozeniny a mít platný e-mail. Zuckerberg dále v roce 2005 přestává používat „the“ v názvu a začne představovat novinky.
Lidé si mohou prohlížet navzájem své profily a hodnotit veškerý obsah. Peníze tehdy získává zejména z reklamy, která na Facebooku bují. Díky tomu může rozšířit portfolio o Instagram.
Nejpočetnější sociální síť, která se chlubí až 3 miliardami uživatelů, řeší i nepříjemné věci. Namátkou jde o nakládání s osobními daty. K tomu všemu některé země Facebook rovnou zakážou. Důvod? Údajně umožňuje domlouvání protivládních akcích.

Fotka má přednost
Co: Instagram
Rok spuštění: 2010
První oficiální příspěvek na Instagramu? Výsada patří zakladateli Kevinu Systromovi (*1983), jež zvěční vlastní nohu ve společnosti svého psa!
V záplavě snímků
Burbn – pod takovým názvem vyvíjí v San Francisku aplikaci Systrom s Mikem Kriegerem (*1986). Zprvu pracují s myšlenkou, že by se uživatelé fotili na místech, která navštíví. To však zavrhnou a raději volí koncept sdílení a hodnocení snímků.
Nové zaměření chce i nový název, který zní Instagram. Ještě před oficiálním spuštěním výtvor otestuje Krieger. Vyfotí výhled ze své kanceláře, oficiální první příspěvek ale patří Systromovi.
Stránka získává okamžitou popularitu, záhy má i vlastní mobilní aplikaci. Když ji v dubnu 2012 vydá na operační systém Android, za jediný den posbírá více než milion stažení.
O pár týdnů později míří Instagram do rukou Zuckerberga, který za něj zaplatí rovnou miliardu dolarů! Zachová se prozíravě, protože účtů na Instagramu je kolem 2 miliard.
Nejvíce lidí zajímá fotbalista Cristiano Ronaldo (*1985), jehož příspěvky vidí na 640 milionů sledujících.
Pozadu nezůstává ani jeho kolega Lionel Messi (*1987), jehož snímek z fotbalového mistrovství světa zase posbírá na 75 milionů reakcí, což se nikomu jinému zatím nepovedlo!

Hrozba, nebo zábava?
Co: TikTok
Rok spuštění: 2016
Z Číny do světa. Natočit krátké video, kde lidé otvírají pusu do hlášek z filmů, tancují na populární hity, nebo zkrátka jen mají momentální nutkání něco říct světu. To je ve zkratce TikTok.
Videa, videa a zase videa
Pouze 200 dní vyvíjí firma ByteDance aplikaci s názvem Douyin cílící výhradně na čínský trh. „Jsme domovem jen pětiny uživatelů internetu, musíme myslet dál,“ tvrdí tehdejší vedení a přejmenuje aplikaci na světově znějící TikTok.
K tomu v roce 2018 odkoupí za miliardu dolarů start-up Musical.ly, jež umožňuje uživatelům nahrávat videa se zvukem z filmů a seriálů. Novinka, v níž uživatelé mohou nahrávat pouze videa, míří do světa.
Trhá žebříčky ve stahování a TikTok propagují celebrity jako je Jennifer Lopez (*1969) nebo Justin Bieber (*1994). Dotáhne to dokonce i na sponzora NFL (Národní ligy amerického fotbalu). Lidé mohou sdílet až šedesátiminutová videa.
Jenže souběžně s rozletem TikToku sílí kritika, protože aplikace získává nálepku národní hrozby. Nikdo netuší, co firma dělá s osobními daty. Nejpravděpodobnější teorií je, že je využívá čínská vláda. I tak posbírá TikTok přes 2 miliardy profilů.
Statistiky rovněž tvrdí, že průměrný uživatel u něj stráví hodinu denně! Brouzdání videy si neužívají Indové, protože tamní vláda aplikaci zakáže kvůli napjatým vztahům s Čínou. Ruší ho i další státy.
Kyrgyzstán své rozhodnutí obhajuje obavami kolem výchovy dětí. Nakonec ale aplikaci zase povolí.